מסתמן: חברות התעופה יידרשו להשיב לצרכנים כספים על טיסות שבוטלו תוך 30 ימים

זאת במקום 90 יום כפי שקובע החוק כיום • השינוי בחוק יעלה לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בציפייה שייכנס לתוקף כבר בשבוע הבא

מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: Ariel Schalit, AP
מטוסי אל על חונים בנתב"ג / צילום: Ariel Schalit, AP

בשורה לנוסעים בפתח? משך ההחזר על טיסות שבוטלו צפוי להתקצר לפרק זמן של 30 ימים, במקום 90 ימים כפי שקובע החוק כיום. חוק התעופה (חוק טיבי) שונה במסגרת צו השעה, ובמסגרת השינוי הוחלט להאריך את משך ההחזר ל-90 ימים על-מנת להקל על חברות התעופה.

בנוסח המקורי של החוק משך ההחזר הוא 21 ימים מהיום שבו הנוסע ביקש לקבל החזר על הטיסה שבוטלו על-ידי חברת התעופה. כעת הנוסעים ימתינו 30 ימים במקום 90 ימים. השינוי בחוק יעלה לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בציפייה שייכנס לתוקף כבר בשבוע הבא.

לפני כחמישה חודשים אישרה ועדת הכלכלה את הוראת השעה ואישרה תיקונים לחוק טיבי. התיקונים משהים את חלק מהזכויות של הצרכנים, לא רק בעניין הארכת משך ההחזר אלא גם בתנאים לנוסע במקרה שהטיסה מבוטלת או עוכבה. כמו כן נקבע כי במהלך תקופת הוראת השעה הנוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי כספי בשל טיסה שבוטלה (פיצוי שהחוק קובע מעבר להחזר על הסכום ששולם, והיקפו מגיע עד ל-3,000 שקל בהתאם למרחק הטיסה), והזכות להלנה הוגבלה לשני לילות.

סעיף חשוב בחוק המעודכן מאפשר לחברות התעופה להציע לצרכנים שובר למימוש עתידי במקום החזר. אל על, למשל, מציעה שובר בשווי של 125% מהסכום ששולם. השובר אינו שמי, כך שניתן להעביר לנוסע אחר, ואם הוא לא ימומש תוך שנה, הנוסע יוכל לקבל את ההחזר הכספי בסכום המקורי ששילם על הטיסה שבוטלה.

מלבד השינוי במשך ההחזר שצפוי להיות מאושר כבר בשבוע הבא, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את בקשת משרד התחבורה להאריך עד סוף השנה, בצו בפעם השלישית, את התיקונים לחוק שירותי תעופה. מדובר באישור טכני ולא מפתיע. ההוראה תחול על טיסות שימריאו החל מ-1 בדצמבר 2020 ועד 31 בדצמבר 2020. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, בישר בפתח הישיבה כי קיצור משך ההחזר הכספי על טיסה שבוטלה מ-90 ל-30 יום מצריך תיקון חקיקה, ולכן הכוונה היא שהממשלה תאשר זאת במליאה בקריאה ראשונה.