בריטניה: שר האוצר הודיע על הקפאת שכר במגזר הציבורי בגלל משבר הקורונה

הצוותים הרפואיים - אחיות רופאים וכל יתר אנשי המערכת - יוחרגו מההקפאה • שר האוצר הבריטי העריך כי התגובה הממשלתית עד כה למגפה עלתה לממלכה 280 מיליארד ליש"ט, וכן שהתמ"ג ירשום ירידה של 11% ב-2020

רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP
רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP

שר האוצר הבריטי רישי סונאק הציג היום (ד') בבית הנבחרים את ההשפעות הכלכליות של משבר הקורונה, ואת ההתחייבויות הממשלתיות הצפויות להשקעה ולפיצוי חברות ועצמאים במטרה לנסות ולמתן את השלכותיו.

סונאק צייר תמונה עגומה של הפגיעה בכלכלה הבריטית כתוצאה מהמגפה, והעריך כי התמ"ג הבריטי ירשום השנה (2020) ירידה של יותר מ-11%, מה שיירשם כמיתון החריף ביותר בהיסטוריה המודרנית של הממלכה. לדבריו, המשק הבריטי יתאושש מהמשבר הכלכלי הנלווה למגפת הקורונה ויחזור לרמה שבה היה לפניו רק בסוף 2022.

סונאק, ש"פתח את הארנק" יותר מכל שר אוצר בריטי שמרני אחר, ופרש רשת ביטחון לעובדים ולעצמאים, העריך את עלות התגובה הממשלתית למשבר הקורונה - כולל תוכניות סבסוד שכר, חילוצים ממשלתיים וסיוע לחברות ולעצמאים במצוקה - בעלות כוללת של 280 מיליארד ליש"ט.

לעלות זו יש לצרף עשרות מיליארדי ליש"ט באובדן הכנסות ממסים ובהפסד נוסף של תקבולים מהמשק הבריטי הנמצא במשבר. להערכתו, שיעור האבטלה בממלכה המאוחדת יצמח בהדרגה ויגיע לשיא שלילי באמצע 2021, אז יעמוד לפי התחזיות על כ-7.5%, לעומת 4.8% כיום.

לפיכך, הודיע שר האוצר הבריטי בנאומו בפרלמנט על שורה של קיצוצים והגבלות. בין השאר, יוקפא השכר במגזר הציבורי הבריטי לכל העובדים מלבד הצוותים הרפואיים - אחיות, רופאים וכל עובדי מערכת הבריאות הציבורית (NHS).

עובדים אלה יקבלו תוספת שכר. תקציב הסיוע של הממשלה למדינות אחרות בעולם השלישי יפחת מ-0.7% מהתמ"ג כיום כקבוע בחוק ל-0.5% מהתמ"ג, קיצוץ של קרוב לארבעה מיליארד ליש"ט שישפיע משמעותית על פעילות ארגוני צדקה בריטיים הפועלים ברחבי העולם.

סונאק אמר כי במובנים רבים "המשבר הכלכלי רק מתחיל עכשיו", והבטיח להמשיך ולסייע לתושבי בריטניה, לעסקים ולעצמאים בעזרת השקעה ממשלתית. הוא אמר כי מאה מיליארד ליש"ט יושקעו בשיפור התשתיות במדינה, עוד 20 מיליארד לשיפוץ ולבניית מבני ציבור וסכום דומה שיושקע בתחבורה.