הממשלה צפויה לדון בהצעה להגדלת מכסת העובדים באתרי הבנייה

באוגוסט האחרון הודיעו במשרד השיכון על כוונתם להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינים והזרים בישראל • לאור הטלטלה בצמרת המשרד ההצעה לא נדונה בממשלה, וכעת מנסים במשרד להעלותה שוב לדיון

פועלים באתר בנייה / צילום: shutterstock
פועלים באתר בנייה / צילום: shutterstock

האם הממשלה תדון בהגדלת מספר העובדים הפלסטינים והזרים באתי הבנייה? במשרד הבינוי והשיכון הודיעו היום כי הצעה בנדון הונחה על שולחן הממשלה, וצפויה לעלות לדיון כבר בתחילת השבוע הקרוב.

זו לא הפעם הראשונה בקדנציה הזו של הממשלה שבמשרד, כמו גם במשרדים ממשלתיים אחרים, מודיעים על תמיכתם בהגדלת המכסות, ועל צעדים בנושא. באמצע אוגוסט האחרון הודיעו שרי האוצר, הבינוי והרווחה כי הם תומכים בהגדלה משמעותית של מכסות העובדים הפלסטינים מ-65 אלף (כאשר בפועל נמצאים בארץ רק 40 אלף) ל-80 אלף. וכן בהגדלת מכסת הפועלים הזרים, שעומדת כרגע על 15 אלף ל-32.5 אלף. כזכור באמצע ספטמבר התפטר שר הבינוי, יעקב ליצמן, והיוזמה לא התקדמה עד כה, למעשה רק כעת, כשהוא חזר ללשכת שר הבינוי, היוזמה להגדלת המכסות עשויה להתחדש.

לפי ההצעה, שגובשה יחד עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, תוקם ועדה שתיבחן את השתלבותם של עובדים ישראלים בשוק הבנייה. הוועדה תפעל בראשות ראש אגף התקציבים, ובהשתתפות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ותביא את מסקנותיה לממשלה תוך 90 יום. במקביל מוצע להגדיל את מכסות העובדים הפלסטינים והזרים ל-80 אלף, ו- 22.5 אלף בהתאמה.

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מסרו כי "מדובר בצעד נכון וחשוב, שימנע הידרדרות נוספת של היקף התחלות הבנייה בישראל ויסייע בבלימת עליית מחירי הדיור. כמו כן, ההחלטה תאפשר להאיץ קליטת עובדים ישראלים בענף הבנייה והתשתיות, ובכך תסייע מאוד לצמצום האבטלה בעקבות משבר הקורונה. בישראל חסרות 150 אלף דירות ופער זה גדל באלפי דירות נוספות בכל חודש. הגדלה מהותית של מכסת העובדים הפלסטינים והזרים תאפשר להתמודד עם היקפי הבנייה הנדרשים לצורך אספקת מספר דירות אדיר שנדרש כיום למשק וחשוב לא פחות, להקמת התשתיות התומכות בהן".