בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה שלילית בוול סטריט; הדאו ג'ונס סיכם את החודש הטוב ביותר מאז 1987; מודרנה זינקה ב-20%

מימושים בוול סטריט אחרי הבלאק פריידיי: מדד הנאסד"ק השיל 0.1% ומדד S&P 500 איבד 0.6%, הדאו איבד 0.9% • ביידן הודיע רשמית על מינויה של ג'נט ילן, נגידת הפד לשעבר, לשרת האוצר • המסחר באירופה ננעל בירידות • עסקת הענק של השנה: S&P גלובל רוכשת את HIS Markit ב-44 מיליארד דולר

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:24

זום צונחת לאחר הדוחות שפרסמה אחרי הנעילה. זום עקפה את התחזיות עם הכנסות של 777 מיליון דולר, לעומת הצפי להכנסות של 693 מיליון. גם בשורה התחתונה החברה עקפה את התחזיות עם רווח למניה של 99 סנט לעומת הצפי לרווח של 75 סנט. עם זאת, נראה כי בשוק ציפו לתחזית אגרסיבית יותר מזו שסיפקה החברה להמשך.

23:00

יום המסחר האחרון לחודש נובמבר בוול סטריט ננעל בירידות, אם כי היה זה חודש נובמבר הטוב ביותר עבור הדאו ג'ונס מאז 1987 בשווקים. ההודעה הרשמית של ביידן לגבי הצוות הכלכלי סביבו סיפקה רוח גבית למדדים. 

מדד הנאסד"ק השיל 0.1%, הדאו ירד ב-0.9% ומדד S&P 500 איבד 0.6%.

לקראת פסגת יצואניות הנפט אופ"ק ב-3  בדצמבר, החוזים על הנפט (WTI) ירדו בכ-0.5% מעל ל-45 דולר לחבית.

מנייתה של מפתחת החיסון לקורונה חברת מודרנה זינקה בכ-20% בהמשך להודעה החיובית שפורסמה הבוקר לגבי יעילות החיסון, וכוונתה של החברה להגיש ל-FDA בקשה לאישור החיסון.

21:44

המדדים בוול סטריט יורדים בכ-1%, לאחר השיאים שנרשמו בשבוע שעבר. אפל בולטת בעלייה של 3% נגד המגמה, אמזון מאבדת 0.8%.

ענקית המידע הפיננסי S&P גלובל רוכשת את HIS Markit ב-44 מיליארד דולר, בעסקה שצפויה לאחד את שתיים מספקיות המידע הפיננסיות הגדולות בעולם שתייצר תחרות לבלומברג ורויטרס. העסקה כולה תהיה במניות כך שחברת S&P גלובל תחזיק 67% מהחברה הממוזגת. 

מנייתה של אמריקן איירליינס צונחת בכ-4.6%, טריפ אדוויזר  מאבדת גובה גם היא. מניית Slack בולטת בזינוק של כ-5% לשיא חדש על רקע הדיווח ב-CNBC כי סיילספורס צפויה להכריז על רכישתה ביום שלישי לאחר נעילת המסחר.

מנייתה של יצרנית המשאיות החשמלית ניקולה צוללת ב-25% בצל החלטתה של ג'נרל מוטורס לוותר על השקעתה בחברה (11% מההון תמורת 2 מילאירד דולר. החברות לא ייפתחו את המשאית Badger שתוכננה.

18:38

המסחר בבורסות אירופה ננעל בטריטוריה האדומה. הדאקס הגרמני איבד 0.3%, הפוטסי נפל ב-1.66%, הקאק הצרפתי ירד ב-1.4%.

17:30

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות ביום המסחר הראשון לאחר הבלאק פריידיי והשיאים שנקבעו בשבוע שעבר. 

הביטקוין, המטבע המוביל של שוק הקריפטו, צפוי לשבור את שיא כל הזמנים שלו, כשמחירו מתקרב ל-20 אלף דולר. לפי נתוני אתר CoinMarketCap בשעה 17:00 היום, אחרי עלייה של יותר מ-8% ביממה, הגיע מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו עד לרמה ממוצעת של 19,735 דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2017. ברמה זו, רחוק הביטקוין פחות מ-2% משבירת שיא כל הזמנים, 20,089 דולר, שאותו קבע ב-17 בדצמבר 2017.

ביטקוין קרוב כעת לסיים את נובמבר עם עלייה חודשית של 40%. המחיר של 19,700 דולר שבו הוא נסחר כעת, משקף לביטקוין שווי שוק של כ-365 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים מבחינת שווי שוק, לפי נתוני CoinMarketCap. מתחילת השנה עלה שער הביטקוין (BTC) בכ-160%.

16:30

וול סטריט חוזרת למסחר מהבלאק פריידיי במגמה מעורבת, כאשר הדאו ג'ונס מאבד 0.6%, אך המדד עדיין בדרכו לרשום את חודש נובמבר הטוב ביותר מאז 1987 בשווקים. מדד הנאסד"ק ללא שינוי מהותי ומדד S&P 500 משיל 0.3% מערכו.

מודרנה מזנקת ב-17% לאחר שהודיעה מוקדם יותר היום כי החיסון שלה לקורונה (Covid-19) נמצא יעיל גם בקבוצה גדולה יותר של חולים (בהמשך). החברה תגיש בקשה לאישור ה-FDA לחיסון עוד היום.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הודיע רשמית על מינויה של ג'נט ילן, נגידת הפד לשעבר, לשרת האוצר בממשלתו, ובכך תהיה ילן האישה הראשונה לאייש את התפקיד.

16:15

מחיר הביטקוין זינק ביממה האחרונה ב-7% והגיע בשעה זו ליותר מ-19,300 דולר - קרוב לרמות שבהן נסחר ביום רביעי האחרון, לפני שנחתך ב-15% יממה לאחר מכן. מחיר הביטקוין רחוק כעת רק 4% משיא כל הזמנים, שקבע בדצמבר 2017, אז טיפס לזמן קצר מעל ל-20 אלף דולר.

14:15

מגמה מעורבת באירופה וירידות של 0.1%-0.6% במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב.

מניית מודרנה  מזנקת בכ-10% במסחר המוקדם לאחר שהחברה הודיעה היום כי החיסון שלה לקורונה (Covid-19) נמצא יעיל גם בקבוצה גדולה יותר של חולים. החברה, שבניסוי שלה השתתפו 30,000 מתנדבים, דיווחה כי 196 מהם כבר חלו בקורונה, מהם 185 שחוסנו בחיסון גמה, ורק 11 שחוסנו בחיסון האמיתי - יעילות של יותר מ-94%. מבין החולים שחוסנו בחיסון האמיתי, לאף אחד לא הייתה מחלה חמורה. תוצאות אלה דומות לתוצאות שהתקבלו לפני כמה שבועות, מ-94 חולים. 

חברת S&P Global נמצאת במגעים לרכוש את HIS Markit עבור 44 מיליארד דולר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אם תתבצע העסקה, ישולבו במסגרתה שתיים מהחברות הגדולות ביותר העוסקות באספקת נתונים לבורסה בניו יורק. העסקה, שתתבצע כולה במניות ובמחיר זה צפויה להיות הגדולה מסוגה השנה, עשויה להיות מוכרזת אפילו ביום שני, אמרו האנשים. תמיד ישנו סיכוי שהמשא ומתן ייכשל והעסקה לא תצא אל הפועל. לחברת IHS Markit, המבוססת בלונדון, שווי שוק של כ-37 מיליארד דולר; S&P מוערכת בכ-82 מיליארד דולר.

12:25

מגמה מעורבת בבורסות אירופה כעת. חוזה על נפט מסוג ברנט רושם ירידה של 1.9% לרמה של 47.26 דולר לחבית. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לפגישת שרי האנרגיה של OPEC+, שצפויה להתחיל היום (30 לנובמבר) וולהימשך עד ה-1 לדצמבר, ולהשפעתה על מחירי הנפט: "השרים צפויים לדחות את התוספת המצרפית המתוכננת למכסות ההפקה של 1.9 מיליון חביות נפט ביום. התרחיש המרכזי הוא שההקלות ידחו לרביע השני של שנת 2021. אולם יתכן שבשל העלייה החדה במחיר הנפט, קבוצת OPEC+ תחליט לדחות את ההקלות רק לתקופה קצרה יותר של כחודש-חודשיים וכאשר יגיע המועד החדש של ההקלות, הקבוצה תבחן שוב את מצב השוק ותחליט האם להאריך את דחיית ההקלות או לבצעם ולהגדיל את ההיצע בשוק. דחיית ההקלות לתקופה קצרה יותר צפויה גם להביא לשיתוף פעולה הדוק יותר של עיראק, ניגריה ואיחוד האמירויות, המתנגדות לדחיית ההקלות במכסות הייצור, וכתוצאה מכך להגדיל את הסיכויים שהן יצייתו למכסות יצור הנפט".

בפמן מציין כי "נראה כי השוק מתמחר את הדחייה הצפויה בהקלות במכסות הייצור של קבוצת OPEC+ יחד עם אי החמרה נוספת במכסות הקיימות. לכן, במידה וההקלות שתוכננו להיות בינואר 2021 רק ידחו ולא תהיה החמרה במכסות, אזי לא צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על מחיר הנפט, למעט עלייה מסוימת בטווח המיידי. אולם, במידה והקבוצה תפתיע ותחליט על קיצוץ נוסף, תהיה לכך השפעה חיובית על מחיר הנפט בטווח הקצר".

10:30

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית על רקע המשך התפשטות מגפת הקורונה ביבשת. המדדים המובילים נסוגים ב-0.3%-0.7%. 

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של 0.3%-0.9%.

בזירת המסחר בסחורות רושם הזהב ירידה של כ-0.4% לרמה של 1,781 דולר לאונקיה וגם הנפט מאבד גובה ורושם ירידה של כ-2% לרמה של 47.2 דולר לחבית (חוזה ברנט).  

08:00

מדדי המניות המובילים בבורסות אסיה נסחרים במגמה מעורבת, בפתיחתו של שבוע המסחר. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.5% ואילו בשנחאי נרשמות עליות קלות לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין.

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של 0.3%-0.6%. 

בזירת המסחר בסחורות רושם הזהב ירידה של כ-1% לרמה של 1,769 דולר לאונקיה וגם הנפט מאבד גובה ורושם ירידה של כ-1.3% לרמה של 47.6 דולר לחבית (חוזה ברנט).  

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש (PMI) של התעשייה עמד בנובמבר ברמה של 52.1 נק' לעומת צפי כלכלנים ל-51.5 נק'. ה-PMI של מגזרי השירותים בסין עמד ברמה של 56.4 נק' לעומת צפי ל-56 נק'. 

הסוחרים בארץ ובעולם ימשיכו לעקוב היום ובימים הקרובים אחרי הדיווחים בנוגע למאבק בקורונה.  520 בריטים מתו ביממה האחרונה מקורונה, יותר מ-800 איטלקים גם כן. בצרפת מתו יותר מ-900 בני אדם ביום אחד ממגיפת הקורונה ובגרמניה יותר מ-400 בני אדם. "זה כאילו כל יום מטוס מלא נוסעים מתרסק בגרמניה", אמר ראש מדינת המחוז בוואריה, מרקוס זדר, בימים האחרונים. אבל זו אינה תקלה טכנית או כוח עליון. התמותה שוברת השיאים באירופה היא תוצאה ישירה של ההחלטה המודעת של רוב ממשלות היבשת להשאיר את בתי הספר והגנים פתוחים, ולהימנע מצעדי סגר הדוקים ב"גל השני" של מגפת הקורונה.