מדינות אירופה לא ידחפו את ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן

ישנו חשש גובר לגבי המחקר הגרעיני של הרפובליקה האיסלמית, אך דיפלומטים מהאיחוד האירופי אומרים שלא יאיצו בנשיא הנבחר לחזור להסכם ממנו נסוגה ארה"ב בשנת 2018 כלשונו

חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri
חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri

מדינות אירופה צופות שממשל ג'ו ביידן הנכנס ימהר לנסות להוריד את המתחים הגרעיניים עם טהרן אך לא ילחצו על הממשל להיכנס מחדש להסכם הגרעין משנת 2015, כך אמרו דיפלומטים בכירים.

בעוד מדינות אירופאיות ממשיכות לתמוך בהסכם מ-2015, דיפלומטים מצרפת, בריטניה וגרמניה - המדינות שעזרו לנסח את ההסכם - אומרים שחזרה מלאה להסכם לא תהיה אפשרית או אפילו רצויה לפני הבחירות לנשיאות באיראן הצפויות להתקיים ביוני.

על רקע החשש האירופי הגובר מהמחקר הגרעיני של איראן, אמרו הדיפלומטים שהם ינסו לדחוף את ממשל ביידן להסכם מזורז בחודשים הראשונים של האביב הבא שבמסגרתו ניתן יהיה להקל על הסנקציות נגד איראן בתמורה לכך שהמדינה תציג צעדים המוכיחים שהיא הופכת את המגמה של המאמצים הגרעיניים שלה. התקווה היא שיהיו יתרונות כלכליים ממשיים לאיראן לפני ההצבעה ביוני, כך שלממשלה האירנית החדשה יהיה תמריץ ללכת לכיוון המסלול הדיפלומטי.

עבור איראן, ההשלכות יהיו הפחתה של כמות האורניום המועשר שבידיה. כרגע איראן מחזיקה פי 12 אורניום מועשר ממה שמורשה לה לפי ההסכם משנת 2015. כמות החומר הגרעיני מספיקה לייצור שתי פצצות אטום אם העשרת האורניום תמשיך לדרגת זיקוק של דלק טילים.

באופן משמעותי יותר, במערב רוצים לראות עצירה מוקדמת ככל הניתן במחקר הגרעיני של איראן, מחקר שהדיפלומטים האירופיים אמרו שעשוי לחתור תחת ההסכם משנת 2015. איראן מרחיבה את עבודתה על צנטריפוגות מתקדמות המשמשות להעשרת אורניום ומעבירה חלק מהעבודה בתחום למתקנים תת-קרקעיים.

איראן מעשירה אורניום

בשבועות האחרונים התקינה איראן מאות צנטריפוגות במתקן הגרעיני העיקרי שלה בנתנז, צעד שמפר לחלוטין את ההסכם, כך דיווחה סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית.

ככל שתוכל איראן לצבור אורניום מועשר מהר יותר, כך תצטרך פחות זמן על מנת להתנער מהמגבלות הגרעיניות המוטלות עליה ולהתקדם לעבר ייצור פצצה. הפעילות האירנית מסכנת את העיקרון המרכזי של ההסכם משנת 2015 - שטהרן תהיה במרחק לפחות 12 חודשים מצבירת מספיק חומר ביקוע לייצור נשק גרעיני.

בטהרן טוענים שהמדינה מעולם לא התכוונה לייצר נשק גרעיני.

ההפרות הגוברות של איראן של ההסכם מגיעות לאחר שארה"ב נסוגה ממנו במאי 2018 והחליטה להטיל על איראן סנקציות קשות. על פי תנאי ההסכם, מגבלות חמורות אך זמניות הושמו על פעילויותיה הגרעיניות של טהרן ובתמורה לכך המערב ביטל את רוב הסנקציות. הנסיגה האמריקאית מההסכם באמצע 2018 פגעה בכלכלה האירנית באופן קשה.

הצוות של ג'ו ביידן בינתיים לא נתן קול פומבי לתוכניות שלו מול איראן, אומרים דיפלומטים אירופיים. אך בספטמבר ביידן פרסם מאמר בו הודיע שיחזור להסכם הגרעין אם איראן תפסיק בכל הפרות ההסכם מצידה ושני הצדדים יוכלו להרחיב את הנוסח מ-2015 ולרסן את הפעילות הגרעינית של איראן בעתיד.

שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה נפגשו ביום שני בברלין לדון בהסכם הגרעין מול איראן.

בעוד דיפלומטים אירופיים מאמינים שניתן להגיע להסכם ביניים באביב, הם מטילים ספק בנכונותה של איראן להיעתר להרחבת ההסכם לפני הבחירות לנשיאות במדינה. דיפלומטים מערביים מאמינים שהנשיא שייבחר להחליף את חסן רוחאני, התומך בהסכם הגרעין, יהיה פוליטיקאי קשוח יותר שיהיה קשה לדון עמו על הסכם מחודש.

אפילו כאשר ההסכם משנת 2015 משמש כנקודת הייחוס לשיחות, רוב הדיפלומטים מאמינים שחזרה אמריקאית חפוזה אליו עשויה להגביל את כוח הלחץ שיש למערב לשכנע את טהרן - ואת בנות בריתה בסין וברוסיה - לקבל פיקוח הדוק יותר בעתיד.

כאשר כלכלתה של איראן נתונה ללחץ רב בגלל הסנקציות ועמדתה האזורית מוחלשת בעקבות חתימתה של ישראל על הסכמי שלום עם כמה מדינות הסמוכות לאיראן, ישנם דיפלומטים אירופיים המאמינים שהזמן נמצא לצידה של וושינגטון. בין השינויים שדנו עליהם הדיפלומטים יש הארכה של מועד פקיעת תוקף ההסכם המגביל את איראן, בקשת התחייבות מאיראן להגביל את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה והגבלת ההתערבות שלה בזירה הבינלאומית.

אפילו בבריסל, שם בכירים בדימוס קראו בימים האחרונים לממשל ביידן הנכנס לחזור להסכם באופן מלא, ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל הודה שכנראה יהיה צורך לשנות את ההסכם משנת 2015.

"אני לא מתנגד לרעיון אפשר לעצב מחדש את ההסכם, להרחיב אותו, לשקול אותו מחדש, איך שלא תגדיר זאת", אמר בריאיון בקיץ. "אך אתה לא יכול להשליך את ההסכם מהחלון ולהתחיל מאפס".

מסרים מעורבים מאיראן

בכירים איראניים שלחו מסרים מעורבים לגבי המשך המאמצים הדיפלומטיים בעת האחרונה אך אמרו שוב ושוב שהם פתוחים לחזרה אמריקאית להסכם. טהרן רחוקה מלקבל דרישה חדשה של וושינגטון; באיראן רוצים שארה"ב תפצה את הרפובליקה האיסלמית על הנסיגה מההסכם ועל הסנקציות. דיפלומטים אירופיים אומרים שבשיחות סגורות איראן יותר מפויסת לגבי נושא הפיצויים.

בכירים איראניים גם אמרו בכמה הזדמנויות שהם יהיו מוכנים לבטל את הצעדים הגרעיניים אם ארה"ב תסיר את הסנקציות. אך דיפלומטים אירופיים הצביעו על כך שבנושא המחקר המתקדם של איראן על צנטריפוגות לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור.

בהודעה שהוציאו שבוע שעבר מפגישה של סוכנות האנרגיה האטומית, אמרו צרפת, בריטניה וגרמניה שהן דחקו בטהרן להפסיק לקדם את מחקרה הגרעיני.

"אנו עדיין מודאגים מאוד מהפעולות האחרונות של איראן, שהופכות את היתרונות של ההסכם על אי-הפצת נשק גרעיני לריקים מתוכן", כתבו. "להתקדמות במחקר ופיתוח יש השלכות בלתי הפיכות".