עניין של טיימינג: מה עומד מאחורי הדיווח שהפיל את מניית פייזר?

בדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" נטען אמש כי תקלה בשרשרת האספקה של פייזר וביונטק תחתוך בחצי את מספר החיסונים שיסופקו השנה • אלא שאז התברר כי מדובר בחדשות ישנות • ההבהרה שהגיעה בהמשך כבר לא הועילה למניה או מנעה מכלי תקשורת ברחבי העולם לצטט את הדיווח

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

מניות חברות פייזר וביונטק צללו בחדות ביממה האחרונה על רקע דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לגבי "קשיים באספקת חומרי הגלם לחיסונים", שהביאו לכך שהחברות "חותכות בחצי" את אספקת החיסונים לקורונה עד סוף השנה, ובמקום 100 מיליון מנות יוכלו לספק 50 מיליון מנות בלבד בדצמבר. הדיווח, שמבוסס על שיחה עם מקור אנונימי ב"פייזר", הופץ מיד בכלי תקשורת ברחבי העולם, השפיע על המסחר בניו יורק ואפילו הוזכר כסיבה לירידות בבורסות אסיה, ובמיוחד ביפן.

אבל למעשה, שתי החברות הודיעו בעקביות בחודש האחרון כי יוכלו לספק 50 מיליון מנות בדצמבר, כולל במסיבות העיתונאים שהתקיימו ביום רביעי עם אישור החיסון לשימוש בבריטניה, ושבהן השתתף גלובס. כבר ב-9 בנובמבר הודיעו שתי החברות כי יפחיתו את תחזית החיסונים הצפויה מ-100 מיליון מנות חיסון ל-50 מיליון מנות חיסון עד סוף דצמבר.

הבעיה בידיעה של ה"וול סטריט ג'ורנל", כך נראה, הייתה שנוסחה כאילו המהלך התבצע ביממה האחרונה, כאשר הוא למעשה הוא כבר הוכרע ופורסם לפני יותר מחודש. השפעת הידיעה שהתפרסמה בעיתון האמריקאי התרחבה בינתיים, למרות שהוא עצמו פירסם הבהרה ושינה את טקסט הידיעה.

במקום להיפתח במלים "פייזר מצפה לשלוח כמחצית מהחיסונים ל-Covid-19 שתיכננה במקור לשלוח השנה, בגלל בעיות בשרשראות האספקה" נפתחת הידיעה המשוכתבת כעת במלים "כאשר פייזר הודיעה בחודש שעבר כי היא מתכוונת לשלוח מחצית מחיסוני ה-Covid-19 שתיכננה במקור לשנה הנוכחית, ההחלטה האירה את האתגרים של יצרניות התרופות בבניית שרשראות אספקה יעילות שיענו על הביקוש הגבוה".

ההבהרות לא סייעו ומניות פייזר וביונטק עדיין יורדות

בסוף הטקסט ב"וול סטריט ג'ורנל" הוספה הבהרה שלשונה: "פייזר הודיעה ב-9 בנובמבר כי היא תפחית את מטרתה לגבי למספר החיסונים שתייצר השנה. גרסה מוקדמת של הסיפור הזה לא ציינה את זמן ההכרזה".

אבל לכלי תקשורת רבים בעולם ההבדל החשוב שבין "לא לעמוד ביעדים" עליהם הכריזה החברה השבוע לבין שינוי שהתרחש בעבר ואף פורסם, חמק מתשומת הלב. "האם ביונטק הבטיחה לנו יותר מדי?", כתב הבוקר (ו') ה"בילד" הגרמני בכותרת ראשית. ה"דיילי מייל" כתב: "פייזר מודה כי תוכל לספק רק חצי מ-100 מיליון המנות שהבטיחה לספק עד סוף השנה בעקבות 'בעיות אספקה'". סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה "מדד ניקיי צנח... בעוד הערכות הסיכון גברו אחרי שחברת פייזר הודיעה כי חתכה את מטרתה לגבי מספר החיסונים שיסופק השנה". גם בישראל כמה כלי תקשורת דיווחו על כך שפייזר "לא תעמוד ביעדים ל-2021".

החברה עצמה ניסתה להבהיר את התמונה והודעה שהוציאה הדוברות שלה מסרה כי החברה לא שינתה את תחזיותיה בחודש האחרון, וכי היעד של 50 מיליון מנות הוא זה שהוזכר בעקביות בפרסומיה. היא הבהירה כי במקור העריכה החברה כי תוכל לייצר 100 מיליון מנות אך בעקבות הקושי באספקת חומרים והתמשכות ניסוי שלב 3 שלה, היא עידכנה את התחזיות. היא מסרה כי ב-2021 תוכל החברה ביחד עם ביונטק, שפיתחה את החיסון, לייצר 1.3 מיליארד מנות. מניות שתי החברות עדיין יורדות בבורסה של פרנקפורט.

ברקע הרגישות הגדולה של המשקיעים לדיווחים עומד קרב שבו סכומי כסף אדירים בנוגע לחברה הראשונה שתשיק חיסון יעיל למגפת הקורונה. חברת מודרנה האמריקאית, מתחרה של שותפות ביונטק ופייזר הודיעה מיד לאחר הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" כי תעמוד ביעדיה. "לאחר הגילוי המאכזב לגבי פייזר", נכתב ב"דיילי מייל" הבריטי, הפופולרי מאוד בארה"ב, "הבטיחה מודרנה לאמריקאים כי היא עדיין נמצאת במסלול לספק 20 מיליון מנות עד סוף השנה, בהינתן אישור חירום מה-FDA".