דרום קוריאה: קים ג'ונג און לא מעוניין להתגרות בג'ו ביידן לעת עתה

מומחי מודיעין דרום קוריאניים תידרכו את המחוקקים לגבי הציפיות בפיונגיאנג שמשא ומתן עם ממשל ביידן יהיה קשוח יותר מאשר עם הנשיא היוצא טראמפ

קים ג'ונג און / צילום: North Korean Central News Agency, רויטרס
קים ג'ונג און / צילום: North Korean Central News Agency, רויטרס

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, ביקש מפקידי ממשלתו להימנע מלהתגרות בארה"ב, מהלך שנועד ככל הנראה לשמר את האפשרות לשאת ולתת עם הממשל האמריקאי הנכנס, כך אמרו בכירים במודיעין הדרום קוריאני למחוקקים במדינה.

הצפון צופה שמשא ומתן עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, יהיה קשה מאשר עם הנשיא היוצא דונלד טראמפ, אמרו אנשי המודיעין. ביידן צפוי לנסות להיכנס למגעים עם פיונגיאנג בדרך המסורתית, אמרו, על ידי שיחות בדרג פקידים שייקח להן זמן רב להבשיל לכדי הסכם, בניגוד לגישה המהירה יותר והישירה של טראמפ.

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות, הבטיח ביידן להיכנס ל"דיפלומטיה בעלת עקרונות" מול צפון קוריאה ואמר שייפגש עם קים רק אם הדיקטטור הצפון קוריאני יבטיח מראש שיפחית את מצבור הנשק הגרעיני במדינה שלו. ביידן העביר ביקורת על שלוש הפגישות פנים אל פנים וללא תנאים מקדימים שטראמפ והמנהיג בצפון קוריאה ערכו ביניהם, ואמר שהן לא הצליחו לגרום לפיונגיאנג לחדול מפיתוח נשק גרעיני.

תקווה ועצבנות

"הצפון מראה גם תקווה וגם עצבנות", אמר קים ביונג-קי, המחוקק הליברלי הבכיר ביותר בוועדת המודיעין של הזרוע המחוקקת של דרום קוריאה ובעברו מרגל בסוכנות הביון של הדרום.

פקידי המודיעין בסיאול חושבים שבפיונגיאנג משתדלים לשמור על דלת פתוחה למפגש פסגה נוסף עם ארה"ב, אמר קים. הם חושבים שהצפון לא רגוע מהאפשרות שביידן יחזיר את מדיניות ה"סבלנות האסטרטגית" של ממשל אובמה, על פיה ארה"ב מתעלמת מצפון קוריאה עד שפיונגיאנג תפסיק בפרובוקציות ובפיתוח נשק גרעיני, אמר.

ביידן עשוי לקבל תקופת חסד קצרה. ממשל קים יצר לעצמו מנהג לקבל את פני כל ממשל אמריקאי שנכנס בניסויי נשק תוך שבועות או חודשים ספורים מהשבעת הנשיא.

מחוקקים בדרום קוריאה אמרו שפקידי המודיעין חושבים שמנהיג הצפון מאוכזב מכך שיחסיו עם הנשיא דונלד טראמפ - שנבנו על פני חליפת מכתבים בין המנהיגים ושלוש פגישות - הפכו חסרי ערך עתה כאשר טראמפ צפוי להסתלק מהבית הלבן.

כאשר המדינה חזרה לבצע ניסויי טילים בשנת 2019 הנשיא היוצא טראמפ התעלם מהם ברובם. הניסויים עזרו לפיונגיאנג לשפר את הדיוק והיכולות של הטילים, כך אמר בשבוע שעבר הגנרל רוברט אברמס, המפקד על 28,500 חיילים אמריקאים המוצבים בדרום קוריאה.

הצפון חשף טיל בליסטי בין-יבשתי חדש בצעדת נשק בחודש שעבר. מומחי חימוש אומרים שנראה שמדובר בגרסה גדולה יותר של טיל וואסונג 15, טיל שהצפון בדק בניסויים ויש לו טווח טיסה המקנה לו יכולת לפגוע באדמת ארה"ב.

"הצפון מתכנן לחכות עד שהממשל החדש יכריז על מדיניות צפון קוריאה שלו ואז יכונן מדיניות לגבי ארה"ב על פי זה", אמר המחוקק קים. כחלק ממאמץ זה, פיונגיאנג תעקוב מקרוב אחר המינויים שיעשה ביידן למשרות בטחון.

הקבינט הספקן של ביידן

ביידן מינה את אנתוני בלינקן כמזכיר המדינה שלו ואת ג'ייק סליבאן כיועץ שלו לביטחון לאומי. שניהם הביעו בעבר ספקנות לגבי מדיניות צפון קוריאה של טראמפ.

ההתנהגות הזהירה של קים ג'ונג און אל מול ארה"ב עשויה להיות גם תולדה של המצוקה הכלכלית בצפון קוריאה, אמר צ'ו טה-יונג, מחוקק דרום קוריאני שבעבר שירת בתפקיד בטחוני בכיר במדינה והשתתף בסקירת אנשי המודיעין בשבוע שעבר.

"נראה שצפון קוריאה מנסה לקנות זמן", אמר צ'ו. "הם צריכים להתמודד עם מגבלות הקשורות לנגיף הקורונה, אשר פגע בכלכלה שם באופן קשה", אמר.

כלכלת צפון קוריאה נפגעה עקב הסגר בגבול שהוטל מוקדם יותר השנה על מנת למנוע התפשטות של הנגיף שהגיע מסין, שם התגלה לראשונה. לפני המגפה, סין הייתה קונה יותר מ-60 אחוז מהייצוא של צפון קוריאה והייתה אחראית ל-95% מהסחורות המיובאות למדינה.

היקף המסחר בין סין לצפון קוריאה הצטמצם בכ-75% השנה, אמרו מחוקקים מהדרום.

החודש צפון קוריאה הטילה סגרים חדשים על חלק מהנמלים ועל עיר מסחר גדולה שנמצאת על הגבול עם סין, אמר הא טה-קונג, המחוקק השמרן הבכיר בוועידת המודיעין. הוא ציטט את סוכנויות הביון במדינתו.

"אפילו תנועה לתוך והחוצה מפיונגיאנג מוגבלת מאוד מאז ה-20 לנובמבר", אמר הא, לאחר שהרשויות בצפון קוריאה גילו שכמות לא ידועה של כסף זר במזומן נכנס לתחומי צפון קוריאה מבלי לעבור חיטוי קודם לכן.

מחיר הסוכר בצפון קוריאה זינק

בינתיים, המחיר של מוצרים בסיסיים כמו סוכר ותבלינים מסוימים עלה פי ארבעה בצפון קוריאה, אמר הא. השנה היבול שתקצור צפון קוריאה של גידולים כמו חיטה, אורז ותירס צפוי לקטון בכ-3%, הוסיף. הוא התבסס על הערכות מודיעיניות.

צפון קוריאה ייצרה כ-4.64 מיליון טונות של מוצרי מזון אלה בשנה שעברה, כך לפי משרד החקלאות של סיאול. המספר מהווה שיפור מסוים מהיבול של השנה לפניה, שעמד על 4.55 מיליון טונות. בסוכנות הביון של דרום קוריאה מעריכים שהיבול בשנת 2020 יסתכם בכ-4.44 מיליון טונות.

בגלל חשש לייבא את נגיף הקורונה בטעות, הצפון סירב להצעה סינית לקבל 110 אלף טונות של אורז כסיוע חירום, הוסיף המחוקק הא.