פארסת הקניונים הגדולה: כך יוחלט בחצות מי ייפתח מחר

בשעה 23:59 צפויה להסתיים ההרשמה להגרלה שתקבע מי הם הקניונים שזכאים להיפתח מחר בבוקר במסגרת הפיילוט שקבע קבינט הקורונה • אותם תשעה זוכים מאושרים יקבלו גושפנקא מהממשלה לציין מחר את חגיגות הבלאק פריידי למרות הגבלות הקורונה

חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

עשרות קניונים ברחבי הארץ, מאות רשתות ואלפי עובדים ימתינו הלילה (ה') בדריכות לשעה חצות. זאת כדי לדעת האם יותר להם להשתתף בחגיגת הקניות השנתית - הבלאק פריידי.

לא, לא מדובר בטעות - היום בשעה 23:59 צפויה להסתיים ההרשמה להגרלה שתקבע מי הם הקניונים שזכאים להיפתח מחר בבוקר במסגרת הפיילוט שקבע קבינט הקורונה. ההגרלה תיערך במשרד הכלכלה על-ידי נציגים ממשרד הכלכלה והתעשייה, וממשרד האוצר לאחר סיום ההרשמה ותוצאותיה יפורסמו באתר משרד הכלכלה מיד עם סיומה.

אותם תשעה זוכים מאושרים, שיקבלו גושפנקא מהממשלה לציין מחר את חגיגות הבלאק פריידי למרות הגבלות הקורונה, צפויים להסתער ברגע הזכייה, ולגייס מאות עובדים שתייצבו מחר בשעות הבוקר המוקדמות, ויאפשרו את פתיחת החנויות שצמאות לתזרים מזומנים, ולא יהיו מוכנות לוותר על חג הקניות הקריטי הזה העבורם.

המשמעות היא שאלפים מהנהלות הקניונים ועובדיהן יידרשו להישאר הלילה ערים עד השעות הקטנות של הלילה כדי להבין האם יזכו להיות מוקפצים לפנות בוקר כדי לפתוח את הקניונים והרשתות שהם מפעילים, או שיאלצו להמתין עד להשלמת תקופת הפיילוט, 6 בדצמבר. בענף מגדירים את ההתנהלות הזו כבלתי נתפסת, כפארסה אדירה, וכניסיון מכוון לעכב את פתיחת הקניונים כדי למשוך זמן עד הפתיחה.

אגב, מי שיוכלו ללכת הלילה לישון בשקט הן קבוצות הקניונים הגדולות - עזריאלי ומליסרון. אלה קיבלו קדימות בשל גודלן, ויוכלו לפתוח החל מהלילה בחצות את החנויות שלהם בשלושה קניונים כל אחת. כן, דווקא השחקניות הגדולות והאיתנות פיננסית יקבלו הערב זמן היערכות רב משל חברות פרטיות אחרות. מי שהייתה אמורה להיכלל במקור לצד עזריאלי ומליסרון עם שלושה מקומות משוריינים לקניונים שלה ללא צורך בהגרלה היא קבוצת גזית גלוב, אולם ברגע האחרון שמה נדחק החוצה מתוך הרשימה.

תשעה קניונים נוספים ייפתחו בבוקר

חוץ מששת הקניונים של עזריאלי ומליסרון, במסגרת ההגרלה הלילה בחצות ייבחרו תשעה קניונים נוספים שיהיו זכאים כאמור להיפתח בבוקר. עזריאלי צפויה לפתוח את קניון עזריאלי חיפה, קניון איילון ברמת גן, וקניון מלחה בירושלים, ואילו במליסרון נערכים לפתוח את הקניון הגדול בפתח תקווה, הקיריון, ואת הגרנד קניון בבאר שבע.

לעומתן, רשתות האופנה הגדולות דרוכות לפתוח את החנויות בקניונים בהם יאושר הפיילוט. אלא שהרשתות, בדומה לקניונים, יצטרכו להמתין לחצות כדי להבין האם הן מקפיצות בבהילות עובדים לטבריה, נהריה, חדרה, או לכל יעד אחר במדינה שבו הן מפעילות חנויות בקניונים.

הלחץ בענף לקראת הפתיחה מוגבר בשל הניסיון לנצל את שיא חג הקניות - יום שישי השחור - המכונה בעולם הבלאק פריידי, שכבר הפך למסורת של חגיגת מבצעים והנחות שקריטיים לתזרים שלהן.

יתרון תחרותי משמעותי

כמו כן, המשמעות עבור הקניונים להשתתפות בפיילוט היא קריטית, כיוון שהיא תייצר עבורם יתרון תחרותי בכך שתאפשר להם להיות הראשונים שיחזרו לפעילות במציאות שבה המתחרים שלהם סגורים, בוודאי בטריטוריה הגאוגרפית שבה יפעלו.

עד כמה זה משמעותי? מוקדם יותר השבוע דיווחנו כי נתוני ריס מציגים עליה ממוצעת של למעלה מ-100% במרכזי הקניות הפתוחים מאז החזרה לפעילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזאת למרות המגבלה שקובעת מינימום לקוחות שיכולים לשעות בכל חנות.

חלק מרשתות האופנה מצהירות כבר הערב כי יפתחו חנויות בכל מתחם שיקבל אישור במסגרת הפיילוט בקבוצת פוקס אישרו ל"גלובס" כי היא צפויה לפתוח 350 חנויות מהרשתות שמפעילה הקבוצה (במתחמי הפיילוט, ברחובות ובמרכזי קניות פתוחים) כבר בשעה שבע בבוקר, בשל העומסים הצפויים בגלל יום הקניות המיוחד שצפוי להתקיים מחר. גם בקבוצת אינטר ג'ינס שמפעילה מגוון מותגי אופנה וביניהם ריפליי, רזילי ואחרים, צפויה לפתוח מחר תשע חנויות בקניונים שידועים, וחנויות נוספות במתחמי הפיילוט שעתידים להיפתח.

עם זאת, חלק מהחנויות כנראה יתקשו לעמוד בלוח הזמנים האכזרי הזה. "רוב השוכרים לא מסוגלים לפתוח מעכשיו לעכשיו" אמר ל"גלובס" גורם בכיר בענף, אך מודה שסביר שכל מי שיזכה בהגרלה יתאמץ לפתוח כבר מחר בבוקר.

אגב, בקבוצת מליסרון החליטו להקדים את הפתיחה של החנויות כבר לחצות הלילה. החברה פרסמה היום כי במסגרת מתווה הפתיחה החדש של הקניונים, החליטה קבוצת קניוני עופר לפתוח היום בחצות את שלושת הקניונים שלה ללילה לבן של מכירות במסגרת הבלאק פריידי, בו ישתתפו בין היתר קבוצת פוקס, אדידס, מניה ג'ינס, קסטרו, רנואר, מאק, סופר-פארם ואחרות. ומה עם היתר? יצטרכו להמשיך לחכות.

חוסר הוודאות סביב זהות הקניונים שיורשו לחזור לפעול הוביל לכך שבימים האחרונים קניונים רבים החלו להפעיל לחצים אדירים הן באמצעות התקשורת והן באמצעים משפטיים ופנייה לראש הממשלה וקבינט הקורונה ולטעון כי הם "חייבים" להופיע בין רשימת הקניונים שתפתח במסגרת הפיילוט, בליווי נימוקים שמפרטים את היתרונות של כל קניון.