הדוחות של הולמס פלייס כמשל למכה הקשה שספג ענף הכושר בישראל

קבוצת הכושר הגדולה בישראל פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי וחשפה כי הסגר חתך 45% מהכנסותיה וגרר אותה להפסד • כ-400 עובדים - רבע מכוח-האדם שלה - לא חזרו לעבוד גם בימים שבהם פעלה תחת המגבלות, וסביר כי לפחות חלק מהם לא יוחזרו גם לאחר הסרתן

חדר כושר של רשת הולמס פלייס. לא ברור מתי ייפתח מחדש
חדר כושר של רשת הולמס פלייס. לא ברור מתי ייפתח מחדש

דוחות הולמס פלייס , המתפרסמים בצל הסגר על פעילותה, מספקים הצצה למכה הקשה שניחתה על ענף מועדוני הכושר על רקע משבר הקורונה, וחושפים מה גובה הנזק שמסב כל סגר לחברת מועדוני הכושר הגדולה בישראל: על המנויים שהוקפאו ולא חזרו, ועל כך שאפילו את מענקי העידוד להחזרת עובדים מהמדינה לא הצליחה לקבל במלואם משום שהעובדים הוצאו שוב לחל"ת.

בדומה לענף בו היא פועלת, עקב אירוע הקורונה נאלצה הולמס פלייס, שנחשבת לחברה הדומיננטית והגדולה בתחומה בשוק המקומי, לסגור את כל מועדוניה, ולהקפיא את כל המינויים (למעט פעילות נקודתית שתרומתה לחברה זניחה). מנתונים שמפרסמת החברה עולה כי במהלך הרבעון השלישי המועדונים של הולמס פלייס היו סגורים למשך כ-31 ימים המהווים כשליש (34%) מתקופת הרבעון. על הרקע הזה ההכנסות של הולמס פלייס ברבעון השלישי של נחתכו ב-45% לעומת התקופה המקבילה אשתקד לסך של 60 מיליון שקל, מה שמשקף אובדן של כ-50 מיליון שקל. להערכת הולמס פלייס, היא איבדה הכנסות של כ-57 מיליון שקל כתוצאה מהשפעת הקורונה.

הפגיעה הזו התגלגלה גם לשורה התחתונה. כך הולמס פלייס עברה להפסד רבעוני של כ-21 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019. את תשעת החודשים הראשונים של 2020 היא חותמת ירידה בהכנסות של 38% לסך של כ-196 מיליון שקל. בשורה התחתונה רושמת הולמס פלייס הפסד של כ-38 מיליון לעומת רווח של כ-15 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019.

רשת מועדוני הכושר גם צירפה גילוי למשקיעים לפיו להערכתה, "בנטרול הקורונה", או ליתר דיוק אלמלא הקורונה, היא הייתה אמורה להציג גידול של 6.6% בהכנסות ברבעון השלישי, אלא שהנתון הזה יישאר בינתיים כנתון תיאורטי בלבד.

72% מהעובדים חזרו, ואז הגיע הסגר השני

מאז פרוץ המשבר, החברה התמודדה עם שלוש תקופות בהן פעילותה נסגרה בעקבות החלטות הממשלה בניסיון למנוע את התפשטות וירוס הקורונה: בין מרץ לתחילת מאי (40% מתקופת הרבעון השני), לתקופה של שבועיים באמצע יולי, ולתקופה נוספת שהחלה ב-18 בספטמבר וטרם הסתיימה.

גם העובדים של החברה ספגו מכה קשה בעקבות הסגירה והפתיחה המחודשת. הולמס פלייס מגלה לאחר שהוציאה את כל עובדיה לחל"ת בסגר האביב היא החזירה אותם בהדרגה לעבודה. כך, לפני הסגר של ספטמבר, הצליחה החברה להחזיר 72% מהעובדים שלה לעבודה. המשמעות היא כי רבע מהעובדים שלה - כ-400 במספר - מעולם לא חזרו לעבוד גם בימים שבהם שבה לפעילות תחת הגבלות הקורונה וסביר כי לפחות חלק מהם לא ישובו לעבודתם. בהקשר זה אמרו לגלובס גורמים בהולמס פלייס כי "סביר להניח שהחברה תעבור תהליך התייעלות תפעולית".

הולמס פלייס מפעילה 51 מועדונים בהם מנויים כ-124 אלף איש, וזאת לעומת 135 אלף בסוף 2019. החברה העסיקה לפני הסגר הנוכחי 1,423 עובדים. הולמס מגלה כי לצד צעדי התייעלות נוספים שביצעה, היא מתכוונת להעביר את משרדיה ממטה החברה בקדימה למועדון החברה בקיסריה, צעד שלהערכתה יחסוך כחצי מיליון שקל בשנה.

הפגנות ענף הספורט נגד התקנות המגבילות / צילום: בר לביא
 הפגנות ענף הספורט נגד התקנות המגבילות / צילום: בר לביא

התייעלות, ויתור על שכר והקלות משוכרים

על האתגרים של הולמס פלייס ניתן ללמוד גם מהפער בין הערכת החברה כי תוצאותיה (EBITDA) לרבעון השלישי יעמדו על 10-15 מיליון שקל, אך בשל הסגר הנוסף עמדה ה- EBITDA על כ-6 מיליון שקל בלבד. הסגר הנוסף גם צמצם את הזכאות של הולמס פלייס למענקי עידוד החזרת עובדים מחל"ת, לאחר שהוציאה אותם לחל"ת נוסף לפני שהגיעו לשכר המינימלי המזכה במענק.

הולמס פלייס, בדומה לשחקניות בתחום הקמעונאות, מפרטת כי ביצעה שורה ארוכה של צעדי התייעלות, ויתור על שכר, וקבלת הקלות משוכרים. במבט צופה פני עתיד, מעריכה הולמס פלייס כי כל חודש שבו מועדוניה סגורים מסב לה הפסד (EBITDA) של 4-5 מיליון שקל, כך שברבעון הרביעי היא צופה הפסד של 8-15 מיליון שקל EBITDA.

כמו כן, לחברה תזרים מזומנים שלילי של 5 מיליון שקל בכל חודש בו המועדונים סגורים.
לצד התוצאות, הולמס פלייס מעדכנת כי היא לא עומדת באמות מידה פיננסיות להלוואות שלקחה מבנק ומהשוק המוסדי והנושא נדון בינה לבין המלווים.

על רקע המציאות הזו, מתחילת 2020 איבדה מניית רשת מועדוני הכושר 29% מערכה.

אגב, מי שניצלה מהשפעות הקורונה על החברה היא זרוע ההשקעות של בנק הפועלים שיצאה מהשקעתה הגדולה ברשת בדצמבר 2019, הרבה לפני פרוץ המשבר בישראל ובימים שתוצאות החברה והמניה שלה סיפרו סיפור אחר לגמרי מזה של היום. 

האתגרים שפגעו בקשר עם המנויים ומה צפוי הלאה

הדוחות הכספיים של רשת מועדוני הכושר הולמס פלייס משקפים עד כמה הפתיחות והסגירות של הפעילות מאתגרות את היכולת לשמור על מנויים.

הולמס פלייס מציינת כי בתקופות הסגירה היא הקפיאה את ימי המינוי של מנויי החברה, ואפשרה להם להמשיך ולהקפיא את המינוי גם לאחריהן - ללא תשלום דמי הקפאה. בתום הסגר הראשון בחודש מאי, עמד שיעור המנויים המוקפאים על כ-36%, שיעור שהלך והצטמצם לקראת הסגר של ספטמבר לכדי 9%. כלומר, הולמס פלייס הצליחה לשקם את מנוייה לכדי מצב של 91% מנויים פעילים ערב הסגר הנוסף.

בינתיים, הולמס פלייס מציינת כי היא שומרת כל העת על קשר עם לקוחותיה ועם צוות העובדים באמצעות מגוון שיעורי סטודיו ב-LIVE והרצאות הניתנים למנויים ללא תמורה, כשהיא אינה מפרטת אם ניסתה לייצר הכנסה מפעילות מרחוק כפי שמציעים היום לא מעט חדרי סטודיו או מאמנים פרטיים.

כיצד תראה הפתיחה של מועדוני הכושר אחרי הסגר הנוכחי? הולמס פלייס מצפה כי במועד פתיחת המועדונים, ישובו כל המנויים שהיו פעילים ערב הסגר. ההערכה שלה מתבססת על המספרים שחזרו לפעילות בתום הסגר הקודם. כך, הולמס פלייס כי מגלה בעוד שבמועד הפתיחה לאחר תקופת הסגירה הראשונה בתחילת חודש מאי 2020 נרשם שיעור כניסות למועדונים של 22% מהכניסות בשנה קודמת, הרי שאחרי לאחר תום תקופת הסגירה השנייה עלה מספר הכניסות לכ-60%. בהולמס פלייס משתדלים להציג אופטימיות ומדווחים כי בתקופה שהמועדונים היו פתוחים דווקא נרשמה עלייה בכמות האימונים האישיים, ועלייה בהצטרפות מנויים חדשים.

מקבוצת הולמס פלייס נמסר כי "החברה עדיין לא חזרה לפעילות מלאה, לכן יש עדיין עובדים בחל"ת. לקבוצת הולמס פלייס אין כוונה לפטר עובדים. ברגע שנחזור לפעילות מלאה רוב העובדים יחזרו מחל"ת".