ג'נט ילן | פרשנות

שרת האוצר של ביידן שרוצה לכוונן מחדש את הקפיטליזם

ג'נט ילן עומדת לעשות היסטוריה פעם נוספת כאשר היא תהיה האישה הראשונה שעמדה בראשות שלושת התפקידים הכלכליים החשובים בממשל כראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן תחת קלינטון; כנגידת הפד; ועכשיו כשרת האוצר בממשל ביידן

ג'נט ילן, מזכירת האוצר הבאה של ג'ו ביידן / צילום: Andrew Harnik, Associated Press
ג'נט ילן, מזכירת האוצר הבאה של ג'ו ביידן / צילום: Andrew Harnik, Associated Press

ג'נט ילן כבר עשתה היסטוריה פעם אחת, כאשר הייתה לאשה הראשונה שעומדת בראש הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי. עכשיו היא עומדת לעשות היסטוריה פעם נוספת כאשר היא תהיה האישה הראשונה שעמדה בראשות שלושת התפקידים הכלכליים החשובים בממשל כראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן תחת קלינטון; כנגידת הפד; ועכשיו כשרת האוצר בממשל ביידן.

■ הכירו את ג'נט ילן, שרת האוצר הראשונה של ארה"ב

במובנים אחרים ילן, כלכלנית מבריקה המתמחה בכלכלת עבודה, היא לא דמות מהפכנית. היא מגיעה לתפקיד בגיל 74, אחרי שלל תפקידים, עם עמדות ידועות וקבלות מוכחות. היא משתלבת בין שאר המינויים הבכירים של ביידן, שמשקפים דגש על ניסיון והכרות עמוקה עם המערכת - קבינט מגוון שיתחיל לרוץ מהרגע הראשון.

המינוי של ילן מבטא רצון לעבור משוכה כפולה. היא מקובלת על שני הפלגים של המפלגה הדמוקרטית, המרכזי והפרוגרסיבי, שכבר החלו להתקוטט מאז הבחירות. הסנאטורית אליזבת וורן, הלוחמת בריכוזיות שנחשבה בעצמה מועמדת לאוצר, כבר נתנה את ברכתה. מעבר לכך, ילן אמורה לעבור בקלות את אישור הסנאט, גם אם זה יישאר בשליטה רפובליקאית.

מהותית יותר, נראה שהעמדות שלה מתאימות לאג'נדה של ביידן. "הפיננשייל טיימס" דיווח על תדרוך שערכה ילן באוגוסט לביידן ולסגניתו המיועדת קמלה האריס. ילן הסבירה לשניים שלאור סביבת הריביות הנמוכה, יהיה לממשל מרחב ניכר להוציא על תמרוץ הכלכלה ועל השקעות חדשות - שני נדבכים חשובים במצע של ביידן.

לאורך השנים, ילן התבטאה רבות בנושא אי השוויון, והצורך לוודא שהצמיחה מגיעה לכולם. בראיון ל"רויטרס" בחודש שעבר, היא דיברה על כך שהקפיטליזם צריך לעבור כיוונון מחדש, והדגישה את הצורך בקיימות ובהתמודדות עם שינוי האקלים, נדבכים חשובים נוספים באג'נדה של ביידן.

כאשר ילן עמדה בראש הפד היה לה תפקיד מכריע בניווט תהליך ההתאוששות מהמשבר. הכהונה שלה נחשבת למוצלחת, אף כי בדיעבד, הפד בראשותה החל כנראה להעלות את הריבית מוקדם מדי (גם אם באופן איטי ומהוסס). שוק העבודה האמריקאי, הסתבר, טרם סיים אז להתאושש, ושיעור האבטלה יכול היה לרדת עוד. הפד שינה מאז מדיניות, וילן עצמה דיברה בכנס בשנה שעברה על היתרונות של לתת לשוק העבודה 'להתחמם': זה מאפשר לעובדים בני מיעוטים, ובעלי השכלה נמוכה, להיכנס לשוק העבודה וליהנות מעליה בשכר.

כמו אז, גם היום, הפד ממלא תפקיד מכריע בכלכלה. אבל כרגע יש בידי הבנקים המרכזיים יכולת מוגבלת לסייע להתאוששות. כפי שילן הסבירה במאמר שפרסמה באוגוסט יחד עם ג'ארד ברנשטיין, אחד מיועציו הקרובים של ביידן, "הפד יכול לוודא שסביבת האשראי תומכת בצמיחה; הקונגרס והנשיא מוודאים שלמשפחות ולעסקים יש מספיק כסף בכיס".

לשים לאמריקאים כסף בכיס, ולדאוג שההתאוששות מהמשבר תהיה מהירה ומקיפה ככל האפשר. זו ללא ספק תהיה אחת המשימות המרכזיות של ילן. אבל להבדיל מחופש הפעולה הטכנוקרטי שהיה לה בפד, היכולת שלה לקדם את מדיניות הממשל כשרת אוצר תהיה תלויה באופן קריטי בפוליטיקה, וביכולת להעביר את התקציב בקונגרס. על פי כל הסימנים, הרפובליקאים, אם יהיה להם רוב, מתכוונים לנסות לכפות על הממשל תקציב מרוסן יחסית.

באביב שעבר, ילן ביקרה בארץ והשתתפה בסימפוזיון בפני חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב. היא נראתה מחויכת ומרוצה מהחיים, מי שיכולה לחגוג את הישגיה בעבר. עכשיו היא חוזרת לזירה, לקרבות ובחישות בגבעת הקפיטול, ולניסיון לעשות את המרב ביציאה מעוד משבר היסטורי.