האישה הראשונה בתפקיד: ביידן בחר בנגידת הפד לשעבר ג'נט ילן לשרת האוצר של ארה"ב

מדובר בהחלטה היסטורית בארה"ב, שבה אישה מעולם לא שימשה בתפקיד זה • ילן יורשת משר האוצר המכהן מנוצ'ין משבר כלכלי, שידרוש פעולה נחרצת בעוד שאלת התמריצים לכלכלה עוד תלויה באוויר • הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן: "מינוי מצוין. היא לא התכופפה בפני וול סטריט"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בחר ביו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, ג'נט ילן לכהונת שרת האוצר. מדובר בהחלטה היסטורית בארה"ב, שבה אישה מעולם לא שימשה בתפקיד זה בעבר. אם אכן תאושר, ילן תירש ללא ספק את אחד התפקידים התובעניים ביותר בממשל הנכנס, ותעמוד מול מכשולים כלכליים ייחודיים רבים בשל מגפת הקורונה.

יילן, בת ה-74 המשמשת כיום כלכלנית במכון ברוקינגס, נתפסת במסדרונות של וושינגטון כבחירה פוליטית "בטוחה" שכן היא צפויה לזכות גם בתמיכתם של חברי הסנאט הרפובליקאים.

כחלק מתפקידה ילן תצטרך לנווט את כל הספינה הכלכלית האמריקאית; לנהל את החוב הציבורי שגדל מאד בתקופה האחרונה; להיות אחראית על המיסוי בתוך ארה"ב וכן במכסים בגבולות; ולקשר בין הממשל לשווקים הפיננסיים ולעסקים, גדולים כקטנים.

אם אכן תשמש בתפקיד זו תהיה הפעם השנייה שבה יילן שוברת תקרת זכוכית במינוי לתפקיד בכיר. היא גם הייתה יושבת הראש האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד הרם של הפדרל ריזרב בין השנים 2014 ועד 2018. בתקופה זו התעסוקה במשק האמריקאי עלתה ושיעורי הריבית ירדו דרמטית.

לפני כן יילן עמדה בראש בנק הפדרל ריזרב בסן פרנסיסקו והייתה במועצת היועצים הכלכליים תחת ממשל קלינטון.

בעוד שהאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית ציפה ככל הנראה למינוי יותר "שמאלי", נראה כי יילן תתקבל בברכה על ידו בין השאר הודות למחויבותה לפעולה נגד שינויי האקלים ותמיכה שהיא הביעה כמה פעמים במיסוי פליטות פחמן דו-חמצני - היבט חשוב מאד בתוכניות של הנשיא הנבחר לעתיד הכלכלי והאקלימי של ארה"ב.

לדברי פרשנים אמריקאים, מועמדים אחרים לתפקיד כמו אליזבת וורן, שנחשבת ליותר פרוגרסיבית מג'נט יילן, ולאורך הקמפיין שלה למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות-הברית שבו הפסידה לביידן, הציגה שורה של רפורמות רדיקליות, ירדה מהפרק מהחשש הסביר כי היא לא הייתה זוכה לרוב מספיק גדול בסנאט. זה לא הפריע לוורן לברך על המינוי.  בציוץ בטוויטר וורן מכנה את ג'נט ילן "בחירה יוצאת מן הכלל לשרת האוצר. היא לא התכופפה מול בנקים בוול סטריט". 

למרות שילן כבר לא תהיה אחראית על המדיניות המוניטרית של המדינה כפי שהייתה עד לפני שנתיים כששימשה יו"ר הפד, מבט על כהונתה שם מצביע כי היא תשאף לניהול זהיר של האוצר - יחד עם הצוות של הפד, ילן העלתה את שיעור הריבית רק חמש פעמים במשך ארבע שנים.

ילן יורשת משר האוצר המכהן מנוצ'ין משבר כלכלי, שידרוש פעולה נחרצת כאשר שאלת התמריצים לכלכלה עוד תלויה באוויר. כשעמדה בראש הפד בתקופת הנשיא אובמה, היא הובילה את הכלכלה האמריקאית אל רמת התעסוקה הגבוהה ביותר זה כשני עשורים, על ידי הדיפת הקריאות להעלות את הריבית בקצב מזורז יותר.

התוואי הסבלני שהיא שרטטה אפשר לפד להתחיל להפוך, בלי זעזועים מיוחדים, את הכיוון ולסגת מצעדי ההמרצה האגרסיביים שהיא תמכה בהם בתקיפות בעת המשבר הפיננסי של 2008 ואחריו. כל זה נראה כמו תקופה שאפשר להתגעגע אליה נוכח משבר הקורונה. 

ילן, שהיא מומחית לשוקי עבודה, הטיפה בזמנו ליותר תשומת לב למחיריה של האבטלה בעת שהבנק המרכזי הולך ונסוג באיטיות רבה מצעדי חירום. היא תיזכר בזכות מילוי המחויבות של הפד בתקופתה לעודד את התעסוקה, ונראה כי זה מה שעמד לזכותה נוכח הבחירה של ביידן הנשיא הנבחר שנהג להתייעץ לאחרונה עם ילן לגבי המשבר הכלכלי בצל הקורונה.