במשך עשורים מדברים על "שנת הנשים" - בבחירות הנוכחיות היא התחוללה

כמצביעות, מועמדות ומנהלות קמפיינים – נשים בארה"ב קרובות כעת להגה יותר מאי פעם

קמלה האריס, סגנית הנשיא המיועדת / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
קמלה האריס, סגנית הנשיא המיועדת / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

משהו שכמעט והצליח להיעלם בשערורייה סביב סירובו של דונלד טראמפ להודות בתבוסתו בבחירות בארה"ב הוא שינוי עומק שקרה בשנת 2020: צעדים גדולים בקידום נשים.

כמצביעות, מועמדות ומנהיגות קמפיין, נשים נמצאות כעת יותר קרוב להגה מאי פעם. אנשים העוסקים בפוליטיקה מדברים כבר שלושה עשורים על "שנת הנשים", אבל השנה סופסוף ראינו משהו שהשלכותיו ימשיכו מעבר לשנה בודדת.

"זו לא שנת הנשים, אבל הייתי אומרת שזה עידן הנשים במפלגה הדמוקרטית", אמרה אינטה דאן, יועצת בכירה לקמפיין של הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן. "ואם אתה מסתכל על השינויים בקונגרס אצל הרפובליקאים, זה עידן הנשים גם אצלם".

קשר מובהק לניצחון ביידן

הנה רשימה של הצלחות של נשים, אישיות וציבוריות:

● מצביעות הביאו את הניצחון לביידן. נשים היוו כ-53% מהאלקטורט, והן הצביעו לביידן ברוב מכריע של 55% לעומת 44%. טראמפ ניצח בין הגברים, 52% מול 46%. לסיכום, נראה שכל אחוזי הפער בו ניצח ביידן הגיעו מנשים.

● הסנאטורית קמלה האריס תהפוך לאשה הראשונה שמכהנת כסגנית נשיא. הילרי קלינטון הייתה המועמדת הדמוקרטית בשנת 2016, כמובן, ופעמיים לפני כן היו נשים בתפקיד המועמדת לסגן נשיאה, ג'רלדין פררו ב-1984 והרפובליקאית שרה פיילין בשנת 2008.
● מספר שיא של נשים רפובליקאיות נבחרו לבית הנבחרים. לפחות 17 חברות חדשות בבית הנבחרים מטעם הרפובליקאים הן נשים, כאשר שני מרוצים בהן נשים מתמודדות על הטיקט הרפובליקאי טרם הוכרעו. המשמעות של זה היא שהרפובליקאים כמעט הכפילו את מספר השיא שהיה להם קודם של נשים בבית, מתשע הנציגות שנבחרו בשנת 2010. כתוצאה, מספר הנציגות הרפובליקאיות בבית הנבחרים יהיה יותר מכפול מאשר במושב שעבר.

●בפעם השנייה ברציפות, עמדה אישה בראש צוות הקמפיין של הצד שניצח. בשנת 2016 זו הייתה קליאן קונווי שהביאה את טראמפ לניצחון. השנה זו הייתה ג'ן אומאלי עבור ביידן. בנוסף, נשים החזיקו בהרבה מהתפקידים המרכזיים בקמפיין ביידן. חוץ מאניטה דאן, יועצת בכירה לקמפיין של ביידן, הייתה גם קייט בדינגפילד כמנהלת בכירה במטה התקשורת של ביידן וסימון סניידרס כאסטרטגית בכירה. "בהחלט ראינו כאן את הדור הבא של פעילות פוליטיות בפעולה", אמרה דאן.

● היו אלה הנשים שנתנו לביידן את התחמושת לה היה זקוק במדינות המתנדנדות. מושלת מישיגן גרטשן וויטמר הייתה בת ברית חיונית; סינדי מקיין, אלמנתו של הסנאטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, הביעה תמיכתה בביידן באריזונה, שעברה לדמוקרטים בפעם הראשונה מאז 1996; כמו כן, היוזמה להוציא מצביעים מהבית של המועמדת הקודמת לתפקיד מושל סטייסי אברמס היו הכרחיים לניצחון של ביידן בג'ורג'יה.

מעבר לכך, מספר הנשים הנכנסות לתפקידים משמעותיים צפויה להתארך כאשר ביידן מרכיב את הצוות שלו. לייל בריינארד מהפדרל ריזרב היא מועמדת אפשרי למשרת שרת האוצר. היועצת לביטחון לאומי לשעבר, סוזן רייס, היא מועמדת לתפקיד מזכירת המדינה והבכירה בפנטגון לשעבר, מישל פלורנוי, היא מועמדת מובילה לתפקיד שרת הביטחון.

סביר להניח שביידן ישבץ רפובליקאי אחד או שניים בקבינט שלו, על מנת להראות שהוא רציני לגבי הבטחותיו לעבוד עם שתי המפלגות. מג וויטמן, מנכ"לית בכירה ב"היולט פקארד" ולשעבר מועמדת למושלות בקליפורניה, נמצאת ברשימה.

בנוסף, אשתו של ביידן, ג'יל, שפעם היה לה מוניטין של רעיית-פוליטיקאי, שמתרחקת מאור הזרקורים, שיחקה תפקיד חשוב מאחורי הקלעים של הקמפיין. נראה שגם בבית הלבן תהיה לה השפעה רבה. בין היתר, היא מורה מזה שנים רבות, וביידן אומר שהיא מייעצת לו על מדיניות החינוך שלו.

בינתיים, ננסי פלוסי צפויה להישאר בתפקידה כיושבת ראש בית הנבחרים גם במושב הבא. בצד הרפובליקאי של בית הנבחרים, נראה שליז צ'ייני, שכרגע היא הרפובליקאית השלישית מבחינת כוחה בבית - צפויה להתחזק בשנה הבאה.

האם המלים יהפכו למציאות

אז מה הן ההשלכות המעשיות של העלייה הזו בכוח הפוליטי של הנשים? מפתה לומר שבהתחשב בדרך בה גברים הפכו את המערכת הפוליטית לברדק של זעם וקיטוב, נשים עשויות להצליח טוב יותר.

מעבר לכך, קל להכליל וקשה לדעת באופן וודאי. אין דעה נשית או אג'נדה נשית אחת. חלק מהחברות הליברליות ביותר בבית הנבחרים יהיו נשים, וכך גם חלק מהנבחרות השמרניות ביותר. קולות נשים יישמעו גם בהגנה מושבעת על הזכות להפלות וגם בין המתנגדות החריפות אליהן.

ייתכן שהמציאות המורכבת הזו היא השינוי הגדול בפני עצמו, הסימן הבטוח ביותר לכך שמבנה הכוח הפוליטי במדינה סוף סוף התקדם מעבר לסטריאוטיפים ומינויי מחמד של חברי קבוצות מיעוט. הוקדשה רטוריקה לא מעטה למערכת הפוליטית שמשקפת את פני אמריקה. ייתכן והנשים של 2020 יהפכו מלים אלה למציאות.