פוטין: נדרשת יותר בהירות לגבי זהות המנצח בבחירות בארה"ב

"ברור שיש בעיות במערכת ההצבעה האמריקאית", אמר הנשיא הרוסי, בדברים המהדהדים את טענתו של טראמפ לגבי תרמית רחבת היקף בבחירות

נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin
נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול שלא יברך את הזוכה בבחירות בארה"ב לפני שיהיה ברור מי ניצח בהן, ומתח ביקורת על מה שהגדיר כבעיות בשיטת הבחירות. דבריו של פוטין הדהדו את האשמותיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ על כך שהבחירות לא היו הוגנות.

דבריו של מנהיג הקרמלין, שהתייחס לבחירות בארה"ב בפעם הראשונה מאז התרחשו, חוזרים על נרטיב שהתקשורת הלאומית ברוסיה דוחפת מאז הבחירות - על כך שהבחירות באמריקה מלאות בעיות והלגיטימיות שלהן מוטלת בספק.

טראמפ מנסה לערער על תוצאות הבחירות בבתי המשפט, והתלונן על כך שהמשקיפים מטעמו לא היו קרובים מספיק בעת ספירת הקולות כדי לפקח על כשרות הספירה. לא צצו עדויות לתרמית בקנה מידה גדול במהלך הבחירות. בכירים פדרליים אמרו שהבחירות נערכו ללא הפרעה, והיו מוגנות מפני התערבות חיצונית.

רוסיה הואשמה בהתערבות בבחירות לטובת טראמפ בשנת 2016. לקראת ההצבעה השנה, הטלוויזיה הרוסית הקדישה זמן אוויר רב לבחירות האמריקאיות, וציירה לקהל הרוסי תמונה הרבה יותר מחמיאה של טראמפ מאשר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שהגדיר את רוסיה כסיכון הבטחוני הגדול ביותר עימו מתמודדת ארה"ב.

דבריו של פוטין הלכו אפילו מעבר לכך. הוא תקף את הסטנדרטים הדמוקרטיים של ארה"ב, שזוכים לתשבוחות בפי פעילי זכויות אדם רוסים. "זה ברור לגמרי, זה ברור לכל אדם בעולם, נראה לי, שיש בארה"ב בעיות במערכת הבחירות", אמר פוטין, שדבריו שודרו בתחנת הטלוויזיה הלאומית.

פוטין, השולט ברוסיה כבר 20 שנה ונתון לביקורת רבה מצד וושינגטון, אמר שהבעיות לכאורה בבעיות בארה"ב מונעות ממנה את הזכות "להצביע על פגמים במערכות פוליטיות אחרות".

כשטראמפ זכה בבחירות לנשיאות בשנת 2016, ברוסיה היו חגיגות, עם תקווה שתקופה חדשה ביחסי רוסיה־ארה"ב תחל - לאחר שנים בהן ממשל אובמה הטיל על רוסיה סנקציות. תקוות אלה התפוגגו מהר, כאשר טראמפ המשיך את המדיניות ולא הציע יוזמות שבעזרתן ניתן לשפר את הקשרים.

במוסקבה מאמינים שבעוד יחסי רוסיה־ארה"ב לא ישתפרו באופן כללי תחת ממשל ביידן, שהיה מבקר חריף של מדיניות החוץ הרוסית, לפחות המדיניות אמורה להיות יותר צפויה מראש. כך אמר אנדריי קורטונוב, ראש מועצת יחסי החוץ הרוסית שמושבה במוסקבה.

פוטין חזר על דבריו מהקרמלין, ואמר שיברך את המנצח בבחירות רק לאחר שיהיה ברור מי אכן ניצח בסופו של דבר, והצטרף בכך למנהיגי מקסיקו וברזיל שאמרו שלא יברכו אף אחד עד שמערכת המשפט האמריקאית תתגבר על כל המכשולים המשפטיים שהטיל טראמפ לפתחה.

לא נראה שמנהיג הקרמלין תומך במועמד זה או אחר, והוא אמר שיעבוד יחד עם כל אחד מהשניים.