רוסיה החלה בקמפיין נרחב לחיסון נגד קורונה ב"ספוטניק 5"

החיסון זמין החל מהיום לעובדי מערכת הבריאות, מורים ועובדים סוציאליים ב-70 קליניקות ברחבי רוסיה • לאחרונה הודיע מכון המחקר שפיתח את החיסון כי הוא נמצא יעיל ב-95%

אשת רפואה מקבלת את החיסון ספוטניק 5, כחלק ממבצע חיסונים מורחב ברוסיה / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin
אשת רפואה מקבלת את החיסון ספוטניק 5, כחלק ממבצע חיסונים מורחב ברוסיה / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin

נשיא רוסיה ולדימיר פוטיו הודיע כי התחיל קמפיין לחיסון קבוצות הסיכון ברוסיה בחיסון "ספוטניק 5", שפותח על ידי מכון המחקר הממשלתי גמלאיה. רוסיה כבר הודיעה על השקה מסחרית של החיסון באוגוסט, והוא היה החיסון הראשון, למעט חיסונים שפותחו בסין, אשר הושק מסחרית. אולם נראה כי לאחר ההשקה לא הייתה היענות נרחבת בקרב הציבור להתחסנות. זאת, משום שהחיסון עבר באותה העת ניסוי קטן בלבד, ולא היה ברור מן הניסוי שהחיסון אכן מונע את התחלואה, אלא רק שהוא יוצר נוגדנים נגדה.

בינתיים נערך ניסוי שלב III בחיסון, ב-15 אלף איש, ובו לטענת המכון עמדה יעילות החיסון על 95%. בנוסף, התקבלו תוצאות טובות מניסויים נוספים שחיזקו את ההערכה לגבי הקשר בין הימצאות נוגדנים ליעילות בפועל של חיסון נגד קורונה. נראה כי על בסיס זה, כעת לפחות חלק מן הציבור הרוסי מוכן לקבל את ה"ספוטניק".

החיסון זמין החל מהיום ב-70 קליניקות ברחבי רוסיה לעובדי מערכת הבריאות, מורים ועובדים סוציאליים. פוטין אמר כי 2 מיליון איש יחוסנו כבר החודש. ברוסיה חיים כ-150 מיליון איש, מהם כ-2.4% אובחנו רשמית כחולי קורונה וכ-42 אלף מתו, על פי הנתונים הרשמיים.

חיסון הספוטניק מבוסס על טכנולוגיית האדנו-וירוס, שהיא שונה מזו של החיסונים של פייזר ומודרנה ודומה לזו של החיסון של אסטרהזנקה, החברה המערבית שהשיגה בינתיים את התוצאות הפחות טובות (90% יעילות בתת קבוצה שקיבלה בטעות מינון מיוחד, 70% בכל קבוצות הניסוי יחד. החברה מתכננת ניסוי נוסף להראות שהיא יכולה להגיע ל-90% במינון המיוחד בקבוצה גדולה יותר). הניסוי שערך מכון גמאליה בוצע בין היתר במרכז הרפואי הדסה מוסקבה, ומנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, העריך כי הניסוי בוצע כהלכה. בית החולים הדסה אף מעוניין ליבא את החיסון לשימוש בישראל, לאחר שהוא יבדק גם כאן.

לרוסיה אין היסטוריה של פיתוח מוצלח של חיסונים. אם מוסיפים לכך את העובדה שהחיסון הוכרז כמסחרי לאחר שלב I של הניסויים, שמבחינת מתודולוגיית פיתוח החיסונים המערבית הוא רק תחילת הדרך, וכי היה זה החיסון הראשון בעולם שהוכרז כמוצלח, הסקפטיות לגבי המוצר במערב בעת ההכרזה הייתה רבה. עם זאת, לאחר שהגיעו לשוק שני חיסונים מוצלחים, שהראו כי המחלה ניתנת לחיסון, ולאחר פרסום התוצאות הנוספות, ישנה יותר מוכנות לקבל את האפשרות כי החיסון יעיל.

בנוסף לחיסון ברוסיה עצמה, מתקיים מו"מ לגבי מתן רישיון לטכנולוגיה ל-50 מדינות שייצרו את החיסון בעצמן, תמורת תמלוגים. רוב מדינות העולם לא תוכלנה לקבל בשנה הקרובה חיסונים של החברות פייזר ומודרנה, ולכן הן ישמחו אם אמנם התוצאות של יעילות החיסון הרוסי יתגלו כאמיתיות. התוצאות אמורות להתפרסם בכתב עת מדעי מוביל בקרוב.