חווה, מפעל ושני בתי מרקחת: הכירו את ה"סופר-גרופ" של עולם הקנאביס

מייסדי גרין סמוק ועלה ירוק חושפים את הקנטק, שמיזגה לתוכה חברות קנאביס פעילות כדי לפעול לאורך כל השרשרת בענף: חווה, מפעל, בתי מרקחת, חברת הפצה בגרמניה וחברת ייעוץ רפואי ומועדון למטופלים • עכשיו היא מתחילה גם לשווק את המוצרים של אורורה הקנדית באופן בלעדי בישראל

חממות הגידול של קנטק / צילום: רפאל קדישזון
חממות הגידול של קנטק / צילום: רפאל קדישזון

בקרוב יחל היבוא לישראל של מוצר חברת הקנאביס הגדולה בעולם, אורורה מקנדה, שתצטרף למותגים מובילים אחרים המשווקים כבר היום בישראל, כגון טילריי וקאנופי. עבור אורורה זו הכניסה הראשונה לישראל, וההסכם הוא בלעדי למשך ארבע שנים.

זמן קנאביס: בין הייבוא לייצוא - לאן הולך השוק הלוהט? 

היבואנית היא קנטק, חברת קנאביס שעדיין לא הגיעה לבורסה, אם כי יש לה תוכניות בכיוון, והיא לא כל כך מוכרת לקהל הישראלי. קנטק בונה את עצמה כפעילות רב-תחומית בתחום הקנאביס, אשר מתחילה לפעול בכל שרשרת הערך במקביל: חווה בכפר הס, מפעל שהוקם על בסיס המפעל הוותיק של חברת תרימה, שני בתי מרקחת, חברת הפצה בגרמניה ואפילו חברת ייעוץ רפואי ומועדון למטופלים. נוסף על כך כוללת הקבוצה שתי חברות שלא בתחום הקנאביס - תוכנה למרפאות אלטרנטיביות וחברת תוספי מזון.

קנטק היא מעין "סופר-גרופ" של חברות קנאביס שהתאחדו. קנטק המקורית הוקמה על-ידי יזם הנדל"ן נצח ישראל יחד עם דניאל מחלוף שעסק ביבוא מכשירי אלקטרוניקה ושמואל קפאונו, אחד המייסדים של חברת הסיגריות האלקטרוניות גרין סמוק, שנמכרה בשנת 2014 לתאגיד הטבק אלטריה, תמורת 110 מיליון דולר.

ישראל וקפאונו מכירים זה את זה 20 שנה, עוד ממיאמי - הם היו שכנים והמשרה הראשונה של קפאונו הייתה בחברת פיתוח האתרים של ישראל. השניים עלו לארץ, והתיישבו שניהם בבית שמש. כשהחליטו להקים יחד את החברה, צירפו את מחלוף, שהיה שותף עסקי של קפאונו.

גרין סמוק הייתה בבעלות היזמים שלה, כמעט ללא השקעות חיצוניות, כך שלאחר המכירה הגיע קפאונו בחזרה לשוק עם כיסים מרופדים, וקנטק החלה למזג לתוכה חברות קנאביס שכבר פעלו בתחום. בינתיים סגרה אלטריה את פעילות גרין סמוק, והיא מתמקדת בסיגריה האלקטרונית ג'ול, אבל הכסף והידע היזמי נשארו בארץ.

לפני שנה בערך, התאחדה קנטק עם חברת קנאביסנדק, פעילות שבראשה עומד שלומי סנדק, אחד המטופלים הראשונים המפורסמים בענף, וממייסדי מפלגת "עלה ירוק", שהפך מאוחר יותר ליועץ בתשלום למטופלים שרצו להשיג רישיון ("הרב פיהרר של הקנאביס").

החברה הוקמה יחד עם דוד שיסל, בעבר עו"ד במשרד ויינשטוק זהבי, שהתמחה במשפט בתחום הקנאביס. "שלומי היה מקיים את הפעילות הזו מן הדירה שלו, בפרופיל נמוך", מספר שיסל, "והצעתי לו להפוך אותה לממוסדת יותר". סנדק: "הוא אמר לי שאני עדיין מתנהג כאילו אני מבריח ספינות מעפילים אחרי שהבריטים כבר עזבו את הארץ".

קנאביסנדק קיבלה מימון על-ידי חברה קנדית קטנה בשם אורה הלת', אך זו לא עמדה באתגרים של שוק הקנאביס העולמי, ובסופו של דבר לא העבירה את המימון. כך נוצר הקשר עם קנטק, שרכשה את השליטה בקנאביסנדק והכניסה אותה לתוך חברה משלה בשם "עץ הדעת", שכללה גם שני בתי מרקחת, בתל אביב ובפרדס חנה, ייעודיים לתחום הקנאביס.

כעת עץ הדעת מהווה גם מעין מועדון חברים למטופלים, שיכולים להיעזר בה משלב הייעוץ על קבלת רישיון, דרך ההתקשרות עם הרופא, המשך בייעוץ לבחירת הזנים ועזרה בלימוד כיצד להשתמש במוצר - איך לגלגל; איך לשלב אותו בסדר היום. מועדון החברים כולל גם הנחות לחברים, הרצאות ואירועים.

סיפור דומה הוא של החווה "הדולפין הירוק" שהקים אורן דולפין, היום סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה. "אני ממשפחה של רופאים וחקלאים, כך שהחלום הזה היה טבעי עבורי, אבל לא הצלחתי לגייס את המימון", מספר דולפין. "אז הכרתי את נצח, שחלם את אותו חלום, אבל עם יכולת כלכלית". כך גויס גם הוא לקנטק.

פעילות הגידול העיקרית של קנטק נעשית בכפר הס, ומשלבת גידול בחממה חיצונית וגידולי פנים על פני כ-50 דונם. המפעל שאליו עומדת החברה להיכנס באבן יהודה, לשעבר המפעל של תרימה, הוא בעל קיבולת ייצור של 40 טונות בשנה.

עד שכל הפעילות הזו תהיה מוכנה, חתמה קנטק על הסכם זיכיון בלעדי בישראל עם ענקית הקנאביס הקנדית אורורה, להזמנת מינימום 4 טונות קנאביס בשנה, לטובת אספקה קבועה ויציבה של מוצרים טריים, מובחרים ואיכותיים ("פרימיום") לטובת המטופלים בישראל, והיא תהיה הנציגה הבלעדית בישראל של אורורה.

נצח ישראל, מנכ"ל קנטק, אמר כי "ההסכם כולל מיקוד רב באיכות ובטריות - לא יאוחר משלושה שבועות לאחר תהליך הייבוש תגיע הסחורה מקנדה לישראל. מדובר בקנאביס שגודל בתנאי INDOOR, עם תקן EU-GMP, ללא הקרנת בטא או גמא, עם הדירות של עד 10%, במטרה לספק למטופלים עקביות בקבלת המוצרים ובאיכותם.

"אנחנו סבורים שלמטופלים בקנאביס רפואי בישראל מגיע לקבל מהמוצרים הטובים שיש לעולם להציע, בהדירות קבועה, באמצעות זנים ספציפיים שאינם משתנים. הסחורה הראשונית נחתה בישראל ותגיע למדפים בדצמבר".

על אחורי הקלעים של העסקה הבלעדית בישראל הוא מספר: "חברות רבות בישראל ניסו לעשות הסכם עם חברת אורורה. לשמחתי, אחרי דין ודברים ארוך בניצוחו של דוד שיסל, סמנכ״ל החברה, נפתחה הדלת לישראל, ובקרוב המטופלים ייהנו מהפירות".

כמה כסף השקעתם בקנטק עד היום?
ישראל: "בקבוצה כולה הושקעו כ-45 מיליון שקל. עץ הדעת הוא היום עסק מכניס, בגרמניה אנחנו שיווקנו עד היום רק כ-6 קילו, בקושי ברייק איוון, כי אין סחורה. עכשיו, בזכות הקשר עם אורורה, דברים ישתנו, כי ביקוש יש. הגרמנים לא מוכנים לקבל סחורה שיש בה סטיה של יותר מ-10% בחומרים הפעילים, ולא מוכנים לקבל קרינת בטא או גמא, ואין מקומות מחוץ לקנדה עם סחורה ברמה ואיכות כאלו".

שיסל: "להקמה של החווה בכפר הס אנחנו צריכים עוד שנה וחצי, ובינתיים אנחנו מגדלים על האדמה של טוגדר. זה קציר שכבר עשינו, שלא מיועד לגרמניה, כי הסחורה, כמו רוב המוצרים בעולם, לא עומדת בקריטריונים שלהם, אבל בהחלט מתאימה לשיווק בארץ".

אתם מכוונים לבורסה?
ישראל: "כן, לא בטוח שבישראל. אנחנו מתעניינים בנאסד"ק. אבל אנחנו רוצים להגיע לא עם בלון נפוח ולא עם תחזיות. השוק רוצה מוצר יציב, לא ממונף, עם הצלחה מוכחת מהעבר".

קפאונו: "התרבות הארגונית של החברה מאוד חשובה לנו. אנחנו עובדים על דברים מאוד מוסריים, דברים אתיים כדי ליצור דרך של אמת. החברה שלנו מלאה באנשים שאכפת להם".

ישראל: "במקום תקנות של החברה יש לנו תקנון של מוסריות ודוגמה אישית, וללכת בדרך הישר".