למרות היעדר התקציב והשיתוק הפוליטי: מודי'ס חושפים את הנימוקים לאשרור דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי פרסמה את הנימוקים והפרמטרים שהובילו אותה להשאיר ללא שינוי את דירוג האשראי הנוכחי של מדינת ישראל (A1) • ומה בכל זאת השתנה לרעה

נתניהו וכ"ץ בימים שלפני עידן הקורונה. היחסים הטובים יישמרו? / צילום: דוברות הכנסת
נתניהו וכ"ץ בימים שלפני עידן הקורונה. היחסים הטובים יישמרו? / צילום: דוברות הכנסת

"אנו צופים שהקיטוביות הגבוהה בפוליטיקה הישראלית תימשך ואף תקצין כתוצאה מהמשך משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המואשם בשלושה סעיפי אישום", כך במשפט אחד בוחרת חברת דירוג האשראי מודי'ס לסכם את המשמעות שיש מבחינתה לשיתוק הפוליטי, לאי אישור תקציב מדינה ולאפשרות הממשית שבחודש מרץ הקרוב ייערכו בחירות רביעיות לכנסת בתוך פחות משנתיים.

בדוח בן 31 עמודים, שפרסמה בסוף השבוע, מפרטת מודי'ס את הנימוקים והפרמטרים שהובילו אותה להשאיר ללא שינוי את דירוג האשראי הנוכחי של מדינת ישראל (A1), שנקבע בשנת 2008. לצד הערכה חיובית לעוצמת הכלכלה הישראלית בדגש על ענף ההייטק, תחזית להתאוששות מהירה של המשק ב-2021 ומתן ציונים גבוהים לעמידות של המשק למשברים חיצוניים מגלים במודי'ס כי הורידו לאחרונה את הניקוד של ישראל בפרמטרים של עוצמת הממשל ורשויות השלטון "לאור ירידה באפקטיביות המדיניות התקציבית בשנים האחרונות והפיצול הפוליטי הגובר". בחברת הדירוג מציינים בהקשר זה גם "ניסיונות גוברים של פולטיקאים לאתגר את המערכת המשפטית, שעשויים להחליש את יכולת של בתי המשפט לשמש כבלם" וכן את "שחיקת האמון הציבורי במערכת הפוליטית, על-רקע הסתבכותם של מנהיגים בפרשיות שוחד והפרת אמונים".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר בתגובה לפרסום הדוח כי "החברה מאמינה בעוצמת המשק הישראלי וביכולתו להתאושש במהירות מהמשבר. בנוסף, מציינים לחיוב את המדיניות המאקרו כלכלית של מדינת ישראל ואת הסיוע הניתן על ידי המדינה לאזרחים. אמשיך לסייע ולהעמיד פתרונות לבעלי העסקים, העצמאים והשכירים בתקופה זו, ובמקביל אקדם את אישור את תקציב לשנת 2021 לצד שורת חוקי הסדרים ורפורמות שיטיבו עם הכלכלה ועם אזרחי מדינת ישראל".

נקודות החוזק של ישראל כמעט ולא נפגעו

למתבונן מהצד נדמה לפעמים שמדובר במדינה אחרת: מצד אחד הדיווחים בישראל על עומק המשבר הכלכלי, מימדי האבטלה והפגיעה הקשה בענפים כלכליים, החוב הציבורי המזנק לנוכח השיתוק הפוליטי והיעדר תקציב מדינה; ומצד שני השקל בשיא מול המטבעות הזרים וחברות דירוג האשראי ממשיכות להעניק לממשלת ישראל דירוג אשראי גבוה, המאפשר לה להמשיך ולגייס חובות בחו"ל בשיעורי ריבית קרובים לאפס.

הסבר אפשרי לסתירה לכאורה הזו מספקת חברת דירוג האשראי הבינ"ל מודי'ס, שפסרמה בסוף השבוע דוח מפורט על כלכלת ישראל.

התשובה הקצרה היא שמצב הכלכלה הישראלית, עם כל הקשיים, עדיין טוב יחסית לזה של מרבית המדינות המפותחות, בדגש על מדינות בעלת דירוג אשראי דומה לזה של ישראל. לא רק זו גם בהשוואה למצבה ערב המשבר הקודם ב-2008 מוצאת מודי'ס שיפור משמעותי במספר קריטריונים מרכזיים. נקודות החוזק של הכלכלה הישראלית ובראשן ההייטק ומאזן התשלומים - כמעט ולא נפגעו במהלך המשבר ונקודות החולשה אינן בעלות משקל מכריע בדירוג. מקריאת נימוקי הדירוג אפשר להעריך בזהירות כי גם מערכת בחירות נוספת לא תשנה מהותית את ההערכה של מודי'ס ולא תפגע פגיעה של ממש בדירוג האשראי.

ויש גם הסתייגות. דירוג האשראי של ישראל במודי'ס נמוך  בדרגה אחת מהדירוג של ישראל ב-S&P. בעבר מודי'ס הייתה תחת לחץ להעלות את הדירוג כדי להשוות אותו לזה של S&P - אבל מאז משבר הקורונה מודי'ס חזרה בה מהכוונה להעלות דירוג אשראי, בצעד שיכול להעיד על היפוך מגמה. כך או כך, מבחינת מודי'ס הורדת דירוג אשראי לישראל כעת, תפתח פער של שני דירוגים לעומת S&P ולכן אפשר להניח שבמודי'ס נוקטים משנה זהירות לפני החלטה כזו.

דירוג אשראי נועד לספק תשובה לשאלה פשוטה: מה ההסתברות שמדינה לא תחזיר את חובותיה במועד. כדי לענות על השאלה הזו בנו חברות דירוג האשראי מתודולוגיה מורכבת שמודדת את יכולתה ורצונה של המדינה לפרוע את חובותיה בפרמטרים שונים: עוצמת הכלכלה, איכות מוסדות הממשל, מדיניות ניהול החוב ועמידות המשק לזעזועים חיצוניים.

מבין ארבעת הפרמטרים המרכזיים שמרכיבים את הדירוג זוכה ישראל לניקוד גבוה מהדירוג הכללי שלה בפרמטר של צמיחה כלכלית. ישראל מקבלת ניקוד זהה לדירוג הכללי שלה בפרמטר של איכות הממשל וניקוד נמוך מהדירוג הכללי שלה בפרמטרים של גובה החוב והסיכונים השונים ובכללם הסיכון הפוליטי - ועדיין למרות הניקוד הנמוך, רמת הסיכון הפוליטי בישראל אינה גבוהה מזו של החציון של המדינות בעלות דירוג דומה לשלה - להערכת מודי'ס.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.