אל על הודיעה לעובדים: תישארו בחל"ת עד סוף דצמבר

למעלה מ-5,000 עובדי חברת התעופה נמצאים בחופשה ללא תשלום מאז חודש מרץ • פעילות אל על נמצאת בצניחה חדה בעיצומה של תקופה סוערת עבור החברה

מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

אין הלוואה, אין הרבה טיסות - יש הארכת החל"ת. אל על הודיעה לעובדים על הארכת החופשה ללא תשלום עד 31 בדצמבר 2020. מדובר ב-5,074 עובדים של החברה ושל החברות-הבנות שלה שמצויים בחופשה כפויה - רובם מאז חודש מרץ. בהודעתה מציינת אל על כי "חזרה הדרגתית של עובדים מחל"ת תהיה בהתאם להיקף הטיסות המתוכנן".

לאחרונה הודיעה החברה על חידוש הטיסות לבריסל, למוסקבה ולניוארק. עם זאת, הפעילות של אל על משקפת צניחה חדה: בחודש אוקטובר הטיסה החברה 21.5 אלף נוסעים, נתח של פחות מ-10% מתנועת הנוסעים בנתב"ג וירידה של 95% לעומת תנועת הנוסעים של אל על באוקטובר אשתקד, אז הטיסה קרוב ל-485 אלף נוסעים.

אל על נמצאת בתקופה סוערת: בעוד מספר שבועות צפוי המנכ"ל גונן אוסישקין לעזוב את תפקידו. הדירקטוריון החדש שמונה בעקבות החלפת השליטה באל על אמור לאתר מנכ"ל חדש לחברה. המשימה שבינתיים הדירקטוריון לא מצליח לעמוד בה היא מציאת גוף מממן לנטילת הלוואה בערבות מדינה בשיעור 75%. היקף ההלוואה, על-פי המתווה שסיכמה אל על עם האוצר, עומד על 250 מיליון דולר.

אל על פנתה לאוצר בבקשה להגדיל את היקף הערבות שתעמיד המדינה ל-82.5%, אולם סורבה. מה שברור לאל על הוא שהסכום הזה אינו מספיק לחברה שחובותיה מצטברים, וההכנסות שלה נמוכות בחסות תנועת הנוסעים הדלה. מסתמן כי החברה תפנה לגיוס החוב דרך אג"ח, באם לא יימצא בנק אחד לפחות שיסכים להעמיד לה הלוואה.

זאת ועוד, כל עוד אל על לא משלימה את מתווה הסיוע, ארבעת ההסכמים שלה עם ועדי העובדים לא ייכנסו לתוקף. הסכמים אלה כוללים את סעיפי ההתייעלות עליהם התחייבה החברה, לרבות פיטורים של כשליש מהעובדים וקיצוץ בשכר.

לאחרונה הגישו הטייסים ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בנוגע להסכם העבודה שנחתם מעל לראשם על-ידי ההסתדרות. בית הדין האזורי דחה את עתירת הטייסים, שביקשה לבטל את ההסכם שכולל קיצוץ של 29% משכר הטייסים באופן קבוע. כעת מקווים הטייסים למצוא אוזן קשבת בבית הדין הארצי. הטייסים קיוו לשיח מפייס ולשיפור ההסכם שלהם באמצעות בעלי השליטה החדש, אלי רוזנברג, אלא שבדומה לעובדים האחרים באל על - גם הם לא פגשו בו כלל.