הקורונה באירופה: בגרמניה תוהים אם ניתן "להציל" את חג המולד

כ-18 אלף בני אדם נבדקים מדי יום בגרמניה, וביום רביעי הקרוב תיפגש הקאנצלרית אנגלה מרקל עם ראשי מדינות המחוז כדי לדון בהחמרת ההגבלות • ראש ממשלת בריטניה לא מעוניין להאריך את הסגר לתוך דצמבר • בשווייץ מבקשים מקשישים להחליט על הנשמה

אנשים עם מסכות עובדים ליד עץ חג מולד בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
אנשים עם מסכות עובדים ליד עץ חג מולד בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

כמעט שלושה שבועות לתוך הסגר שהוכרז במדינות גדולות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה, תחלואת הקורונה בהן אינה מזנקת - אך אינה יורדת לרמות הדרושות כדי להקל על מערכת הבריאות, כפי שהיה בסגר הקודם. על רקע זה חוששים ביבשת מהתארכות והחמרת ההגבלות על החיים הציבוריים, עמוק לתוך תקופת החגים בסוף דצמבר ואפילו אחרי. "האם ניתן להציל את חג המולד?", תהו אתרי החדשות בגרמניה בימים האחרונים, בעוד אחרים תהו על המחיר הכלכלי שהיבשת תשלם.

ביום רביעי הקרוב תיפגש הקאנצלרית אנגלה מרקל פעם נוספת עם ראשי מדינות המחוז, והם ידונו בהחמרת הצעדים כחלק מהמאבק בקורונה. מרקל מתכננת לשוב ולהציע להחמיר את ההגבלות במיוחד בבתי הספר, שנשארים פתוחים במהלך החודשים האחרונים למרות סגירת מגזר הגסטרונומיה, התרבות והבילויים. בפגישה הקודמת בשבוע שעבר ביקשו הפוליטיקאים ממרקל להמתין ולראות אם יש צניחה בנתונים, אולם נתוני הימים האחרונים מלמדים כי זו טרם נרשמה. כך, לפי הנתונים, נשמרת תחלואה של כ-18 אלף בני אדם ביום בגרמניה בשבועיים האחרונים.

סוגיית חג המולד הפכה לפוליטית, לאחר שכמה בכירים במערכת הפוליטית הציעו לאפשר למשפחות להיפגש (למשפחות רבות בגרמניה זו הפעם היחידה שבה הן נפגשות בשנה) - גם אם התחלואה לא תרד. ראש מדינת המחוז בוואריה ושר האוצר הפדרלי מציעים להחמיר את ההגבלות, כולל איסור יציאה, חובת עטיית מסכות והגבלות בבתי ספר, כדי לאפשר את המפגשים המשפחתיים בעוד כחודש. שר האוצר אמר בראיון כי "כמובן שהממשלה תושיט עזרה לעסקים אם הסגר יוארך". אולי בפעם הראשונה מאז שהחלה מגפת הקורונה, ואחרי שגרמניה ראתה בעצמה "מודל" להתמודדות עם המגפה, ישנו חוסר ודאות גדול בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות בנוגע לצעדים הנדרשים כדי להוריד את מספרי החולים.

ירידה בתחלואה בצרפת, שיא במתים ביוון

בצרפת, שבה הוטל סגר הדוק יותר מזה שבגרמניה הכולל גם איסור גורף על יציאה מהבית ומעבר בין אזורים, נרשמת בימים האחרונים ירידה בתחלואה, אך היא עדיין נמצאת ברמה גבוהה. לעומת כ-52 אלף מקרים בתחילת נובמבר, אז הוכרז הסגר, רשמה המדינה ממוצע של כ-20 אלף מקרים ביום בשבוע האחרון. המגמה הביאה את הרשויות להודיע כי יישקלו לפתוח את החנויות ואת אפשרויות הנסיעה בעונת חג המולד, גם כדי לשפר את המצב הכלכלי במדינה. מספר חולי הקורונה המאושפזים ומספר החולים בטיפול נמרץ ירד אתמול ביום החמישי ברציפות. מומחי בריאות במדינה אמרו כי הסגר החלקי, שגם בו נשמרים בתי הספר והגנים פתוחים, עובד.

גם בבריטניה עומדת התחלואה על כ-20 אלף מקרים ביום בממוצע, אך ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע בסוף השבוע כי הוא "אינו מעוניין" להאריך את הסגר הנוכחי, שאמור להסתיים ב-2 בדצמבר. לדברי ג'ונסון, הצעדים שננקטו עד כה "סייעו להשתלט על הנגיף ולהקל על ה-NHS". הוא צפוי להכריז מחר על תוכנית מדורגת ליציאה מהסגר.

גם במדינות אחרות באירופה סוגיית המאבק בקורונה ניצבת בראש סדר היום הציבורי. ביוון נרשמה ביממה האחרונה התמותה הגבוהה ביותר מקורונה - 108 קורבנות, בעוד המדינה נמצאת תחת סגר חלקי. מספר המתים במדינה, שעברה את הגל הראשון של המחלה בהצלחה יחסית, זינק ל-1,527. בשווייץ, בתי החולים ביקשו מחולים קשישים למלא טפסים שמבהירים אם ברצונם להיות מונשמים במקרה של הידרדרות במצבם, בדומה לצעד שבו נקטה הולנד בגל הראשון של המחלה. כלי התקשורת בשווייץ דיווחו על תפוסה מלאה של מיטות טיפול נמרץ ברוב חלקי המדינה. באיטליה נרשמו יותר מ-37 אלף מקרים חדשים של קורונה ביממה האחרונה.

לפי נתוני הארגון האירופי EUROMOMO, המנטר תמותה עודפת באירופה, במדינות איטליה וספרד נרשמה בשבוע החולף "תמותה חריגה בגובהה", ככל הנראה ממחלת הקורונה, בעוד בשווייץ נרשמה "תמותה גבוהה". בבריטניה, בלגיה ופורטוגל נרשמה תמותה עודפת "בינונית", בעוד ביוון, סלובניה, הולנד וצרפת נרשמה תמותה עודפת "נמוכה".