אותו תירוץ, פרשנות הפוכה: כך סידר לעצמו משרד הרווחה פטור ממכרזים

מעתירה מינהלית שהוגשה עולה כי המשרד התקשר עם חניון קרתא ללא מכרז, בנימוק שהוא "ספק יחיד" • אולם בחלוף 10 חודשים התקשר עם חניון אחר, שוב ללא מכרז, באותו נימוק

איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף
איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף

חלם תוצרת כחול לבן? עתירה מינהלית נגד משרד העבודה והרווחה בראשות השר איציק שמולי חושפת אבסורד בהתנהלות בתחום המכרזים של המשרד. המשרד התקשר במכרז עם חניון בירושלים עבור עובדים בפטור ממכרז, בטענה שהוא ספק יחיד. אולם בתום ההתקשרות התקשר המשרד עם חניון אחר בפטור ממכרז, באותו נימוק.

בעתירה שהגיש חניון קרתא בירושלים, באמצעות עוה"ד עוז כהן קורן ואיל אניאתי, ממשרד בוסי-נגבי- אביאני-כהן-איל מתבקשת המדינה לבטל את ההתקשרות שלה עם החניון של מלון וולדורף אסטוריה בירושלים.

החל מדצמבר 2019 מספק חניון קרתא שירותי חניה ל-15 מנויים של עובדי יחידה בתוך משרד העבודה והרווחה, זאת, בפטור ממכרז בשל היות חניון קרתא ספק יחיד, לטענת המשרד. באישור של ועדת המכרזים המשרדית נכתב כי חניון קרתא הוא "ספק יחיד". זאת, מכיוון "שהינו החניון הזמין והמסודר היחיד שיכול לתת מענה לעובדי היחידה".

אולם באוקטובר השנה סיים המשרד את ההתקשרות עם חניון קרתא וחתם על הסכם עם חניון המלון, בפטור ממכרז, למרבה האבסורד. זאת, בנימוק כי חניון המלון הוא בגדר ספק יחיד. בהחלטת ועדת המכרזים לגבי חניון המלון נכתב כי הוא "החניון היחיד באזור היכול לתת מענה איכותי וזמין ביותר לצורכי החניה הנדרשים".

התייקרות של 66% בתעריפים

בעתירה נגד המשרד נטען כי ההחלטה על הפטור ממכרז התקבלה, מבלי שנקבע כל פרמטר למתן הפטור מספק יחיד. "תוך תקופה של כעשרה חודשים משרד הרווחה מתקשר בשני הסכמים שונים עם שני גופים שונים, ביחס לאותו שירות ללא מכרז מכוח פטור ספק יחיד", נטען בעתירה. "היחידניות מעולם לא הייתה זוגית יותר. העובדה, כי קיימים שני ספקים שונים שמסוגלים לספק את אותו שירות מחייבת עריכת המכרז ביחס לשירות וההתקשרות העומדת ביסוד הליך זה".

עוד נטען בעתירה, כי ההתקשרות עם חניון המלון אף הובילה לפגיעה קשה בקופה הציבורית וייקרה את ההתקשרות ביחס לאותו שירות בהיקף פנומנלי של כ-66%. "בעוד עבור מקום חניה בחניון קרתא משרד הרווחה משלם סך של 600 שקל למקום חניה; עבור חניה בחניון של המלון "וולדורף אסטוריה" משרד הרווחה צפוי לשלם סך של 1,000 שקל".

על פי הנטען, החלטת משרד הרווחה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, שכן היא מתעלמת באופן גורף מהשיקול הכלכלי והעובדה. זאת, מאחר שההתקשרות בפטור מספק יחיד נעשית תוך ייקור משמעותי של ההתקשרות הקיימת.

מרחק קצר מהחניון למלון

עוד נטען בעתירה כי ההחלטה להתקשר בפטור ממכרז עם חניון המלון התקבלה על יסוד מסד עובדתי שגוי. "עיון בחוות הדעת מעלה בבירור כי היא מבוססת על שתי טענות מרכזיות (ושגויות מן היסוד)", נטען בעתירה, "האחת, כי חניון קרתא מצוי במרחק הליכה של רבע שעה עד להגעת המשרד ו"השנייה כי נבחנה האפשרות מול חניונים אחרים...ועלה כי הם רחוקים במרחק של כ-25 דקות הליכה ואף יותר"'. על פי הנטען בעתירה המגובה ב-הוכחה מ-"google maps".

לדברי חניון קרתא, בנוגע לנימוק הראשון שעל בסיסו התקבלה החלטת משרד העבודה הרווחה לבחון בחניון המלון - הרי ש"זמן ההליכה בין חניון קרתא לבין המשרד הינו כחמש דקות בלבד". לעתירה של חניון קרתא אף צורף תיעוד וידאו חניה בחניון והליכה למשרד אשר מלמד גם כן כי זמן ההליכה הוא חמש דקות בלבד.

ביחס לנימוק השני נטען בעתירה, כי לפי עמדת משרד הרווחה עצמו, אשר הוצגה לחניון קרתא, לפני הגשת העתירה, ישנו חניון נוסף, במרחק של כביכול 490 מטרים, וזמן הליכה של כשבע דקות בלבד.

הדרך הקצרה להגעה למשרד

מנגד, משרד העבודה והרווחה טען בתגובתו למיצוי ההליכים של חניון קרתא, כי המרחק מחניון המלון ליחידת המשרד הוא 80 מטר בלבד ומשך ההליכה עומד על כדקה וחצי, זאת בניגוד לחניון קרתא שעומד על 11 דקות. עוד נטען, כי חניון קרתא נמצא באזור פקוק וסואן וכולל סגירה של הרחובות בזמן אירועים וביקורים של אנשי ציבור. גם משרד העבודה והרווחה המציא תיעוד, לטענתו, כי המרחק עומד על 11 דקות.

אלא שבכך לא תמו תלאותיו של חניון קרתא. בעתירה נכתב כי "עינינו הרואות, תיעוד משרד הרווחה מבוסס על טעות יסודית, כאילו עובד שיחנה בחניון העותרת יבחר לצאת ממנו דרך רחוב "ממילא" ולצעוד 11 דקות אל המשרד; ולא לצאת ממנו מרחוב "יצחק קריב" ולצעוד זמן קצר הרבה יותר של חמש דקות בלבד". לדברי חניון קרתא, "מובן כי קביעה שכזו אינה יכולה לעמוד. הדבר משול לכך שאדם יבחר לנסוע מירושלים אל באר שבע, דרך חדרה, ולאחר מכן יתלונן כי הדרך ארוכה מזו שהוא רגיל אליה".

בתגובה לגלובס מסר משרד העבודה והרווחה כי "החניון נבחר, משום שהוא החניון היחיד שעונה על צרכי המשרד ונמצא במרחק הליכה סביר מהמשרדים. ההתקשרות עם החניון נעשתה על פי כללי חובת המכרזים המאפשרים פטור בתנאים מסוימים ובתנאי שההתקשרות תתפרסם ברבים. יש לציין כי מדובר ב-15 מנויים בלבד".