"שוק המניות יהיה חיובי בשנת 2021. הסטטיסטיקה בעדו"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: המשק הישראלי יצמח בשנת 2021 בכ-5%, שיעור האבטלה יצנח ל-6%-7% בסוף השנה. הריבית תישאר אפסית והאינפלציה תעלה • "מתוך עשרה מיתונים שהיו ב-60 השנים האחרונות בארה"ב, ב-9 שוק המניות השיג תשואה חיובית ביציאה מהמיתון"

בורסת ניו יורק. אי הוודאות בקשר לתמריצים בארה"ב עלולה לא להתבהר במהירות / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
בורסת ניו יורק. אי הוודאות בקשר לתמריצים בארה"ב עלולה לא להתבהר במהירות / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

המשק הישראלי יצמח בשנת 2021 בכ-5% (בעיקר על רקע צמיחה חזקה הצפויה בחצי השני של השנה במקביל להתאוששות בעולם בעקבות הפצת חיסונים לקורונה) ושיעור האבטלה יצנח. כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, בסקירה שפרסם.

מתוך 326 אלף המשרות שנעלמו בשנה האחרונה (מתוך הענפים בהם פחת מספר המשרות) יותר ממחצית (כ-175 אלף) שייכים לענפים כגון שירותי מזון, מסחר, שירותי אירוח וכו', שלאחר הסרת המגבלות צפויים להחזיר חלק גדול מהעובדים. "ניתן להעריך שעד סוף תקופת תשלום דמי האבטלה בחודש יוני 2021, שהובטחה ע"י הממשלה, חלק גדול מהמגבלות הבריאותיות יוסרו, מה שיוביל לעלייה בביקוש לעובדים. בסך הכל, אנו צופים ששיעור האבטלה עד סוף שנת 2021 יעמוד על 6%-7%", הוא כותב.

בנוגע להתחזקות של השקל בחודשים האחרונים מעריך זבז'ינסקי כי המטבע הישראלי ימשיך להתחזק עם תמיכה מ-3 גורמים מרכזיים: תמיכת הכוחות הכלכליים בשקל התחזקה - בשנה האחרונה (עד הרבעון השני) העודף השנתי בחשבון השוטף גדל בכ-3.7 מיליארד דולר, העודף בהשקעות ישירות בכ-2.3 מיליארד דולר, והגירעון בתנועות פיננסיות הצטמצם בכ-10 מיליארד דולר; הגורם השני - בשנתיים האחרונות קיימת קורלציה כמעט מלאה בינו לבין ל-S&P 500 וכפי הנראה שוק המניות ימשיך לעלות, מה שימשיך לתמוך בשקל; והגורם השלישי - המוסדיים הוציאו סכומים מאוד גבוהים לחו"ל השנה ונמצאים בחשיפת שיא למט"ח. מצב זה יקשה עליהם להגדיל עוד יותר חשיפה למט"ח.  

לגבי הריבית הוא מעריך כי "בתרחיש המרכזי אנו צופים שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי במהלך 2021 ותתחיל לעלות ב-2022 בגלל עלייה באינפלציה. אולם, אם תחול הרעה משמעותית בפעילות המשק, אנו מעריכים שהריבית עשויה לרדת לשלילית".

בעולם, מעריכים במיטב דש, "החל מהשליש השני של 2021 צפויה התאוששות חזקה בכלכלה העולמית. במקביל, האינפלציה צפויה לעלות בשנים הקרובות". 

שוקי המניות ימשיכו לעלות

אז מה לעשות עם הכסף? לדעת זבז'ינסקי, "חצי השנה הקרובה עלולה להיות מאתגרת לשווקים. רמת תחלואה גבוהה צפויה לפגוע בפעילות הכלכלית. אי הוודאות בקשר לתמריצים בארה"ב עלולה לא להתבהר במהירות. גם האופטימיות הגבוהה של המשקיעים ביחס לשוק המניות שעולה מהסקרים עלולה להיות לו לרועץ".

אולם, בסופו של דבר, "אנו מעריכים ששוק המניות העולמי יהיה חיובי בשנת 2021. הסטטיסטיקה בעדו. מתוך עשרה מיתונים שהיו ב-60 השנים האחרונות בארה"ב, ב-9 שוק המניות השיג תשואה חיובית ביציאה מהמיתון. כמו כן, מאז תחילת שנות ה-80, בכל השנים, למעט בשנת 2000, בהם קצב הצמיחה של הכלכלה העולמית השתפר לפחות בחצי אחוז לעומת השנה הקודמת, מדד המניות העולמי MSCI World רשם תשואה חיובית. הפעם הסיכוי לשוק מניות חיובי גבוה במיוחד בגלל היעדר אלטרנטיבות השקעה בסביבת ריבית אפסית".

עוד הוא מציין כי שוק המניות בישראל נראה זול יחסית בהשוואה לשווקים האחרים. מבחינה סקטוריאלית, בשנת יציאה מהמיתון וגם בשנה הראשונה אחרי הבחירות בארה"ב, בדרך כלל מובילים סקטורים של צמיחה. לכן, במיטב דש ממליצים על חשיפה בינונית- גבוהה באפיק המנייתי. "אנו ממליצים על חשיפה במשקל חסר לשוק האמריקאי ובמשקל יתר לשווקים באסיה, כולל סין. קיימת עדיפות להשקעה בסקטורים של צמיחה, למעט הפיננסים". 

באפיק האג"ח הממשלתי הוא ממליץ על העדפה "בדרך כלל" להחזיק מח"מ בינוני-קצר. "אנו ממליצים להגדיל הטיית התיק לטובת האפיק הצמוד במהלך השנה". באפיק הקונצרני מומלץ "על חשיפה דפנסיבית לאפיק הקונצרני ומעדיפים לקיחת סיכון באמצעות האפיק המנייתי".