פוקס גדלה בהכנסות למרות הקורונה - ונערכת להנפקת החברה הבת ריטיילורס

קבוצת האופנה הגדולה בישראל רשמה ירידה רבעונית של 56% ברווח, ל-51 מיליון שקל • קסטרו סיכמה את הרבעון השלישי עם ירידה של 17% בהכנסות ל-353 מיליון שקל

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

למרות הסגרים שהושתו על המשק בשל התפרצות וירוס הקורונה, שתי חברות קמעונאות האופנה הגדולות בבורסת תל אביב - פוקס, שנסחרת לפי שווי של 3.9 מיליארד שקל, וקסטרו, שנסחרת לפי שווי מצומק בהרבה של כ-313 מיליון שקל - מסכמות את התקופה שבין שני הסגרים עם כיוונים שמשדרים אופטימיות.

לצד זאת, וכחלק מגאות בהנפקות בבורסה, פוקס מתניעה מהלך להנפקה בבורסה של החברה הבת ריטיילורס. במקביל לפרסום הדוחות הרבעוניים, דיווחה פוקס כי היא מבצעת "בחינה ראשונית" של הנפקת מניות החברה הבת הפרטית, שתחתיה פועלים מותגי הספורט של הקבוצה - פוט לוקר ונייקי. פוקס מחזיקה בכ-83% מריטיילורס לצד לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, והמנכ"ל דובי שנידמן.

פוקס לא פירטה מה יהיה שווי החברה במסגרת ההנפקה, אבל נזכיר כי בפברואר רכשה לאומי פרטנרס 10% ממניות החברה הבת, בעסקה ששיקפה לה שווי של יותר מ-650 מיליון שקל.

ובחזרה לתוצאות העסקיות: בצל השפעות הגל השני של הקורונה בישראל, קבוצת פוקס, שבניהול ובשליטת הראל ויזל, מסכמת רבעון שלישי עם עלייה של 5% בהכנסות לסך של 787 מיליון שקל, לצד ירידה חדה לכאורה של 56% ברווח לסך של 51 מיליון שקל. ואולם, בנטרול השפעות חד-פעמיות, ובהן רווחי שערוך והשפעות של יישום תקן חשבונאי IFRS 16, שהגדילו את הרווח ברבעון המקביל אשתקד, הרי שהרווח הנקי של פוקס ברבעון השלישי הסתכם בכ-49 מיליון שקל - גידול של 123% ביחס לרווח המנוטרל שנרשם ברבעון המקביל.

שחיקה של 39% ברווחי פוקס

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 רושמת קבוצת האופנה הגדולה בשוק המקומי גידול של 5% בהכנסות שהסתכמו בכ-2 מיליארד שקל, ושחיקה של 39% ברווח הנקי לסך של 103 מיליון שקל, כאשר בנטרול השפעות התקן החשבונאי והרווח מהשערוך אשתקד, הרווח מתחילת 2020 הסתכם בכ-77 מיליון שקל - גידול של כ-25% ביחס לתקופה המקבילה.

את השיפור בהכנסות מציגה פוקס הודות לעלייה במכירות בחנויות הזהות, ומהגידול בפעילויות מותגי הספורט ואתר הסחר המקוון שבשליטתה, בנטרול ההשפעה על סגירת מרכזי המסחר בתקופות הסגר. עם זאת, בדומה למתחרותיה, כל החנויות של פוקס בישראל נסגרו לפעילות מאז 18 בספטמבר, כשגם חלק מהחנויות שהיא מפעילה בחו"ל נסגרו לתקופות קצרות יותר.

זה קרה, בין השאר, הודות לתמהיל המגוון בפעילויות של קבוצת פוקס, שגרם לה מחד לשחיקה במכירות מפעילות האופנה ואופנה הבית, ומאידך צמיחה משמעותית במכירות וברווחים של פעילות מותגי הספורט שלה, ובמגזר אחרים, שכולל בין היתר את פעילות רשת שילב.

לצד זאת, פוקס ביצעה מהלכים לחיסכון בהוצאות, ובהם הוצאת מרבית עובדי הקבוצה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), ויתור על מחצית מהשכר עבור בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל ויזל - מה שאיפשר לחברה לרשום קיטון בהוצאות הנהלה וכללית ברבעון השלישי. עם החזרה לפעילות חלקית, ב-16 בנובמבר אותם בכירים שבו לקבל תגמול מלא. כמו כן, פוקס מציינת כי בדומה לשני הרבעונים הקודמים, גם ברבעון הנוכחי הגיעה להסכמות מול חלק מהמשכירים כי לא ישולמו תשלומי שכירות ודמי ניהול בגין התקופה שבה נאסרה פעילות החנויות.

בסך הכל, פוקס מגלה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2020 היא קיבלה פטור על תשלום דמי שכירות בהיקף של כ-61 מיליון שקל, וברבעון השלישי פטור של כ-10 מיליון שקל. לצד זאת, מעדכנת פוקס כי ב-8 בנובמבר חנויות הרחוב של הקבוצה שבו לפעול, ואחריהן נפתחו גם החנויות במרכזים המסחריים הפתוחים. לצד זאת, החברה פתחה 12 חנויות זמניות (פופ-אפ) "בעלות השקעה מינימלית, במקומות מרכזיים ברחובות ומרכזים פתוחים, כדי למקסם את המכירות בעת הזו באמצעות הגדלת מספר נקודות המכירה הניתנות להפעלה".

עוד עולה מהדוחות כי בתשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה פוקס הפסד של כ-10.5 מיליון שקל בגין תיק ניירות הערך של החברה, לאור ירידות חדות בבורסה כתוצאה ממשבר הקורונה, שקוזזו על ידי רווח של כ-12.6 מיליון שקל בגין עסקאות הגנה על הדולר והאירו. ברבעון השלישי רשמה החברה רווח של כ-9 מיליון שקל בגין תיק ניירות הערך שלה, ורווח של כמיליון שקל בגין עסקאות הגנה על הדולר והאירו.

קסטרו צימצמה הפסדים מתחילת השנה 

גם קבוצת האופנה הציבורית קסטרו, בניהולו של רון רוטר, פרסמה את תוצאותיה הכספיות בצל השפעות סגר הקורונה. הקבוצה רשמה ברבעון השלישי ירידה של 17% בהכנסות ל-353 מיליון שקל. עם זאת, החברה עברה לרווח של 41 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 31 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה קבוצת האופנה הכנסות של 918 מיליון שקל - קיטון של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בסיכום התקופה קסטרו צמצמה את הפסדיה בכ-80%, להפסד של 13 מיליון שקל.