גרמניה מבקשת מתושביה: בודדו עצמכם לפני הנסיעה למשפחה בחג המולד

חג המולד הוא מועד המפגש השנתי העיקרי של משפחות בגרמניה, ולעתים הפעם היחידה במהלך השנה שבה הן נפגשות בהרכב מלא • ראשי מדינות המחוז של גרמניה הסכימו ביניהם ביממה האחרונה על שורה של צעדים זהים שיאומצו במהלך החג

ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP
ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP

גרמניה מתכוונת להקדים בכמה ימים את חופשת חג המולד בבתי הספר, ומבקשת ממשפחות לבודד את עצמן בתקופה זו ולהיות ערות לתסמינים אפשריים של קורונה, כדי למנוע הדבקה מסיבית ברחבי המדינה במהלך החג עצמו.

חג המולד הוא מועד המפגש השנתי העיקרי של משפחות בגרמניה, ולעתים הפעם היחידה במהלך השנה שבה הן נפגשות בהרכב מלא. השנה, בגלל מגפת הקורונה והעובדה כי התחלואה בגרמניה לא ירדה לרמה נמוכה מספיק, אפילו אחרי הגבלות על החיים הציבוריים שנמצאות בתוקף כבר יותר משלושה שבועות, הפכה הדרך שבה תתאפשר החגיגה השנתית לסוגיה בריאותית ופוליטית.

ראשי מדינות המחוז של גרמניה, האחראים כל אחד על המדיניות בתחומם, הסכימו ביניהם ביממה האחרונה על צעדים זהים שיאומצו במהלך חג המולד וחגיגות השנה החדשה.

הם דחו את האפשרות לאסור על נסיעה לביקורים משפחתיים בתקופה זו, ואף הגדילו את מספר המשתתפים האפשריים לעשרה בני אדם, כאשר אין הגבלה על מספר הילדים מתחת לגיל 14 שיכולים להצטרף גם הם למפגשים המשפחתיים. החרגה זו תהיה אפשרית רק בשבוע שבין חג המולד (מערב ה-23 בדצמבר) לשנה החדשה (1 בינואר).

במקביל, הם הפצירו בתושבים לנצל את העובדה כי ישנו סוף שבוע ארוך שמתחיל ב-18 בדצמבר, שמדינות מחוז רבות הפכו ליום הלימודים האחרון, כדי לבודד את עצמן לפני הנסיעה לביקור המשפחתי, לעקוב אחרי הופעת תסמינים אפשריים ולמנוע הדבקה מסיבית. ההסכמה התקבלה בתום פסגה מקוונת שנמשכה קרוב לחמש שעות ושהסתיימה אתמול בלילה. היום (ד') תתקיים פסגה בהשתתפות הממשלה הפדרלית כדי לאשר ולדון בהגבלות נוספות.

ההגבלות יימשכו עד ה-20 בדצמבר לפחות

צעד נוסף שעליו הסכימו ראשי מדינות המחוז הוא הארכה של ההגבלות הקיימות, שהיו אמורות לפוג בשבוע הבא, עד ה-20 בדצמבר לפחות. המשמעות היא כי כל המסעדות, הברים ובתי הקפה יישארו סגורים לקהל (רבים עברו למתכונת משלוחים וטייק-אוואי), חדרי הכושר יהיו סגורים, כל פעילות התרבות לא תחודש ויוטלו הגבלות חדשות וחמורות יותר על התקהלות ופגישות בין משקי בית שונים (שניים לכל היותר).

הם נימקו את הצעדים בכך שצפויה להיות להם השפעה כלכלית משמעותית ושיידרשו תמיכה ממשלתית בעסקים סגורים שנפגעים מהסגר, בין השאר בצורך לחגוג את חג המולד בצורה בטוחה.

בגרמניה נרשמו ביממה האחרונה 14 אלף מקרי קורונה חדשים ו-300 מקרי מוות. המדינה מתקרבת לרף של מיליון מקרים מאז תחילת המגפה. ההגבלות שהוטלו ב-2 בנובמבר היו רכות יחסית לאלה שהוטלו בצרפת ובמדינות אירופיות שכנות. הן הצליחו להביא לעצירת הזינוק בהדבקה, אך גרמו להגעה ל"רמה קבועה" שעומדת על כ-18-20 אלף מקרים ביום בממוצע.

"הרמה הקבועה הזו היא גם הצלחה", אמר השר הגרמני קארל לאוטרבך, רופא בהכשרתו, המעורב בתגובה הממשלתית נגד התפשטות הקורונה, "מכיוון שלפני כן היה לנו זינוק אקפוננציאלי". הוא העריך כי הצעדים הצליחו להביא לירידה של 40% במפגשים החברתיים, "בעוד מה שאנחנו צריכים כדי לדכא את התחלואה הוא הפחתה של 75%".

אחד ההבדלים בין הסגר הנוכחי לסגר האביב שעבד בהצלחה רבה הוא שמירת בתי הספר והגנים פתוחים, וכעת מדינות המחוז והממשלה מעוניינות להטיל עליהם מגבלות חמורות יותר, כדי לצמצם את ההדבקה הנובעת מהם.

בין השאר, באזורים בהם יש תחלואה רבה כל התלמידים מעל גיל 12 יצטרכו ללבוש מסכות כל הזמן, תורשה למידה מקוונת מהבית ולא רק בכיתות. גם האוניברסיטאות צפויות לעבור לחלוטין ללמידה מקוונת בגרמניה תחת ההגבלות החדשות, למעט פעילות הנדרשת להתבצע בקמפוס.

סוגיה נוספת שזכתה לדיון ציבורי הוא איסור על מכירת זיקוקים במהלך חגיגות הסילבסטר, כדי למנוע התקהלויות. הימים שלפני ה-1 בינואר הם היחידים בשנה בהם מותר לקנות זיקוקים רבי עוצמה בגרמניה, ובערב שבין ה-31 בדצמבר ל-1 בינואר רבים מתאספים בקרנות רחוב ומשגרים לאוויר - ולעתים גם לעבר בניינים ועוברים ושבים - זיקוקים שונים.

השנה הוצע לאסור על מכירת זיקוקים באופן חריג, אך ראשי מדינות המחוז החליטו שלא לאמץ הצעה זו, ולאפשר לערים להחליט בעצמן אם לאסור על התכנסויות במקומות שונים.