צעד חשוב לאישור הסופי של תוכנית מתחם אשכול ברובע שדה דב

לאחר שבאוגוסט הופקדה ע"י הותמ"ל תוכנית מתחם אשכול, רשות המסים הודיעה השבוע כי לא תחייב במס נוסף את בעלי הקרקע במתחם • ההליך מהווה צעד חשוב באישור הסופי של התוכנית

רובע שדה דב / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
רובע שדה דב / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

השבוע נודע כי רשות המסים לא תחייב במס נוסף את בעלי הקרקע במתחם אשכול, המתחם הדרומי מבין שלושה, ברובע שדה דב. בחודש אוגוסט 2020 הופקדה ע"י הותמ"ל תוכנית מתחם אשכול, המתפרסת על שטח של 341 דונם וכוללת הקמה של 4,844 יח"ד. בחודשים האחרונים איפשרה רמ"י לקבוצות בעלי קרקע שהתאגדו יחד להחליף איתה שטח, כך שכל חברי הקבוצה ירוכזו בתא שטח אחד.

אישור רשות המסים לכך שהליך זה אינו מחייב תשלום מס ופרסום טבלאות ההקצאה החדשות נותן לבעלי הקרקע ארכה של 30 יום להגשת התנגדויות, ומהווה צעד חשוב באישור הסופי של התוכנית.

התוכנית שקודמה ע"י רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד מנעד אדריכלים כוללת הקמת 4,844 יחידות דיור, בבינוי מעורב שימושים ובצפיפות של כ-54 יחידות דיור לדונם. התוכנית כוללת תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים, היוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב, אשר מקשר באופן מלא בין שכונות העיר הוותיקות, שכונות חדשות וחוף הים.

התוכנית כוללת בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, כמו כן שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ-680 חדרי מלון.

עו"ד עמי בן יעקב, ממשרד בן-יעקב העוסק בנדל"ן ומייצג את קבוצת בעלי הזכויות הגדולה ביותר בגוש הגדול, מסביר כי עדיין צריכים להשלים מספר שלבים קודם שניתן יהיה לצאת להגרלת הזכויות ולבנייה. "את המתחם הדרומי התחילו לקדם עוד בתקופה שלא היה ברור אם שדה דב יפונה או לא", אמר. "במקרה הזה רמ"י, שמחזיקה ברוב השטח, תפקדה כמעין בנק זכויות ואפשרה לבעלי קרקעות במתחמים אחרים לקבל קרקע במתחם הדרומי. התעוררה פה הסוגיה האם משמעותה של ההחלפה היא אירוע מס".

בן יעקב מבקש להדגיש שההחלטה של רשות המסים אינה מבשרת מימוש קרוב של התוכנית: "בפועל, עד שלא יגמרו את התכנון של כל שלושה המתחמים, או לפחות את המתחם הנוסף - המרכזי, על מנת לתת פתרון לרוב בעלי הזכויות לא ניתן יהיה להוציא מכרזים ולא ניתן יהיה להתקדם בבנייה. צריך להזכיר שכדי שניתן יהיה לבצע את פעולות הפיתוח צריך להשלים גם את עבודות התשתית של הקו הירוק של הרכבת הקלה".