רק שלושה יו"רים בחברות הממשלתיות נענו ליוזמה להפחתת שכר

רק רם בלינקוב מנת"ע, עוזי לנדאו מרפאל ועודד שמיר מנתיבי ישראל ביקשו להפחית את שכרם ב-10% • היו"רים של החברות הממשלתיות מועסקים ברובם במשרה חלקית ומקבלים בהתאמה שכר של בין 50% ל-75% משכר מנכ"ל

רם בלינקוב / צילום: ענבל מרמרי, גלובס
רם בלינקוב / צילום: ענבל מרמרי, גלובס

רק שלושה יושבי ראש של חברות ממשלתיות הודיעו על הצטרפותם לנשיא המדינה ראובן ריבלין ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שביקשו להפחית 10% משכרם. השלושה הם ד"ר עוזי לנדאו מרפאל, עודד שמיר מנתיבי ישראל ורם בלינקוב מנת"ע. בלינקוב היה זה שיזם את המהלך להפחתת שכר.

יום לאחר החלטת הממשלה לאשר הפחתת שכר של 10% לנושאי משרה והקפאת הצמדת השכר לשכר הממוצע במשק, ולאחר שהנשיא ריבלין והנשיאה חיות הודיעו כי הם מבקשים להפחית את שכרם, פנה בלינקוב לעמיתיו והפציר בהם להצטרף למהלך באופן וולנטרי (ההחלטה לא התייחסה ליו"רים של דירקטוריונים).

"ההשלכות הכלכליות הקשות של המגפה לא פוסחות על חלק גדול מאזרחי המדינה", כתב בלינקוב. "מאות אלפי אזרחים איבדו את עולמם בין לילה ועולמם של עשרות אלפי עצמאים ובעלי חברות חרב עליהם באבדם את יכולת ההתפרנסות שלהם. שפר עלינו גורלנו כיושבי ראש של חברות ממשלתיות. החברות שלנו נהנות מיציבות עסקית...אני פונה אליכם להצטרף אלי בפנייה דומה שתוחל עלינו ההקפאה וההפחתה. בכך נשמש דוגמא, כך אני מקווה, לעוד דרגי ניהול בכירים וניטול חלק במאמץ לאפשר למאות אלפי האזרחים לשמור על רמת חיים סבירה בתקווה שתימצא בקרוב תרופה למגפה".

עוזי לנדאו / צילום: אביב חופי
 עוזי לנדאו / צילום: אביב חופי

בלינקוב מיען את פנייתו ליו"רים של התעשייה האווירית, רפאל, חברת החשמל, נתג"ז, מקורות, נמלי אשדוד וחיפה, חברת נמלי ישראל, רכבת ישראל, חברת ניהול המערכת החדשה, נתיבי ישראל (נת"י), אלתא, עמידר, ודואר ישראל.

אולם, רק שניים מבין 14 היו"רים שאליהם נשלחה הפנייה הודיעו על הצטרפותם ליוזמה. מדובר כאמור בד"ר עוזי לנדאו ובעודד שמיר.

עודד שמיר / צילום: איל יצהר
 עודד שמיר / צילום: איל יצהר

היו"רים של החברות הממשלתיות מועסקים ברובם במשרה חלקית ומקבלים בהתאמה שכר של בין 50% ל-75% משכר מנכ"ל, כשהשכר הקובע בחברות כמו נת"י (דירוג 9) עומד על כ-44 אלף שקל לחודש וברפאל (דירוג 10) על כ-64 אלף שקל.