בורסות עולם | סיקור שוטף

אופטמיות לחיסון ומינוי ילן דחפו את וול סטריט: טסלה זינקה ב-7% לשיא, מניות התעופה המריאו

מניות הרכב החשמלי טסלה ו-NIO המריאו לרמת השיא • אסטרה זניקה ואוניברסיטת אוקספורד דיווחו כי היעילות בחיסון שפיתחו לקורונה עלתה ל-90% • הפעילות העסקית בארה"ב צמחה בנובמבר בקצב המהיר ביותר מאז מארס 2015 • מרק רוכשת את חברת התרופות הפרטית אונקואימיון (OncoImmune) תמורת 425 מיליון דולר

הפסל של השור מחוץ לבורסה של פרנקפורט / צילום: Michael Probst, Associated Press
הפסל של השור מחוץ לבורסה של פרנקפורט / צילום: Michael Probst, Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בניו יורק ננעל הלילה בטריטוריה הירוקה, כאשר המדדים המשיכו לטפס על רקע התקווה להתקדמות החיסון לקורונה. מניות התעופה קפצו, כך אמריקן איירליינס זינקה ב-7.4%, בואינג קפצה בכ-6%. 

מניות הרכב החשמלי טסלה ו-NIO המריאו לרמת השיא. שברון עלתה בכ-5% כאשר הנפט התאושש הערב מעל ל-43 דולר לחבית, קרוב לשיא של 3 חודשים.

22:45

ג'ו ביידן הנשיא הנבחר של ארה"ב מינה את נגידת הפד לשעבר ג'נט ילן לראשות משרד האוצר האמריקאי, ובכך ילן תהיה האישה הראשונה בתפקיד.

22:00

הנפט זינק ב-1.4% לרמה של 43 דולר לחבית, קרוב לשיא של שלושה חודשים, וזאת על רקע הדיווחים על יעילות החיסון לקורונה.

21:00

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות. הנאסד"ק חזר לטריטוריה הירוקה, הדאו ג'ונס מוסיף 0.7% לערכו ומדד S&P 500 עולה ב-0.4%.

מנית אמריקן איירליניס מזנקת בכ-6%, בואינג עולה בכ-5% וטסלה מזנקת בכ-6% לשיא.

18:36

בורסות וול סטריט עברו למגמה מעורבת לאחר פתיחה חיובית. מדד הנאסד"ק משיל 0.3, מדד S&P 500 נסחר ללא שינוי מהותי ומדד דאו ג'ונס עולה ב-0.5%.

המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת בצל החשש מסגר בחלק מהמדינות בצל הקורונה. מדד הדאקס הגרמני ננעל ללא שינוי, הפוטסי השיל 0.44%, הקאק ננעל גם הוא ללא שינוי.

הפעילות העסקית בארה"ב צמחה בנובמבר בקצב המהיר ביותר מאז מארס 2015, הודות לצמיחה חזקה בקרב ספקיות שירותים ויצרניות. כך לפי מדד IHS מרקיט של מנהלי הרכש במגזר היצרני ושירותים שעלה ל-57.9 נקודות לעומת 56.3 נקודות באוקטובר. נזכיר כי קריאה מעל 50 נקודות מצביעה על התרחבות הפעילות הכלכלית.

17:14

סקטור הרכבים החשמליים ממשיך לספק אנחת רווחה למשקיעים בוול סטריט. מנייתה של טסלה , שצפויה להיכנס בדצמבר למדד S&P 500, מזנקת כעת בכ-5% לרמת שיא כל הזמנים. גם NIO  המתחרה הסינית קופצת בשיעור זהה לרמת השיא.

16:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסות וול סטריט נפתח בטריטוריה הירוקה כאשר המדדים המובילים מטפסים בכ-0.6%, וזאת על רקע האופטימיות סביב מציאת החיסון לקורונה.

חברת התרופות אסטרה זנקה  ואוניברסיטת אוקספורד דיווחו כי היעילות בחיסון שפיתחו לקורונה עלתה ל-90%, ובכך מצטרפת החברה לפייזר ומודרנה שהראו יעילות בחיסון. עם זאת, בגוף המחקר SVB Leerink מעריכים כי החברה שיפצה את תוצאות הניסוי, וכי היא לא צפויה לקבל את אישור ה-FDA בטענה כי האפקטיביות של 90% הושגה בתת קבוצה קטנה של נסיינים.

התרופה של פייזר  לקורונה עשויה לקבל את אישור הרגולטור בבריטניה עוד השבוע, כך לפי דיווח של הטלגרף הבריטי. רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) צפויה לספק לחברת התרופות את אישור השיווק של התרופה ב-10 בדצמבר.

חברת התרופות מרק  (סימול: MRK) רוכשת את חברת התרופות הפרטית אונקואימיון (OncoImmune) תמורת 425 מיליון דולר במזומן. החברה הנרכשת מפתחת טיפול לסרטן וקורונה.

ווסטרן יוניון  תשלם 200 מיליון דולר עבור 15% מחברת התשלומים הדיגיטליים הסעודית STC Group.

14:10

נמשכת המגמה החיובית בבורסות אירופה. המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בעליות של 0.4%-0.7%. 

במסחר המוקדם רושמת מניית מודרנה  עלייה של 3.5%. עליות נרשמות גם במניות טסלה, בואינג ואמזון. 

12:15

הנפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-2% לרמה של 45.85 דולר לחבית (חוזה לדצמבר). 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך בסקירת הנפט והגז השבועית כי "השילוב של מציאת חיסון יעיל ובטיחותי, לצד השקת תרופות טיפוליות חדשות, שיפחיתו את עוצמת הסימפטומים של המחלה, צפוי להביא לכך ש מחיר הנפט יעלה בטווח הבינוני לכיוון 50 דולרים לחבית מסוג BRENT כתלות בתגובת צד ההיצע של השוק להתפתחויות הגלובליות . אולם, התחלואה הגלובלית צפויה להמשיך לעלות בטווח הקצר וגם אם יתקבלו במהלך השבועות הקרובים האישורים הנדרשים לחיסונים, הם עדיין לא צפויים להיות זמינים בהיקף הנדרש במדינות המפותחות לפני הרביע השני של שנת 2021 וייתכן שאף לא לפני הרביע השלישי".

"במדינות המתפתחות, החיסון לא צפוי להיות זמין בהיקף הנדרש במחצית הראשונה של שנת 2021 וייתכן שזמינות החיסון בהיקף הנדרש בחלק מהמדינות המתפתחות תהיה רק במהלך שנת 2022. המשמעות לכך היא, כי ההשפעות הכלכליות של נגיף הקורונה צפויות להישאר במידה מסוימת לפחות עד לשנת 2022, אם כי השוק עשוי להמשיך ולהיות מושפע יותר מציפיות חיוביות לגבי העתיד מאשר מצב התחלואה בפועל", כותב בפמן.

10:15

בורסות אירופה פתחו את שבוע המסחר בעליות של 0.5%-0.7% במדדי המניות המובילים. 

גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

בזירת המסחר בסחורות רושם היום הנפט מסוג ברנט עלייה של כ-2% לרמה של 45.85 דולר לחבית (חוזה לדצמבר), והזהב נסחר ביציבות על 1,872 דולר לאונקיה. 

חברת אסטרהזנקה  הודיעה היום כי החיסון שלה לקורונה ( Covid-19 ) יעיל במניעת הידבקות במחלה. החיסון הציג יעילות של 70%: 30 מהמתנדבים בניסוי שבסופו של דבר בכל זאת חלו בקורונה היו בקבוצת הניסוי, בעוד 101 היו בקבוצת הביקורת. אם היה זה החיסון הראשון שהיה מגיע לתוצאות מניסוי מתקדם, אלה היו נחשבות תוצאות מצויינות, שכן חיסון כזה יכול להוריד משמעותית את קצב ההדבקה במחלה, עד כדי הדעכתה. אולם, התוצאות הללו פחות טובות מאלה שהשיגו שתי החברות מודרנה ופייזר, אשר פיתחו חיסונים המבוססים על טכנולוגיה של mRNA , בעוד החיסון הנוכחי מבוסס על וירוס מהונדס גנטית. שתי החברות הללו השיגו יעילות של 95%.

יש לציין כי בניסוי של אסטרהזנקה השתמשו החוקרים בשני מינוני חיסון שונים. על פי הדיווח, אחד המינונים היה אפקטיסי ב-62% והשני ב-90%. כך, ייתכן ששימוש במינון השני בלבד, יביא את החיסון לרמות אפקטיביות דומות לאלה של החיסונים של פייזר ומודרנה.



08:10

מגמה מעורבת עם נטייה לעליות נרשמת היום בבורסות אסיה. ביפן לא מתקיים היום מסחר לרגל חג. עליות קלות נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

בתחום המאקרו, היום יתפרסמו באירופה וארה"ב נתונים ראשוניים על מדדי מנהלי הרכש (PMI) של התעשיה והשירותים לחודש נובמבר. בגוש האירו, ה-PMI של התעשיה צפוי לעמוד ברמה של 53.2 נק' וזה של ענפי השירותים על 42.2 נק'. בארה"ב, ה-PMI של התעשיה צפוי לעמוד ברמה של 52.5 נק' וזה של ענפי השירותים על 55.8 נק'.

בזירת המסחר בסחורות רושם היום הנפט מסוג ברנט בעלייה קלה לרמה של 45.15 דולר לחבית (חוזה לדצמבר), והזהב נסחר ביציבות על 1,872 דולר לאונקיה. 

הסוחרים ימשיכו לעקוב, היום ובימים הקרובים, אחרי הדיווחים בנוגע למאבק בקורונה.  כמעט שלושה שבועות לתוך הסגר שהוכרז במדינות גדולות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה, תחלואת הקורונה בהן אינה מזנקת - אך אינה יורדת לרמות הדרושות כדי להקל על מערכת הבריאות, כפי שהיה בסגר הקודם. על רקע זה חוששים ביבשת מהתארכות והחמרת ההגבלות על החיים הציבוריים, עמוק לתוך תקופת החגים בסוף דצמבר ואפילו אחרי. "האם ניתן להציל את חג המולד?", תהו אתרי החדשות בגרמניה בימים האחרונים, בעוד אחרים תהו על המחיר הכלכלי שהיבשת תשלם.

בצרפת, שבה הוטל סגר הדוק יותר מזה שבגרמניה הכולל גם איסור גורף על יציאה מהבית ומעבר בין אזורים, נרשמת בימים האחרונים ירידה בתחלואה, אך היא עדיין נמצאת ברמה גבוהה. לעומת כ-52 אלף מקרים בתחילת נובמבר, אז הוכרז הסגר, רשמה המדינה ממוצע של כ-20 אלף מקרים ביום בשבוע האחרון. המגמה הביאה את הרשויות להודיע כי יישקלו לפתוח את החנויות ואת אפשרויות הנסיעה בעונת חג המולד, גם כדי לשפר את המצב הכלכלי במדינה. מספר חולי הקורונה המאושפזים ומספר החולים בטיפול נמרץ ירד אתמול ביום החמישי ברציפות. מומחי בריאות במדינה אמרו כי הסגר החלקי, שגם בו נשמרים בתי הספר והגנים פתוחים, עובד.

הביטקוין ממשיך לטפס ונסחר היום ברמה של 18,475 דולר, עלייה של 1.4%.