להתראות תל אביב? הבנק הבינלאומי בוחן העברת חלק מהמטה לראשל"צ

לגלובס נודע כי הבנק בוחן בימים אלה בנייה של מבנה נוסף בשטח שכבר משמש אותו באזור התעשייה שורק שבראשון לציון • ככל הנראה הבנק לא יעביר את כל המטה, וישאיר בלב תל אביב, לכל הפחות, יחידות וחטיבות שבהן יש קשר ישיר עם לקוחות

בניין הבינלאומי בתל אביב / צילום: כדיה לוי
בניין הבינלאומי בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האם הנהירה של הבנקים החוצה מתל אביב תתגבר, ותכלול גם חלקים מהמטה של הבנק הבינלאומי, שבניהולה של סמדר ברבר צדיק? לגלובס נודע כי הבנק, שבשליטת צדיק בינו, בוחן בימים אלה בנייה של מבנה נוסף בשטח שכבר משמש אותו באזור התעשייה שורק שבראשון לציון, ושאליו יועברו יחידות שפזורות בתל אביב, ואף יחידות מטה שיושבות במגדל ששייך לקבוצה ברוטשילד.

ככל הידוע עדיין מדובר בבחינה בשלבים ראשוניים, וגם אם הבנק יחליט על העברת חלק מפעילויות המטה שלו, המהלך יימשך כמה שנים. מהבינלאומי לא נמסרה תגובה.

הבינלאומי הוא החמישי בגודלו במשק. מטה הבנק יושב במגדל משרדים חדש בן 26 קומות השייך לו, שממוקם במרכז שדרות רוטשילד - בלב ה"סיטי" של תל אביב. עד למעבר ישב מטה הבנק במגדל שלום שברחוב אחד העם בתל אביב, גם כן בלב ה"סיטי".

לבינלאומי כבר יש שטח ומבנה קיים באזור התעשייה שורק שבראשון לציון. המבנה משמש את מתף - חברת בת בבעלות מלאה של הבנק, המשמשת כספק של תפעול וטכנולוגיות המידע לבנק ולחברות הקבוצה האחרות. מתף עברה לראשון לציון לפני כמה שנים, לאחר שיצאה ממבנה ברחוב שוקן. אגב, די בסמוך לשם ישב גם המטה הישן של בנק דיסקונט, קודם שעבר ללב ה"סיטי".

הבינלאומי כבר רכש קרקע ליד המבנה האמור והחל לבנות שם מבנה, שאליו הוא מתכנן להעביר חלקים מהמטה. ככל הנראה הבנק לא יעביר את כל המטה וישאיר בלב תל אביב, לכל הפחות, יחידות וחטיבות שבהן יש קשר ישיר עם לקוחות.

אם וככל שהבינלאומי יוציא חלק מפעילויות המטה שלו מתל אביב, לא יהיה מדובר במהלך יוצא דופן. הבנק הראשון שסימן את הדרך ויצא מהסיטי של תל אביב כבר לפני שנים רבות היה מזרחי טפחות, שהעביר את המטה שלו למגדל ברמת גן.

אגב, מזרחי טפחות מכר לפני כמה שנים את הקומות שהיו בבעלותו בשער העיר, ושמשמשים עדיין את המטה שלו, במטרה לעבור למבנה שיקום בעוד מספר שנים על קרקע שיש לבנק בלוד. כמו כן, בשנים האחרונות דיסקונט ולאומי הודיעו על העברת המטות שלהם אל מחוץ לעיר, האחד לראשון לציון והשני ללוד, בהליך שעדיין לא הושלם.

גם בנק הפועלים בוחן את סוגיית הנדל"ן שמשמש אותו, כשבדוחות ל-2019 התייחס ל"בחינת חלופות לריכוז יחידות ההנהלה הראשית של הבנק". בהמשך לפרסומים בעיתונות דיווח הבנק לאחרונה כי הוא "בוחן חלופות למעבר של יחידות ההנהלה הראשית וריכוזן בבניין אחד בעל תשתיות וסביבת עבודה מתקדמות, ובמסגרת זו מנהל מגעים עם גורמים שונים לרכישת נכס מתאים".

בפועלים, כמו בבינלאומי, עדיין אין ודאות שמהלך שכזה יקרה בפועל - מה שירוקן כמעט לגמרי את הסיטי של תל אביב מהבנקים, שבעבר התרכזו כמעט רק בה.

הבנק הבינלאומי נסחר בבורסה לפי שווי חברה של כ-8.1 מיליארד שקל, והוא צמח בשנים האחרונות בין היתר הודות לרכישת בנקים: אוצר החייל, פאג"י ויובנק, שמוזגו לתוכו. כמו כן הבנק שולט בבנק מסד.