מעסיק: לעולם לא אגייס מקבלי קצבאות קורונה

בעקבות הפוסט שיצר סערה השבוע, האם באמת יש מקום לדאגה? האם כל מובטלי הקורונה צפויים להיתקל בקשיים במציאת עבודה בשל "החור השחור" המופיע בקורות החיים? • התשובה היא כן - אבל לא מהסיבות שאתם חושבים

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

מעסיק מאיים שלעולם לא יגייס מקבלי קצבאות קורונה

השבוע התחוללה סערה זוטא סביב פוסט בפייסבוק שכתב מעסיק זועם נגד מקבלי דמי אבטלה הבוחרים שלא לעבוד. "יש תופעה מתרחבת של אנשים שיושבים על קצבאות הקורונה שלהם ולא מנסים למצוא עבודה למרות שיש משרות בשוק- ויש!" הוא כותב, ומבקש לגלות להם סוד חשוב: "ביוני ייגמרו קצבאות הקורונה, ואז לא רק שלא יהיו עבודות, כשאקבל קורות חיים שיש בהם חור שחור לא מוסבר ב-2020, הנטייה הראשונית שלי תהיה לזרוק אותם לפח". לשיטתו החור משדר חוסר מוטיבציה, חוסר התאמצות, עצלנות, ובעיקר - מישהו שלא ממש חשוב לו לייצר ערך בעולם, "וזה ממש לא סוג העובדים שאני מעוניין בהם".

סותמים חורים

לדבריו של כותב הפוסט, הוא יעדיף את מי שמצאו בתקופה הזו דרך להמשיך ליצור ערך, "בין אם זה במשרת דחק, הורות במשרה מלאה, הקמת עסק ביתי או לימודים או התנדבות קהילתית כלשהי", המעידים על מוטיבציה, מוסר עבודה ותושייה. לסיום הוא מבטיח שגם אם ב-2030 יקבל קורות חיים "עם חור שחור ב 2020", עדיין הנטייה שלו ושל מעסיקים נוספים תהיה לזרוק אותם לפח, והוא ממליץ למובטלים בנחרצות "נא להתנהג בהתאם".

הפוסט, שהתפשט גם לרשתות חברתיות נוספות, זכה ללמעלה מ-1,500 תגובות רק בפייסבוק, רבות מהן מלאות זעם, כולל השמצת כל תעשיית ההייטק ומנהליה השחצנים (הכותב איננו איש הייטק, אבל מי בודק?), כשבצידן תגובות של מובטלים שהדברים עוררו בהם חשש שמה הכותב מייצג הלך רוח בקרב מעסיקים רבים, שעתידים גם הם לסנן אוטומטית מובטלי קורונה.

נשאלתי האם לדעתי אכן יש מקום לדאגה, והתשובה היא בהחלט כן! אבל לא מהסיבות שציין הכותב. מדוע? ראשית כי ממילא רוב מובטלי הקורנה "יסתמו" את החור בקורות החיים, פרקטיקה ידועה של מובטלים בלי שום קשר למגפה. רוב האנשים משאירים את המשרה האחרונה בקורות החיים "פתוחה" חודשים ארוכים ויותר אחרי שעזבו/פוטרו, ועם מציאת העבודה החדשה הם "מותחים" את אחד משני התפקידים (או שניהם) ומעלימים את החור במסמך.

האם "הסתימה" מבטיחה הגעה לראיונות עבודה? כמובן שלא, אבל משלל סיבות אחרות - החל מתהליך חיפוש עבודה לקוי, דרך ניסיון לא מספק, רקורד תעסוקתי לא רלוונטי לתפקיד, השכלה לא מתאימה, ועד העדר זהות מקצועית/מקצוע מובחן (עב"מ תעסוקתי).

סמנכ"ל מלקט בסופר

שנית, גם מי שלא יסווה את היותו מובטל, קרוב לוודאי שלא ייפסל על הסף רק בגלל "החור השחור", בפרט העובדים בשני קצוות המדרג הארגוני. מחד הבכירים, הם לא צריכים קורונה בשביל חור של שנה בקורות החיים - גם בימים רגילים בכיר שפוטר/עזב בטרם מצא אלטרנטיבה יכול לחפש עבודה שנה ויותר בלי בעיה.

לכן, הם אינם צפויים לחבלה נוספת במיתוג העצמי עקב חוסר מוטיבציה, העדר תושייה ומוסר עבודה לקוי, להפך, כעת יש להם אליבי לא רע להיותם מובטלים, גם אם פוטרו ללא שום קשר לקורונה. יתרה מכך, מאד לא מומלץ לבכירים לדחוף לקורות החיים תפקידים נחותים מידי, מבחינת ערך המותג עדיף להם בור של שנתיים במסמך, ולא ציון העובדה שעבדו כמחלקי עיתונים, מלקטים בסופר או שומרים.

העובדים בקצה השני של המדרג -הבלתי מקצועיים ששכרם סביב המינימום - לא אמורה לסבול מהבעיה הזו אף הם, שכן גם בימים כתיקונם קשה למצוא מספיק מהם. סביר להניח שמעסיקים לא ידקדקו אצלם בקטנות, מה גם שממילא מדובר בעובדים עם אחוזי תחלופה גבוהים יחסית, עם או בלי חורים שחורים.

ולגבי שאר העובדים - המקצועיים שאינם בכירים - סיכוי נמוך שיסוננו על הסף עקב היותם מובטלי קורונה, אם כי מאד חשוב כיצד יסבירו את האבטלה בראיון עבודה (גם מי שסתם את החור בקורות החיים, עדיף לו שיספר בריאיון את האמת - המשך מצג השווא כרוך בסיכון גדול מאד).

להתחיל לחפש עכשיו

אז מדוע בכל זאת יש סיבה לדאגה? כי שוק העבודה התכווץ משמעותית ורבים ממובטלי הקורונה עתידים להתקשות במציאת עבודה מספיק איכותית, תהליך שעתיד לקחת הרבה יותר זמן מהרגיל. לכן מומלץ מאד שלא להמתין לתום ימי הזכאות לדמי אבטלה, אחרת אתם עלולים להיקלע לחודשים ארוכים ללא הכנסה, ואם צריך להתפשר אל תהססו, רק עשו זאת בחוכמה. זכרו, ככל שהפשרה עמוקה יותר הנזק העתידי שלה קטן יותר, ובלבד שתנהלו כראוי את שיווק תפקידי הפשרה, כפי שפרטתי בהרחבה בטור תתחילו לחפש עבודה כבר עכשיו .

ובחזרה לרגע לפוסט, אינני בטוחה כי מי שכתב אותו לא היה לוקח החלטות בעלות היגיון דומה לו היה בצד השני, מאידך אפשר להבין את התסכול של מעסיק שלא מצליח לגייס עובדים. כך או כך, אל תדחפו בראש הניסיון התעסוקתי בקורות החיים תפקידי דחק, התנדבויות למיניהן, ובטח שלא הורות במשרה מלאה. מה שכתוב שם הוא תמצית המיתוג שלכם בשוק העבודה, ומגייסים שמסננים עשרות/מאות קורות חיים ביום ועלולים להסתפק בקריאת שורות אלה, והופ, לדלג למועמד הבא. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה