חברת S&P קרובה לסיכום עסקה לרכישת HIS Markit תמורת כ-44 מיליארד דולר

אם העסקה תצא לפועל ישולבו במסגרתה שתיים מחברות המידע הגדולות ביותר בוול סטריט

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס
מסחר בוול סטריט./ צילום: רויטרס

חברת S&P Global נמצאת במגעים לרכוש את HIS Markit עבור 44 מיליארד דולר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אם תתבצע העסקה, ישולבו במסגרתה שתיים מהחברות הגדולות ביותר העוסקות באספקת נתונים לבורסה בניו יורק.

העסקה, שתתבצע כולה במניות ובמחיר זה צפויה להיות הגדולה מסוגה השנה, עשויה להיות מוכרזת אפילו ביום שני, אמרו האנשים. תמיד ישנו סיכוי שהמשא ומתן ייכשל והעסקה לא תצא אל הפועל.

לחברת IHS Markit, המבוססת בלונדון, שווי שוק של כ-37 מיליארד דולר; S&P מוערכת בכ-82 מיליארד דולר.

במסגרת העסקה ישולב אחד השמות הוותיקים ביותר בשווקים הפיננסיים עם חברה צעירה יחסית. חברת S&P מתחילה את אילן היוחסין שלה בשנת 1860, כשפרסמה אוסף נתונים שנועד לסייע למשקיעים במסילות ברזל. כיום ידועה החברה בעיקר בזכות דירוג האג"ח שלה ומדדי שוק המניות שלה, שהפכו לשם נרדף למדד לבריאות שווקי העולם.

חברת HIS Markit נוצרה בשנת 2016 על ידי מיזוג שתי חברות קטנות יותר, והיא עוקבת אחרי מיליוני נקודות מידע בשווקים הפיננסיים. בבעלות החברה תוכנה שבנקים גדולים בוול סטריט משתמשים בה כדי להעריך מניות תאגידיות ואגרות חוב, והיא עוקבת אחרי מידע בתחום התחבורה והאנרגיה. בתחום זה היא קרובה לחברת Platts, חברת-בת של S&P העוסקת במעקב אחר סחורות בבורסה. ייתכן והחברות ישולבו אם העסקה תצא אל הפועל.

ההצלחה של בלומברג הולידה גל מתחרות

כמות המידע הפיננסי הזמינה גדלה באופן משמעותי בשני העשורים האחרונים, כאשר שווקים החלו לנוע מהר יותר ואסטרטגיות השקעה מונעות בכוח המחשב החליפו את האנשים שהיו בוחרים מניות באופן ידני. ההצלחה של Bloomberg, שהחלה לפרסם מחירי אג"ח באופן ממוחשב בשנות השמונים, הולידה גל של מתחרות המבקשות לאסוף מידע עסקי ולארוז אותו עבור משקיעים הצמאים למידע.

חברות כאלה עברו בשנים האחרונות סדרת מיזוגים ובסופן נשארו על המגרש כמה חברות נתוני שוק ענקיות. לדוגמא, S&P נמצאת בתחרות עם FactSet על חבילות מידע על הבורסות הגדולות שהן מתחרות על מכירתן, מאחר ועקב המיזוגים והשינויים בשוק כמות העמלות המתקבלות מהמסחר עצמו ירדה.

בשנת 2018 קבוצת בלאקסטון (Blackstone Group) קנתה את חלק הארי בחברת המידע הפיננסי של תאגיד "תומסון רויטרס" (Thomson Reuters). שנה אחר כך הסכימה למכור את החברה, שמותגה מחדש בשם Refinitiv, לבעלי הבורסה בלונדון.

בשנת 2016, IHS, שהייתה מספקת מידע לעסקים ולממשלות, קנתה את חברת Markit המבוססת בלונדון והעבירה את משרדיה לבריטניה. היה מדובר אז בעסקה אחת מתוך סדרה של עסקאות כאלה, במסגרתן חברות אמריקאיות העבירו את עסקיהן לאנגליה על מנת להוריד את נטל המס שהן משלמות.

חברת Markit נוסדה בשנת 2003 באסם ליד לונדון על ידי המנהל לשעבר בחברת TD Securities לאנס אוגלה. בראשית ימיה נתמכה החברה על ידי קבוצה של בנקים גדולים שחיפשו נתוני תמחור שקופים בעולם חסר השקיפות של נגזרות אשראי.

החברה הונפקה בבורסה בשנת 2014 והצליחה לגייס 1.3 מיליארד דולר בהנפקה ראשונית גבוהה מהצפוי אשר בעקבותיה 12 בנקים מוול סטריט, כולל גולדמן סאקס ובנק אוף אמריקה מכרו חלק ממניותיהם בחברה.

אוגלה לקח את המושכות על החברה המשולבת לקראת סוף 2017, מהמקביל שלו בחברת IHS.

בעת המיזוג בין IHS ל-Markit היה לשתי החברות יחד שווי שוק של בערך 13 מיליארד דולר. כיום, חברת HIS Markit שווה כמעט פי שלושה, סימן לכמה שוק המידע הפיננסי לוהט.

בסוף ספטמבר דיווחה IHS שהרווח שלה לרבעון השלישי עלה בעוד הכנסותיה ירדו, כאשר לקוחות - כולל חברות בתחום השירותים הפיננסיים, התחבורה, הנפט והגז - התאוששו מההלם של מגפת הקורונה בקצב שונה זו מרעותה. יחידה המספקת מידע לחברות אנרגיה ויחידה אחרת המוכרת מיד טכני למתכנני מוצר, בין היתר, היו אלה שנפגעו הכי קשה.

S&P שבה היום למגמת התרחבות, אחרי שנים של צמצומים. בשנת 2011 החברה הוצאה מקונגלומרט מקגרו-היל (McGraw Hill) ובשנת 2016 מכרה S&P את חברת J.D. Power, חברת השיווק הידועה בדירוג שביעות הרצון של הלקוחות שלה. החברה מותגה מחדש בשם McGraw Hill Financial.

ההכנסות של S&P עלו ב-9% ברבעון השלישי, עלייה שהורגשה בכל חטיבות החברה ובעיקר בחטיבה הגדולה שלה העוסקת בדירוג עסקים ומדינות. החברה הרוויחה מכך שהנפקת אגרות חוב בריבית נמוכה מאוד עלתה. לעומת שנה שעברה, הרווחים נמצאים בירידה מסוימת.

הרכישה הגדולה של השנה

במחיר של 44 מיליארד דולר, רכישת IHS על ידי S&P צפויה להיות הרכישה הגדולה של השנה בעולם, כך לפי Dealogic Data. הרכישה צפויה לעקוף עסקה בשווי כמעט 40 מיליארד דולר שביצעה חברת Nvidia כשקנתה את יצרנית המעבדים Arm Holdings, ואת הרכישה בשווי כמעט 40 מיליארד של חברת Nippon Telegraph & Telephone שרכשה חברת בת שלה.

נפח עסקאות הרכש והמיזוג השנה בינתיים מגיע ל-12% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בארה"ב הירידה היא בגובה 28%, לאחר שהמגפה גרמה לחברות שם להתבונן פנימה. ברבעון השני כמעט ולא התתקיימו עסקאות אך מאז הקיץ הן חזרו לנפח משמעותי, בייחוד בקרב חברות טכנולוגיה ושירותי בריאות. כמו בשנים קודמות, טכנולוגיה היא הסקטור המוביל בהפרש ניכר בעסקאות רכש ומיזוגים, כאשר מתחילת השנה ועד היום נעשו עסקאות בשווי כולל של 669 מיליארד דולר.

מכיוון ששוק המניות נמצא בעליות, רוכשים רבים משתמשים במניות בעלות הערך שלהם כמטבע עובר לסוחר, מה שגורם לזרם קבוע בעסקאות המבוססות על מניות בלבד בשבועות האחרונים.

בשבוע שעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל שחברת Salesforce נמצאת במגעים לרכוש את Slack עבור סכום גבוה יותר משווי השוק של תוכנת הצ'ט המשרדי הפופולרית, המוערכת ב-17 מיליארד דולר.