שר האוצר מנוצ'ין מסרב להאריך תוכניות חירום פדרליות להלוואת כספים

תוכנית האשראי התאגידי של הפדרל ריזרב ותוכנית "מיין סטריט" להלוואות לא יחודשו בסוף השנה • בארה"ב טוענים כי בכך מנוצ'ין מוודא שהכסף לא יהיה שם עבור ממשל ביידן: "זו פוליטיזציה חסרת אחריות של מדיניות יציבות השוק"

סטיב מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
סטיב מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

מזכיר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין אמר שיאפשר לכמה תוכניות חירום פדרליות להלוואת כסף לפקוע, ובכך פתח בוויכוח עם הבנק המרכזי שמבקש להאריך אותן.

כתוצאה מכך, ב-31 לדצמבר כמה תוכניות פדרליות חדשות שנועדו לגבות אשראי תאגידי ושווקי הלוואות עירוניים, תוכניות שנתנו הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים ולמלכ"רים בזמן מגפת הקורונה - יגיעו אל קיצן.

במכתב ליושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול שפורסם בתקשורת לאחר סגירת הבורסה ביום חמישי, כתב מנוחים שהתוכניות "מילאו את יעדיהן באופן ברור".

שווקי אשראי, שכמעט וקפאו במרץ כשהמגפה גרמה להלם כלכלי, החלו להשתקם, כתב מנוצ'ין. "לבנקים יכולת הלוואה שעשויה למלא אחר דרישות הקליינטים התאגידיים, העירוניים וממלכ"רים שיש להם", אמר.

הבנק המרכזי הביע אכזבה מהחלטתו. "בפדרל ריזרב היו מעדיפים שכל מגוון מתקני החירום שהותקנו במהלך מגפת הקורונה ימשיכו למלא את תפקידם החשוב כגיבוי לכלכלתנו שהיא עדיין פגיעה ורוויות מתח", נכתב בהודעה מטעם הבנק.

פאוול אמר ביום חמישי שאינו חושב שיהיה זה נכון לתת לתוכניות לפקוע. "כשיגיע הרגע הנכון, ואינני חושב שהזמן הנכון או כעת או בקרוב, אנחנו נסלק את המכשירים האלה", אמר.

השווקים עדיין סוערים והחלטת שר האוצר מסכנת אותם

מומחים בתעשייה הביעו חשש שהחלטתו של מנוצ'ין תסכן שווקים כשהם עדיין סוערים - שמסיבות שונות הם לא יציבים לקראת סוף השנה כבר כמה שנים - על ידי החלשת מקור מרכזי לביטחון שהניע משקיעים לאופטימיות, בייחוד כאשר ההתאוששות הכלכלית מתחילה להאיט על רקע עלייה במספר המקרים החדשים של קורונה.

הפסקת תוכניות הסיוע תמיד הייתה יעד שקשה לנהל, אמר קרישנה גוהא, סגן יושב ראש בחברת Evercore ISI. "השאלה היא מתי הזמן הנכון לעשות את זה בצורה שלא תגרום לשום סיכון שהשוק ייכנס שוב ללחץ", אמר.

לעשות את זה כעת, הוסיף, זה מסוכן "מפני שיכול להיות שיהיה לך מזל ובסוף זה יעבור בלי לעשות נזק חמור. אבל אם אין לך מזל, זה יכול להיות בסוף מאוד יקר", אמר גוהא.

סיום התוכניות משמעו גם הפסקת מתן אשראי זול לעסקים וממשלות אם תנאי השוק יחמירו. בפדרל ריזרב ובאוצר האמריקאי ביצעו לאחרונה בחינה מחדש של מגוון כלי הלוואה הזמינים לעסקים קטנים ובינוניים ולמלכ"רים, דרך תוכנית "מיין סטריט" של הבנק.

"ההחלטה היא החלטה אומללה מפני שגם לאחר בחינה מחדש יהיה צורך בתוכנית", אמר גלן הבארד, כלכלן מאוניברסיטת קולומביה ששירת כיועץ בכיר לנשיא לשעבר ג'ורג' וו' בוש.

הקונגרס אישר לאוצר במרץ סכום של 454 מיליארד דולר על מנת הלוואות של הפדרל ריזרב, ומנוצ'ין הפך במהירות 195 מיליארד דולר מהכסף הזה זמינים לתוכניות הלוואה שצפויות להגיע אל פקיעתם ב-31 לדצמבר. האוצר נתן מחצית מהסכום הזה לפדרל ריזרב על מנת להקים תוכנית להלוואות ולהשקעה בנכסים.

למה נעשה שימוש מועט בתוכניות הסיוע?

באופן כללי נעשה בתוכניות שימוש מועט דווקא, אך מסיבות מגוונות. במקרים מסוימים, כמו גיבוי לחוב תאגידי, השימוש הנמוך יחסית בהלוואות משקף את ההצלחה של התוכנית, בכך שעצם ההכרזה עליה גרמה למשקיעים פרטיים לא לפחד לרכוש נכסים. בפדרל ריזרב, לדוגמה, הבטיחו לקנות עד 750 מיליארד דולר בחוב של חברות גדולות שדורגו כחברות בדרג השקעה ב-22 למרץ, אבל בסוף קנו במסגרת התוכנית רק 13.5 מיליארד דולר, נכון ליום רביעי.

במקרים אחרים, כמו תוכנית "מיין סטריט" להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, סכום ההלוואות הנמוך משקף סיבוכים שנתקלו בהם הפדרל ריזרב והאוצר כשהחלו בתוכנית וניסו לפתות בנקים ולווים להשתמש בה.

כמה נשיאים של הפדרל ריזרב, שלא היה להם תפקיד רשמי כלשהו בתוכניות ההלוואה, אמרו לתקשורת בימים האחרונים שיש להאריך אותן.

בפדרל ריזרב קיצצו את הריבית בטווח הקרוב לכמעט אפס בחודש מרץ וקנו טריליוני דולרים בחוב ממשלתי ופדרלי, בגיבוי אג"ח משכנתאות. כאשר הכלים הקונבנציונליים האלה ימוצו, תוכניות החירום יהוו נתיב אחד בו יוכל הפדרל ריזרב להרחיב את התגובה שלו למקרה שהשוק או התנאים הכלכליים יחריפו בחורף הקרוב.

במכתבו מיום חמישי, מנוצ'ין ביקש מהפדרל ריזרב להחזיר יותר מ-70 מיליארד דולר בקרנות שכבר הועברו לבנק המרכזי על מנת לכסות הפסדי הלוואות. מדובר בסכום שהריזרב לא יצטרך לאור נפח ההלוואות הנמוך יחסית.

"פוליטיזציה חסרת אחריות של מדיניות יציבות השוק"

לא היה ברור ביום חמישי אם בריזרב מתכוונים להיענות. ייתכן שממשל ביידן הנכנס והפדרל ריזרב יוכלו להתחיל מחדש בתוכניות ההלוואה אחרי השבעתו של ביידן לנשיא ב-20 לינואר. חבר הנאמנים של הפדרל ריזרב ומזכיר האוצר חייבים להגיע להסכמה על פתיחת כל תוכניות הלוואות חדשה על ידי הצבעה על נסיבות "יוצאות דופן ודחופות".

איתחול של תוכניות ההלוואה עשוי להיות קשה אם בפדרל ריזרב יחזירו את הקרנות מפני שבבנק המרכזי לא מאמינים שמותר לבנק באופן חוקי לספוג הפסדים על הלוואות כאלו.

"על ידי זה שהוא מבקש את הכסף בחזרה, מה שמנוצ'ין עושה זה לוודא שהכסף כבר לא יהיה שם עבור מזכיר האוצר של ביידן. אתה מוריד את התחמושת שיש למי שבא אחריך", אמר גוהא. "זו פוליטיזציה חסרת אחריות של מדיניות יציבות השוק".

מנוצ'ין אמר ביום חמישי שיאשר הארכה של תוכניות הלווואה אחרות שהפדרל ריזרב והאוצר הפעילו באמצע מרץ על מנת לייצב את שווקים המממנים את הבורסה בניו יורק. חלק מתוכניות אלה בקושי הופעלו בשבועות האחרונים.

מנוצ'ין הוסיף שבפדרל ריזרב יכולים לבקש מהאוצר אישור להתחיל מחדש לחלק הלוואות בתוכניות שצפויות לפקוע "במקרה הבלתי סביר שזה יהיה נחוץ".

רוב התוכניות היו מיועדות לכתחילה לפקוע בסוף ספטמבר, והפדרל ריזרב והאוצר האריכו אותן עד סוף השנה. מנוצ'ין פירט במכתבו איך השינויים לטובה בתפקוד השוק ובהלוואות מבנקים הפכו את התוכניות ללא נחוצות. "חברות שנפגעו מהקורונה - צריכות לקבל מענקים; הן לא צריכות הלוואות בנוסף לכך", אמר בריאיון.

אך הוא הוסיף שהחוק מחודש מרץ שמאשר השקעות של האוצר בתוכניות הלוואה פדרליות יפוג מתוקף בסוף השנה ואין להאריכו. עורכי דין בפדרל ריזרב וכמה מחוקקים שהיו מעורבים בניסוח החוק אינם שותפים לדעה זו.

להחלטה מיום חמישי "אין קשר לאם התוכניות נחוצות או לא נחוצות מבחינת השוק", אמר מנוצ'ין. הוא הוסיף שלשיקולים פוליטיים לא היה חלק בהחלטה.

אי ההסכמה העיקרית בין הפד לאוצר

הדיון האם להאריך את תוכניות ההלוואה הוא אבן הנגף הגדולה ביותר בין הפדרל ריזרב לאוצר, אשר רוב הזמן השנה שיתפו פעולה באספקת תמיכת חירום לשווקים לאחר שהמגפה טרפה את הקלפים.

האוצר הזניק את התוכניות יחד עם הבנק המרכזי במרץ ואפריל אחרי שהטלטלות איימו להקפיא את זרם האשראי לעסקים קטנים, חברות גדולות, ערים ומדינות. שווקי מניות זינקו בחזרה בימים שאחרי ההכרזה על התוכניות הללו ובחודשים שלאחר מכן התאוששו במהירות.

כאשר השווקים נמצאים במצב טוב יותר וכשהכלכלה משתפרת, מנוצ'ין עמד בפני לחצים מצד מחוקקים רפובליקאים וכמה בכירים בממשל טראמפ לסיים את התוכניות.

הסנאטור פט טומי (רפובליקני, פנסילבניה) שמיועד להפוך ליושב ראש וועדת הבנקאות של הסנאט אם הרפובליקאים ישמרו את כוחם שם, אמר בריאיון מוקדם יותר החודש שהוא חושש שהתוכניות ישמשו את הדמוקרטים לגרום לבנק המרכזי לבצע החלטות על הוצאת כסף שאמורות להתקבל על ידי המחוקקים.

מחוקקים דמוקרטים רואים לפחות בשתיים מהתוכניות הללו - אחת שקונה חוב לטווח קצר של מדינות ועיריות ואחת שמלווה כסף לעסקים קטנים ובינוניים ולמלכ"רים - כלים פוטנציאליים לתת תמיכה נוספת לחברות ולממשלות שהוכו חזק במיוחד על ידי הקורונה, בייחוד אם יתברר שהקונגרס לא יעביר חוקים על חבילות סיוע נוספות.