הכנסת פשוט ויתרה על האחריות שלה לפיקוח על התקציב

יש בכל זאת סוגיה אחת מהותית שה"כאילו-תקציב" שאושר בכנסת באוגוסט לא מסוגל להסדיר: המעבר לשנת 2021 • מאחר שגם שנה זו תפתח בתקציב המשכי תהיה לממשלה בעיה גדולה להעביר עודפים משנת 2020, אם לא יאושר לשנה זו תקציב "אמיתי"

בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

כששלושה יועצים משפטיים, של הכנסת, הממשלה והאוצר מסכימים שנעשה מהלך בעייתי מבחינת עקרונות המשטר הדמוקרטי, קשה לצפות מבג"ץ שישתוק. אין דרך אחרת לתאר את מה שעשתה ועדת הכספים של הכנסת בליל 24 באוגוסט, כשהחליטה לאשר יצור כלאיים שדומה בכל דבר לתקציב מדינה מלבד בשמו ובהליך האישור שלו. "זה לא מצב נורמלי", הודה שר האוצר ישראל כ"ץ שדיבר בפתח ישיבת הוועדה, "זה לא מצב נורמלי שלא נותנים להעביר תקציב. אז השאלה היא באיזו דרך נרחיב את האפשרות לתקצב כל-מיני תחומים דחופים במשק ובכל מיני נושאים על בסיס תקציב 2019 שהוא נוהג גם ב-2020". בעצם השר ביקש מהוועדה לאפשר לממשלה לנהל את תקציב המדינה במשך שנה תמימה באמצעות תקציב המשכי. במקום הליך חקיקה מלא - אישור ועדת הכספים. במקום שהאוצר יבקש את אישור ועדת הכספים לכל העברה תקציבית - יעשה זאת החשב הכללי. כ"ץ ביקש מהרשות המחוקקת לוותר על הפיקוח על התקציב.

■ בדרך לתקדים היסטורי? תקציב המדינה מגיע לבג"ץ בצל הביקורת החריפה | ניצן שפיר

והוועדה, ברוב קולות הקואליציה, הסכימה. באותה ישיבה אישרה הוועדה שני מהלכים חסרי תקדים: האחד, הארכת התקציב ההמשכי ב-120 יום נוספים, עד לסוף שנת 2020, פחות שבעה ימים. השני, הגדלת התקציב ההמשכי ב-11 מיליארד שקל, עד לגובה התקציב האמיתי שהיה מתוכנן ל-2020, פחות מיליארד שקלים. זה נראה, זה הלך וזה אפילו געגע בדיוק כמו תקציב, אבל זה אושר בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת כאילו לא מדובר בתקציב אלא "תוכנית כלכלית".

אז מה בעצם הבעיה? שתי בעיות. הראשונה והחוקתית היא שבית המשפט התבקש לבחון האם הכנסת ניצלה לרעה את כוחה החוקתי כדי לנטרל את מנגנון החיסול שנקבע בחוק יסוד. מנגנון שמחייב אותה להתפזר אם איננה מצליחה להעביר תקציב בתוך 100 יום. השאלה השנייה היא האם הכנסת ויתרה באופן פסול ומנוגד ליסודות הדמוקרטיה על היכולת שלה, על האחריות שלה, לקבוע סדרי עדיפויות ולפקח על הוצאת התקציב.

מה תהיה התוצאה? אם בג"ץ יפסול את הרכיב הראשון ויבטל את הארכה בת 120 הימים שנכנסה לחוק - הכנסת תתפזר לאלתר ב-15 בדצמבר. אם יפסול את הרכיב השני, של הגדלת התקציב ההמשכי, לא יקרה כמעט דבר כי התוספת התקציבית שאושרה באוגוסט כבר חולקה כמעט במלואה. כל מה שבג"ץ יוכל לעשות הוא להזהיר את המחוקק שלא יחזור שנית על מעשיו הפסולים.

ויש בכל זאת סוגיה אחת מהותית שה"כאילו-תקציב" שאושר בכנסת באוגוסט לא מסוגל להסדיר: המעבר לשנת 2021. מאחר שגם שנה זו תפתח בתקציב המשכי תהיה לממשלה בעיה גדולה להעביר עודפים משנת 2020, אם לא יאושר לשנה זו תקציב "אמיתי". המסגרת התקציבית של התקציב ההמשכי של 2021 תהיה אחד חלקי 12 של תקציב 2019 - מה שאומר Shutdown ממשלתי. ולכן, בשורה התחתונה, אם בג"ץ לא יתערב התרגיל של ליל 24 באוגוסט יהפוך לנורמה. יצור הכלאיים יהפוך לברווז אמיתי.