לקראת מיזוג ענק בשוק הספרים: פינגווין במגעים לרכוש את סיימון אנד שוסטר

חברת-האם של פינגווין, הענקית הגרמנית ברטלסמן, קרובה לסגירת עסקת של יותר מ-2 מיליארד דולר לרכישת סיימון אנד שוסטר מחברת ויאקום סי.בי.אס, בהסכם שיביא למיזוג של הוצאות הספרים הראשונה והשלישית בגודלן בשוק האמריקאי

ספרי הוצאת פינגווין / צילום: Tim Ireland, Associated Press
ספרי הוצאת פינגווין / צילום: Tim Ireland, Associated Press

חברת ויאקום סי.בי.אס (ViacomCBS) קרובה להשלמת עסקה למכור את הוצאת הספרים סיימון אנד שוסטר (Simon & Schuster) לענקית המדיה הגרמנית ברטלסמן (Bertelsmann SE) עבור יותר מ-2 מיליארד דולר, אמרו אנשים המכירים את הנושא. אם תצא לפועל, העסקה תיצור הוצאת ספרים ממוזגת שאחראית לכשליש מהספרים שנמכרים בארה"ב.

תחת העסקה, שמות של סופרים רבי-מכר כמו סטיפן קינג, בוב וודוורד, דן בראון וג'ון גרישם יהיו תחת אותו גג תאגידי. חברת פינגווין רנדום האוס (Penguin Random House) השייכת לברטלסמן כבר מחזיקה בתואר הוצאת הספרים הגדולה בארה"ב, על-פי נפח מכירות. סיימון אנד שוסטר במקום השלישי, אחרי הוצאת הרפר-קולינס (HarperCollins Publishers) שנמצאת במקום השני.

החברות עוד לא הגיעו להסכם סופי, וייתכן כי העסקה לא תצא אל הפועל, אמרו האנשים המכירים את הנושא.

ויאקום סי.בי.אס העמידה את סיימון אנד שוסטר למכירה במרץ, ואמרה שתשתמש בהכנסות מהמכירה על-מנת להמשיך את השקעותיה בשירותי סטרימינג. חברת ויאקום (Viacom) ותאגיד CBS השלימו את המיזוג שלהן בדצמבר 2019. מוקדם יותר השנה הסכימה החברה למכור את קבוצת המדיה CNET עבור 500 מיליון דולר והיא מחפשת למכור את "בלאק רוק", משרדי CBS ההיסטוריים במרכז מנהטן.

סוכנות הידיעות לעסקים "בלומברג" דיווחה מוקדם יותר כי ויאקום CBS הייתה קרוב למכירת סיימון אנד שוסטר לברטלסמן.

הוצאות אחרות לאור העשויות להיות מעוניינות לרכוש את סיימון אנד שוסטר כוללות את הרפר-קולינס השייכת לתאגיד ניוז קורפ (News Corp), אמרו אנשים המכירים את הנושא. דובר של ניוז קורפ, שהיא גם בעלי הוול סטריט ג'ורנל, סירב להגיב.

העסקה עשויה למשוך את תשומת הלב של מחלקת המדינה האמריקאית, אמר דיוויד מייר, עורך דין המתמחה בהגבלים עסקיים ששירת במחלקת המשפטים כסגן התובע הכללי בממשלו של ג'ורג' וו. בוש. "החלק של שתיהן יחד בשוק יהיה מספיק לגרום לפיקוח מקרוב יותר על העסקה", אמר.

מכירות ספרים עלו השנה, באופן חלקי עקב מגפת הקורונה שהגבילה אפשרויות תעסוקת פנאי אחרות כמו קולנוע או פארקי שעשועים, אך גם בגלל שקיים עניין גואה בספרי זיכרונות של פוליטיקאים, ספרים על נושאים של צדק חברתי וכותרים הקשורים לחינוך. במהלך תקופה של תשעה חודשים שהסתיימה בשלישי לאוקטובר, עלו מכירות הספרים המודפסים ב-6.4% מהשנה החולפת, על-פי החברה הסוקרת את שוק הספרים NPD BookScan. בתשעה החודשים הראשונים של 2019, מכירות ספרים ירדו ב-0.9% לעומת השנה שלפניה.

סיימון אנד שוסטר הייתה בלב השיח הפוליטי השנה, אחרי שפרסמה ספרים רבי-מכר כמו ספר הזיכרונות של מרי ל. טראמפ "יותר מדי ולעולם לא מספיק", "חיה חופשי או מות" מאת שון האניטי או ספרו של היועץ לביטחון לאומי בדימוס ג'ון בולטון, "החדר בו זה קרה: זיכרונות מהבית הלבן", בין כותרים אחרים.

לפינגווין רנדום האוס קאדר מרשים של סופרים, כמו הנשיא לשעבר ברק אובמה, הגברת הראשונה לשעבר מישל אובמה, דן בראון וגם האינטלקטואל האפרו-אמריקאי טה נהיסי קואטס ומחברת הרומנים רבי-המכר דניאל סטיל.

פינגווין רנדום האוס מפעילה בערך 325 מותגים ב-22 מדינות. עד ה-24 לאוקטובר, היא הייתה אחראית לבערך 25% מכל הספרים המודפסים שנמכרו בארה"ב, לפי נתוני NPD BookScan, בעוד סיימון אנד שוסטר הייתה אחראית ל-9.1% מהספרים שנמכרו.

יחד עם סיימון אנד שוסטר, נתח השוק האמריקאי יעלה לבערך 34%. הרפר-קולינס, ההוצאה השנייה בגודלה על-פי נפח מכירות, מכרה כ-11% מהספרים המודפסים שנמכרו בארה"ב באותה תקופה.

ריצ'רד פיין, סוכן ספרותי מוכר בניו יורק, אמר שהוא מודאג שהיצירה של בית הוצאה לאור כל כך גדול "תגרום לאובססיה לא בריאה לפרסם רק את רבי-מכר הנמכרים ביותר".

"זה כמו בייסבול, צריך את ליגת הנוער", אמר פיין. "סופרים צריך לטפח. אם יש לך מערכת שבה ספר אחד שלא מצליח להפוך לרב-מכר, ואז הקסם לא קורה, אז הסופרים הללו יוותרו מאחור".

לוריין שאנלי, נשיאת החברה המייעצת לתעשיית הספרים Market Partners International, אמרה שהוספת סיימון אנד שוסטר לפינגווין רנדום האוס "תהפוך תחרות להרבה יותר קשה, לא רק להוצאות הגדולות האחרות אלא גם לקטנות. פינגווין רנדום האוס היא גם מפיצה מרכזית, כמו סיימון אנד שוסטר. בין שתיהן, יש להן נתח מכובד משוק ההפצה".

פינגווין רנדום האוס, שהמותגים שלה כוללים את הוצאת אלפרד קנופף, רנדום האוס ופינגווין קלאסיקס, ביצעה רכישות אגרסיביות בארה"ב ומחוץ לה. רכישות שלה מהעת האחרונה כוללות את הוצאת ספרי הילדים מלונדון ליטל טייגר גרופ (Little Tiger Group) וההוצאה הספרדית סלמנדרה (Ediciones Salamandra) שמושבה בברצלונה.

בינואר, קנתה ההוצאה את זכויות הקניין הרוחני על כל יצירותיו של הסופר והמאייר אריק קארל, כולל ספרי הילדים הקלאסיים "הזחל הרעב מאוד" ו"העכביש העסוק מאוד". בשנה שעברה, רכשה פינגווין רנדום האוס נתח של 45% מההוצאה העצמאית Sourcebooks, שמושבה בנייפרוויל, אילינוי.

סיימון אנד שוסטר נוסדה בשנת 1924, ופרסמה סופרים קלאסיים כמו ארנסט המינגווי, פ. סקוט פיצג'ראלד ודייל קרנגי. היא נמצאת בבעלות ויאקום או החברה איתה מוזגה, CBS, מאז 1994, כאשר גאלף ווסטרן (Gulf and Western Inc.) מכרה את אולפני פאראמונט (Paramount) לויאקום.

ההוצאה ייצרה 814 מיליון דולר בהכנסות בשנת 2019, אחוז אחד פחות מהשנה שלפניה. הירידה נבעה מקיטון קל במכירות הספרים המודפסים. ההכנסות לאורך כל השנה לאחר תיקונים של פחת ושחיקה נפלו ב-7% ל-143 מיליון דולר.