כך יתנהל המשפט של אליזבת הולמס, היזמת שרימתה את העולם

הולמס עומדת למשפט בעוון הונאה, רמה והפרת אמונים בעת שעמדה בראש החברה שהקימה, תרנוס • המשפט יתנהל בפני מושבעים שחובשים מסכות פנים שקופות ושומרים על מרחק זה מזה

אליזבת הולמס / צילום: Reuters, Stephen Lam
אליזבת הולמס / צילום: Reuters, Stephen Lam

במה שצפוי להיות אחד המשפטים הבולטים ביותר מזה שנים, אליזבת הולמס, היזמת שרימתה את העולם, תעמוד בפני מושבעים שחובשים מסכות פנים שקופות ובמרחק חברתי אחד מהשני באולם בית משפט בסן חוזה - כך החליט השופט הפדרלי ביום רביעי. על פי ההערכות, המשפט צפוי להימשך בין חודשיים לארבעה חודשים. אם תורשע, הולמס יכולה לקבל עד 20 שנה בכלא.

השופט הפדרלי, אדוארד דווילה, חשף שלשום מפה של אולם המשפט שהותאם מחדש למגפת הקורונה, בו יישבו 14 מושבעים מרוחקים חברתית כדי להכריע מה יעלה בגורלה של הולמס. "זה הולך להיות משפט שונה מאוד, כמובן, במסגרת עידן הקורונה", אמר השופט, שהוסיף כי יהיו יחידות סינון אוויר בדוכן העדים.

ב־2003 כשהייתה בת 19 בלבד, הולמס הקימה את תרנוס, חברה לפיתוח ערכות בדיקת דם שונות. אחת עשרה שנים לאחר מכן, שווי החברה כבר הוערך ב־9 מיליארד דולר ושוויה האישי של הולמס ב־4.6 מיליארד דולר. היא הייתה המילארדרית הצעירה בעולם שעשתה את הונה לבד.

התחקיר העיתונאי והקריסה המהירה

באותם ימים, היא נהגה ללבוש חולצת גולף שחורה "כמו סטיב ג'ובס", שאותו היא העריצה, לדבר בקול "עמוק" יותר, להתראיין רבות, ולהקיף עצמה באנשי ממשל אמריקאים לשעבר, שבמהרה גם הצטרפו לדירקטריון. באותם הימים, היו מי שתהו - חלקם בהערצה גלויה - אם מטרת החברה היא "לרפא את העולם או לפלוש למדינה אחרת".

אליזבת הולמס משתתפת בפאנל ב-2015. צווארון גולף שחור שהפך לסימן ההיכר שלה  / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
 אליזבת הולמס משתתפת בפאנל ב-2015. צווארון גולף שחור שהפך לסימן ההיכר שלה / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

יקירת עמק הסיליקון לשעבר וחברת בדיקות הדם שלה, תרנוס, החלו להתרסק בשנת 2016 לאחר תחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" שחשף כי "הטכנולוגיה" מאחורי הפטנטים של החברה אינו מוכח בניגוד להצהרות. עוד חשף התחקיר כי החברה בניצוחה של הולמס הכריזמטית, התנהלה באופן מפוקפק. ביוני 2016, "פורבס" העריך את הונה האישי של הולמס באפס עגול, וב־2018 החברה נסגרה.

הולמס עומדת למשפט בעוון הונאה, רמה והפרת אמונים בעת שעמדה בראש החברה שהקימה, תרנוס. יחד איתה עומד למשפט גם מי ששימש נשיא החברה, ראמש "סאני" בלוואני.

רשימת עדים מפורסמת

שורה מוכרת מאוד של אישים פוליטיים צפויה להיקרא כעדים במשפט, כולל חברי דירקטוריון לשעבר של תרנוס כמו שר החוץ האמריקאי לשעבר, הנרי קיסינג'ר, ומשקיעים כמו טייקון התקשורת, רופרט מרדוק.

הדיונים שקדמו למשפט הולמס נערכו בזום במהלך המגפה, כאשר אולמות המשפט ברחבי בארה"ב נסגרו.

זימונים למושבעים יישלחו בדואר בסביבות ה־30 בדצמבר. המושבעים יקבלו שאלון, שנערך על ידי הפרקליטות והסנגוריה. מתוכם ייבחרו שלוש קבוצות של 20 מושבעים פוטנציאליים, שייבחנו על ידי שני הצדדים ב־9 במרץ.

"אני צופה שיהיו תגובות חזקות של עדים, במיוחד עדים מעל גיל 65, או שיש להם מצבים בריאותיים כלשהם", אמר לאנס ווייד, עורך הדין של הולמס.

הסנגורים העלו חשש מכך שהחקירה בעניינה של הולמס עדיין נמשכת. "אנחנו ערב משפט וזה שהחקירה לא הסתיימה ועשרות אלפי עמודים ממשיכים להגיע על ההגנה אינו הוגן במיוחד", אמר ווייד.

השופט דווילה אמר כי הוא רוצה שהמשפט יהיה הוגן עבור שני הצדדים, והוסיף "זה מקרה חמור אבל בסוף זה מקרה של הונאה, ותיקים של הונאות מסוג זה, הם הנפוצים ביותר בבתי המשפט שלנו".

בשבועיים האחרונים הציגו עורכי דינה של הולמס כ־20 בקשות לבית המשפט ובהן להימנע מלחשוף מסרים אינטימיים בינה לבין נשיא החברה בלוואני שעומד איתה למשפט ואיתו ניהלה מערכת יחסים רומנטית. כמו כן היא ביקשה שלא לחשוף את אורח חייה המפואר בפני חבר המושבעים, כדי שהוא לא ישפיע על עמדותיהם בנוגע אליה. הדיונים על הצעות אלה צפויים להתקיים בינואר.