מחקר בחסות קולגייט: משחות שיניים ומי פה אכן מנטרלים את וירוס הקורונה

בבדיקה נמצא כי משחות שיניים המכילות אבץ או Stanus יכולות לנטרל באופן כמעט מלא את וירוס הקורונה בפה לאחר שתי דקות של מגע • פעילות דומה קיימת לגבי מי פה המכילים צטילפירידיניום כלוריד • טרם בוצע מחקר המראה מניעה בפועל של הדבקה

משחות שיניים על מדף בסופר / צילום: Shutterstock
משחות שיניים על מדף בסופר / צילום: Shutterstock

בדיקה שנערכה לאחרונה על-ידי חברת קולגייט הראתה כי משחות שיניים המכילות אבץ או את החומר Stanus יכולות לנטרל באופן כמעט מלא את וירוס הקורונה בפה לאחר שתי דקות של מגע. פעילות דומה קיימת לגבי מי פה המכילים את החומר צטילפירידיניום כלוריד (CPC).

הבדיקה בוצעה יחד עם מכון המחקר לבריאות הציבור של בית הספר לרפואה באוניברסיטת Rutgers בניו ג'רזי, בשיתוף עם המעבדה האזורית לבטיחות ביולוגית, שאפשרה את הגישה לנגיף.

המחקר הזה, שמן הסתם מונע על-ידי האינטרס של חברה מסחרית, מצטרף לשני מחקרים נוספים שנערכו בחודשים האחרונים על-ידי גורמים אקדמיים - האחד בהובלת פרופ' קרייג מיירס מאוניברסיטת פן סטייט והשני של מספר רב של חוקרים מאוניברסיטת Ruhr University Bochum בגרמניה - אשר הראו השפעה של צחצוח שיניים ושל שימוש במי פה על כמות החיידקים בפה. בחלק מן המחקרים אף הודגמה השפעה למשך כמה שעות.

זו עדיין אינה הוכחה לכך שמשחות השיניים ומי הפה אכן מורידים את הסיכון להידבק במחלה, אבל זהו רמז בכיוון, ובלבד שאכן מדובר בתכשירים המכילים רמות גבוהות של חומרים פעילים אנטי-בקטריאליים.

חומרת מחלת הקורונה מושפעת במידה רבה מהעמוס הוויראלי, כמויות הווירוס שנצברות בגוף של המטופל. ככל שהכמות הראשונית של התאים שנדבקים בווירוס ומתחילים לשכפל אותו היא קטנה, כך ההתרבות של הווירוס עשויה להיות איטית יותר, וייתכן כי למערכת החיסון יהיה יותר זמן להיערך להילחם במחלה. אלה תהליכים מוכרים בעולם הווירולוגיה, אך הם טרם הוכחו ספציפית לגבי קורונה.

ההגנה שעשויים להעניק התכשירים עשויה להיות דו צדדית - על המשתמש, שיכול להפחית את כמות הוירוס שנשם דרך הפה ומצליחה להיכנס לגוף ולהדביק את התאים, ועל מי שעומד מולו, כך שלא ידבק כלל.

החתיכה החסרה במחקר עדיין היא לבחון סיטואציה אמיתית של הדבקה ולראות האם מי הפה מצליחים להפחית את כמות החיידקים לפרק זמן מספיק, כך שבאמת ייעשה הבדל בשיעורי ההדבקה ביום-יום.