בחודשים האחרונים, לאור המעבר לעבודה מרחוק, השתנו דפוסי הניהול והפעילות של ארגונים - צוותים נאלצו לתקשר זה עם זה בדרכים אחרות, למצוא את הדרכים היעילות לשתף קבצים ותובנות, וגם "רק" למצוא דרך להחליף את השיחות בפינת הקפה. השימושים בטכנולוגיות שמסייעות לעשות זאת זינקו - זום ו-Teams של מיקרוסופט הן רק דוגמה אחת. סלאק, שמפתחת צ'ט ארגוני, הייתה אמורה להיות אחת החברות שנהנות מהשינויים הללו.
בפועל, השנה הזאת הסתיימה בעבור סלאק בסיום דרכה כחברה עצמאית - חברת סיילספורס הודיעה על רכישתה תמורת 27.7 מיליארד דולר בעסקה שמשלבת מזומן (60%) מהסכום ומניות. הסכום משקף את שווי הפעילות של סלאק, כלומר בניכוי החוב והמזומן בקופה. אי אפשר להגיד שחברה שנמכרה בסכום כזה היא כישלון - הרבה מאוד אנשים הרוויחו מהשקעה בחברה במהלך הדרך, אולם אם בוחנים רק את התפקוד שלה במאני טיים, מדובר בכישלון צורב.
כמה מספרים שיכולים ללמד אותנו על כך: החברה נרשמה למסחר לפני כשנה וחצי במחיר מניה של 38.5 דולר. בשבוע שעבר, לפני הפרסום של "וול סטריט ג'ורנל" על העסקה הצפויה, עמד מחיר המניה על 29.6 דולר. אמנם עד אז עלתה מניית החברה ב-32% מתחילת השנה, אך גם התשואה הזאת נמוכה מזה שהניב מדד נאסד"ק (35%) ובטח מאלו של חברות אחרות שהקורונה תמכה בפעילותן. גם אם מסתכלים על תוצאות החברה לא רואים איזה שינוי חיובי משמעותי בעקבות הקורונה - באמצע מרץ צפתה סלאק כי תצמח השנה ב-34%-37%, ואילו כעת היא אמורה לסיים את השנה עם צמיחה של 38%.
ההתמודדות של סלאק עם המשבר כביכול כבר לא רלוונטית, מכיוון ששילובה במערכות של סיילספורס משנה את כללי המשחק בעבורה. עם זאת, הוא יכול ללמד הרבה על תחרות עסקית, וגם על העתיד הטמון לסיילספורס. כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב:
הקורונה אמנם תומכת במגמות שאמורות לסייע לסלאק, אבל היא גם הביאה עמה אתגרים עסקיים. עסקים רבים מנסים לחסוך בעלויות ולכן לא ממהרים לשלם. גם ההשוואה לזום עושה לסלאק עוול מסוים מכיוון שאימוץ של הפתרונות שלה הוא תהליך יותר מורכב וארוך. זום נהנתה במידה רבה מכך שהשימוש במוצר שלה רווח בקרב אנשים פרטיים, שנחשפים אליו וממשיכים להשתמש בו גם למטרות עסקיות.
עם זאת, ההכנסות של זום צמחו מהר מאוד בקרב עסקים. כך, לפי דוחות שפרסמה החברה השבוע, מספר העסקים שמעסיקים מעל 10 עובדים ומשתמשים בחשבון זום ארגוני עלה כמעט פי 6 בתוך שנה והגיע ל-434 אלף.
יכול להיות שהצמיחה המתונה יותר של סלאק נובעת דווקא מכך שהמוצר החינמי שלה נחשב לטוב ומספק. שאלת התמחור וההבחנה בין המוצרים זאת אחת השאלות העסקיות המעניינות בחברות עם מודל Freemium (שמספקות מוצר בסיסי חינמי וגובות על פיצ'רים נוספות). ניתן לקחת כדוגמה כרטיסי טיסה - הפער בין מחלקת תיירים למחלקה ראשונה צריך להיות שווה את הכסף. אם התנאים במחלקת תיירים יהיו ממש טובים, תוספת התשלום בעבור המחלקה הראשונה עלולה לא להיות מוצדקת. קשה להגיד אם זאת הייתה הבעיה של סלאק מבלי להיחשף לנתונים פנימיים, אבל זאת נקודה מעניינת לחשיבה - לצרכנים ובטח לבעלי עסקים.
לפי ניתוח שפורסם בשבוע האחרון ב"וול סטריט ג'ורנל", אחת הסיבות לכך שסלאק לא הצליחה להתמודד עם התחרות היא היעדר יכולות וידיאו חזקות. בכתבה מצוטט מנכ"ל החברה סטיוארט באטרפילד, שאומר: "איני חושב שמישהו הולך לשלם לנו יותר על מנוי על מנת לכלול שיחות וידיאו". הדברים נאמרו בראיון מהעת האחרונה, לפני שדווח על שיחות בנושא רכישת החברה.
"אם היינו מחליטים פשוט שכל החברה הזו עוסקת בווידיאו ב-2015, אני חושב שהיינו רואים עלייה גדולה יותר בשימוש במהלך תקופה זו", אמר, והוסיף: "אני לא חושב שזה מייצג את מה שאנחנו הולכים לראות בעתיד, וזום לא הולכת להמשיך לגדול ב־300% שנה אחרי שנה במשך שנים רבות. זאת, מפני שפשוט אין מספיק אנשים בעולם". רישי ג'לוריה, אנליסט מחברת דיווידסון, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי סביר להניח שחברת סיילספורס תשקיע יותר בפונקציונליות הווידיאו של סלאק.
מיקרוסופט דחפה חזק מדי
יכול להיות שהשחקנית הכי דומיננטית בעסקת סלאק-סיילספורס היא בכלל מיקרוסופט. היא בוודאי זאת שצריכה לחשוש ממנה יותר מכול. סלאק איימה על שני נכסים חשובים של מיקרוסופט - Teams, מוצר מתחרה לסלאק שפורח בתקופת הקורונה, בין השאר מכיוון שהוא ניתן בחינם. מספר המשתמשים בו עלה מ-32 ל-115 מיליון בשמונה חודשים; אבל יותר מכך - על המייל הארגוני. שירות המייל של מיקרוסופט, אאוטלוק, הוא עדיין זה ששולט ברוב המוחץ של הארגונים בעולם. סלאק מנסה לפתח מוצר שיחליף את המייל, צורת תקשורת מיושנת בסך הכול, וכך בעצם לשלוט בצורת התקשורת הארגונית.
לפי כתבה שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל" בחודש יוני האחרון, כמה מתחרים של מיקרוסופט אומרים שהיא משתמשת בטקטיקות של "מרפקים חדים" שמזכירות את העידן שבו מערכת ההפעלה ווינדוס שלטה בשוק התוכנה, כמו לחץ על חברות סטארט-אפ על ידי העתקת תכונות ממוצרים שלהן, הטלת ספקות במוצרים באוזני לקוחות, ומכירת חבילות תוכנה כדי להשיג יתרון. "הם רוצים לחסל אותנו, בניגוד לפיתוח מוצר נהדר שיכול לשמח את הלקוחות", צוטט בכתבה מנכ"ל סלאק באטרפילד.
אולם יכול להיות שמיקרוסופט דחפה יותר מדי, ובסוף, במה שנראה כמו משחק מתורת המשחקים, היא תפסיד. Teams רשמה צמיחה כל כך גבוהה ופגעה באופטימיות של המשקיעים כלפי עתידה של סלאק, עד כדי כך שדחפה אותה להימכר במחיר אטרקטיבי בעבור סיילספורס (ביחס לעידן קורונה ולכך ששאר החברות בתחום זינקו). מיקרוסופט עשויה לשלם את המחיר, מכיוון שבמקום להתחרות בחברה קטנה, היא מוצאת את עצמה מול ענקית תוכנה לארגונים ששווה מעל 200 מיליארד דולר, עם בסיס לקוחות רחב וכיסים עמוקים. סיילספורס מתמקדת במערכות CRM (ניהול קשרי לקוחות) וסלאק תחזק אותה בעולמות של תוכנות לארגונים. אחד היתרונות של סלאק הוא האינטגרציה שלה עם תוכנות נוספות, בהן של סיילספורס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.