קרב המיליארדרים: האם אלון מאסק הוא באמת האיש השני העשיר ביותר בעולם?

המגזין "פורבס" צינן את ההתלהבות לגבי ההכרזה של המתחרים מ"בלומברג" • בטור שכותרתו "לא, מאסק הוא לא באמת האיש השני העשיר ביותר בעולם, והנה מדוע", מפרטת כתבת המגזין מדוע מייסד טסלה הוא רק שלישי בדירוג העולמי

אלון מאסק / צילום: HANNIBAL HANSCHKE, רויטרס
אלון מאסק / צילום: HANNIBAL HANSCHKE, רויטרס

על רקע השווי המזנק של חברת כלי הרכב החשמליים טסלה, הכריזה השבוע סוכנות הידיעות הכלכלית "בלומברג", ואחריה כלי תקשורת רבים ברחבי העולם, על כך שאלון מאסק הפך למעשה ל"איש השני העשיר ביותר בעולם", כשהוא ניצב כמה עשרות מיליארדים בלבד מהמקום הראשון ברשימה: מייסד אמזון ג'ף בזוס.

הסיבה העיקרית לזינוק המטאורי בהונו האישי של היזם האמריקאי היא העלייה האדירה שנרשמה בחצי השנה האחרונה בשוויה של טסלה, שהגיעה לשווי שוק של יותר מחצי טריליון דולר, והפכה לחברת כלי הרכב בעלת הערך הגדול ביותר בעולם.

אבל המגזין "פורבס", המתמחה גם הוא בדירוג רשימות העשירים ביותר, צינן את ההתלהבות לגבי ההכרזה של המתחרים מ"בלומברג". בטור שכותרתו "לא, מאסק הוא לא באמת האיש השני העשיר ביותר בעולם, והנה מדוע", מפרטת כתבת המגזין, המתמחה בהערכת שווי של מיליארדרים ברחבי העולם, מדוע מאסק הוא רק שלישי בדירוג העולמי.

במקום הראשון, מוסכם על שני הגופים - מדד הביליונרים של "בלומברג" ומדד העשירים ביותר בעולם של "פורבס" - ניצב בזוס, עם הון מוערך של 182.6 מיליארד דולר. לגבי המקום השני, ישנם חילוקי דעות. בעוד "בלומברג" מציבים את מאסק, שהתעשר בחצי השנה האחרונה בלבד ב-100 מיליארד דולר נוספים, והונו מוערך כעת ב-126.8 מיליארד דולר, "פורבס" מציב במקום השני את האיש העשיר ביותר באירופה - המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, בעל מותגי היוקרה לואי ויטון, הנסי, טיפני'ז ואחרים - עם 140.6 מיליארד דולר. מדד הביליונרים של "בלומברג" מעריך את שוויו ב-105 מיליארד דולר בלבד ומציב אותו במקום הרביעי.

המגזין הכלכלי מציין כי מאסק אומנם הוא הבעלים של 21% ממניות חברת טסלה, אך יותר ממחצית מבעלות זו למעשה ניתנה כערבות להלוואות אישיות שנטל כדי לקדם את עסקיו. לכן, המגזין מפחית 25% משווי המניות כשהוא מחשב את הונו של היזם האמריקאי.

"פורבס" גם מציין כי בנוגע להחזקותיו של מאסק בחברת החלל SpaceX, הרי שישנו קושי לחשב את שווין בגלל שהחברה פרטית. מאסק מחזיק ב-48% ממניות החברה, שהערכת השוויה האחרונה שלה נעשתה באוגוסט ועמדה על 46 מיליארד דולר. המגזין מציין, אגב, כי הוא מפחית 10% באופן קבוע משווי האחזקה בחברות פרטיות כאשר הוא מעריך את הונם של מיליארדרים המחזיקים בהן.

בכל מקרה, שני כלי התקשורת מסכימים כי מאסק עקף את מייסד מיקרוסופט ביל גייטס, בין אם למקום השלישי או השני בעולם. ושנו קושי רב להעריך את ההון, משום שהוא משתנה כמעט מדי יום, יחד עם ערך המניות של טסלה. מניות החברה עלו ב-36% מ-17 בנובמבר ועד שנכתב המאמר המסייג את מעמדו של מאסק באתר המגזין "פורבס". מאז הן עלו ב-8% נוספים.

מאסק מצדו הבהיר כי אינו מתרגש מהדירוגים הללו. "באמת שלא אכפת לי מזה", אמר למגזין בקיץ, "המספרים הללו עולים ויורדים".