"מרוץ נגד הזמן": כך מתכוננים באירופה למבצעי חיסון המוניים נגד קורונה

גרמניה מגייסת אחיות שפרשו לגמלאות, בספרד יוקמו 13 אלף מרכזי חיסון, וביבשת מנסים להתחיל מוקדם ככל האפשר עם החיסונים לקורונה, בשל התמותה העודפת שכבר מתבטאת באלפי קורבנות מדי יום

מדענית מחזיקה חיסון נסיוני נגד נגיף הקורונה / צילום: Dado Ruvic, רויטרס
מדענית מחזיקה חיסון נסיוני נגד נגיף הקורונה / צילום: Dado Ruvic, רויטרס

מדינות אירופה מתכוננות להתחיל במבצעי חיסון המוניים נגד קורונה כבר בשבועות הקרובים, על רקע התמותה ההולכת וגוברת ביבשת מהגל השני של המגפה אפילו עוד לפני שהחורף התחיל רשמית.

הרשויות בגרמניה ובמדינות אחרות ממתינות לאישור הגופים הרגולטריים - ה־FDA בארה"ב ורשות התרופות האירופית - שעשויים להתקבל בשבועות הקרובים. "אני מעדיף שהמרכזים יהיו מוכנים מוקדם מהדרוש, ולא שיהיה חיסון מאושר שלא נוכל להשתמש בו", אמר שר הבריאות הגרמני, יינס שפאן.

אלפי בני אדם מתים מהנגיף מדי יום באירופה בשבועות האחרונים, וההגבלות, הסגרים והקריאה מצד הרשויות להימנע ממפגשים חברתיים אינם מצליחים לדכא את ההתפרצות באותה ההצלחה, שנרשמה באביב האחרון. מנהיגי אירופה הבהירו לתושבים כי בלימת ההתפשטות בעזרת חיסון תיקח זמן רב, וכי עליהם "להתכונן לחודשים קשים", אולם בד בבד מנסים לזרז כמה שיותר את ההכנות למבצעי חיסון המוניים.

מגעים עם כל החברות

האיחוד האירופי כבר הסכים עם מספר יצרניות תרופות על רכש של מאות מיליוני מנות חיסון (באיחוד חיים כ־500 מיליון תושבים). עד כה, בריסל הסכימה על רכש של כ־300 מיליון מנות חיסון מהשותפות שבין "פייזר" ל"ביונטק", שהודיעה לפני כשבועיים על הצלחה לחיסון שפיתחה.

העובדה כי "ביונטק" היא חברה גרמנית, שקיבלה מענק של קרוב ל־200 מיליון אירו מהממשל הפדרלי, סייעה להבטיח מחיר נמוך (בין 15 ל־18 דולר, לפי הדיווחים) לעסקה, שכוללת גם רכש־המשך אופציונלי של מאות מיליוני מנות.

האיחוד האירופי גם נמצא במגעים מתקדמים לרכוש 160 מיליון מנות מהחברה האמריקאית "מודרנה" (במחיר גבוה יותר, של יותר מ־22 דולר למנה) וכבר הסכים על רכש מאות מיליוני מנות מהחברה הבריטית־שבדית "אסטרה־זנקה", שעלות החיסון שלה אמורה להיות נמוכה במיוחד, כשני דולר.

האיחוד גם הסכים על רכש אפשרי של 400 מיליון מנות מהחברה הגרמנית CureVac, שמשתמשת גם היא בטכנולוגיית רנ"א־שליח, אך טרם פרסמה תוצאות ניסוי שלב 3.

ההכנות כבר מתחילות בשטח. בגרמניה הודיעו הרשויות על הקמת מאות מרכזי חיסון עד 15 בדצמבר, שבהם יוכלו לפעול מקררים שיישמרו את החיסונים בטמפרטורה הנכונה. חברות המייצרות מקררים להקפאה עמוקה שילשו את הייצור שלהן ועברו לייצור מסביב לשעון, לפי הדיווחים, כדי לענות על הדרישה. המרכזים יוקמו במרכזי כנסים, במתקנים צבאיים וגם בסמוך לשדות תעופה.

שדה התעופה יוסב לחניון חיסונים

שדה התעופה "טמפלהוף" בברלין נשקל כאחד משישה מוקדי החיסון הצפויים לקום בה, שהיא העיר הגדולה ביותר במדינה ובה חיים כארבעה מיליון בני אדם. האחראי על הפרויקט אמר לעיתון "די ולט" כי "בסוף נובמבר נסיים עם ההקמה הפיזית של המתקנים, ונתחיל בתרגילים עם הצוות".

אחיות בדימוס נקראו להתנדב ולשוב לעבודה במרכזי החיסון החדשים. לפי הערכות, המרכזים יעבדו שבעה ימים בשבוע, ויידרש צוות של 2,500 אחים ואחיות, רופאות ורופאים, תמיכה לוגיסטית, רוקחים ואנשי ביטחון בבירת גרמניה.

גם ספרד הודיעה כי הכינה "תוכנית פעולה" לחיסון האוכלוסייה שלה. ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז הודיע בסוף השבוע על הקמת 13 אלף מרכזי חיסון, והעריך כי עד אמצע שנת 2021 חצי מאוכלוסיית ספרד כבר תחוסן. הוא העריך כי מבצעי החיסון יתחילו כבר בינואר הקרוב.