אושר בכנסת: תוארך תקופת ההתיישנות בתביעת תגמולי ביטוח חיים למקרי מוות

עד היום, תקופת ההתיישנות על תביעות תגמולי ביטוח חיים למקרי מוות עמדה על שלוש שנים וכעת היא תעלה לחמש • בנוסף מחייבהחוק החדש את חברת הביטוח להודיע מבעוד מועד למבוטח המצוי בהליכים על סיום תקופת ההתיישנות, כ-12 חודשים לפני תום התקופה וכשלושה חודשים לפני תום התקופה

ח"כ אופיר כץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ח"כ אופיר כץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (ד') בקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק חוזה הביטוח של ח"כ אופיר כץ, לפיה תוארך תקופת ההתיישנות שתאפשר תביעת תגמולי ביטוח חיים למקרי מוות, ביטוח בריאות וביטוח סיעודי, משלוש שנים לחמש.

בנוסף מחייבת ההצעה את חברת הביטוח להודיע מבעוד מועד למבוטח המצוי בהליכים על סיום תקופת ההתיישנות, כ-12 חודשים לפני תום התקופה וכשלושה חודשים לפני תום התקופה. לפי המוצע, החוק יחול על פוליסות שנרכשו לאחר חקיקת החוק, ועל פוליסות שחודשו לאחר חקיקתו.

החוק החדש צפוי לסייע לכ-4.5 מיליון אזרחים בעלי פוליסות סיעוד מתחדשות, שני מיליון אזרחים בעלי פוליסות בריאות מתחדשות, ו-1.5 מיליון אזרחים בעלי פוליסות חיים מתחדשות ולכל אדם שירכוש פוליסה בסוגי ביטוח אלו מרגע החלת החוק.

יוזם החוק חבר הכנסת אופיר כץ אמר הערב כי "זה חוק חשוב וחברתי שיסייע למבוטחים בחברה הישראלית, אשר חלקם משלמים שנים ארוכות לתאגידי הביטוח ובשעת צרתם הקשה ביותר לא מקבלים מענה. אנחנו מביאים בשורה אמיתית, מאריכים את תקופת ההתיישנות ומחייבים את חברות הביטוח להתריע בפני המבוטח פעמיים טרם סיום תקופת הזכאות.

בדברי ההסבר לחוק שעבר נכתב כי "קביעת תקופה התיישנות מקוצרת פוגעת באופן קשה במבוטחים ובמיוחד במוחלשים שבהם. הזכאות לתבוע סיוע נשללת מקשישים ונכים, אשר שילמו שנים ארוכות לתאגידי הביטוח, על אף שתביעתם צודקת והם נאלצים להתמודד עם חיים של מחסור. המציאות מלמדת כי אוכלוסיות אלו מתקשות באופן מיוחד בבירור זכויותיהן ובמיצוין, ולכן נפגעות יותר.
"זאת ועוד, אפילו במקרים שבהם חלה פגיעה תפקודית ממשית בעקבות מחלה או תאונה אשר הצריכה שיקום ממושך שהובילה לכך שרק לאחר שנים התפנה המבוטח לטפל בתביעה, הספירה מתחילה מקרות אירוע התאונה ולא באים בחשבון שיקולים אחרים".

ח"כ אוסמה סעדי שהגיש הצעת חוק דומה אמר כי "מדובר בחוק חברתי מהמדרגה הראשונה, שמיועד בעיקר לאוכלוסיות החלשות והמוחלשות שזקוקות בין אם זה לביטוח סיעודי, בין אם זה הסובלים מנכויות עקב מצב רפואי ויש להם ביטוח בריאות, בין אם לגבי ביטוח חיים".