אחרי שלוש שעות דיון: קבינט הקורונה לא הצליח להגיע להסכמות

הקבינט ייתכנס מחר כדי לקיים ישיבה נוספת • בדיון שררה מחלוקת בין המלצת משרד הבריאות להחמיר הנחיות בשל העלייה בתחלואה, לבין שרים שדרשו לפתוח עוד את המסחר • הקבינט ידון מחר באפשרות להטיל סגר לילי במקום החמרות על המסחר

לקוחה בביג בפרדס חנה, לאחר פתיחת מרכזי הקניות הפתוחים / צילום: שלומי יוסף
לקוחה בביג בפרדס חנה, לאחר פתיחת מרכזי הקניות הפתוחים / צילום: שלומי יוסף

לאחר למעלה משלוש שעות של דיון בקבינט הקורונה, הודיע ראש הממשלה לשרים כי לא יתקבלו החלטות היום וכי מחר בין 16:00 ל-19:00 תתקיים ישיבה נוספת. בדיון שררה היום מחלוקת על המלצת משרד הבריאות להחמיר הנחיות בשל העלייה בתחלואה ועל כן הכוונה היא להתכנס שוב מחר ואולי אז לקבל את ההחלטות.

המצב הפוליטי המורכב בין כחול לבן לליכוד מקשה גם הוא על קבלת החלטות מחמירות בשל המצב הפוליטי הרגיש ואת תפוח האדמה הלוהט הזה מעדיפים הפוליטיקאים לגלגל למחר.

במהלך הדיון התגלע ויכוח בין הפרויקטור אש לשר יובל שטייניץ שהשתתף בדיון. אש אמר לשרים כי "סגר לילה לא יסייע בהורדת התחלואה", ואילו השר שטייניץ אמר כי הוא משוכנע שזה "יהיה יעיל מאוד, גם יותר מסגירת הקניונים. סגר לילה מבטל את המסיבות, את המפגשים החברתיים, את החתונות ואת מסיבות הטבע, בלי לשלם מחיר כלכלי". לעמדתו של שטייניץ הצטרפו ראש הממשלה והשרה מירי רגב.

בעקבות הדברים הוחלט להכניס לסדר היום של ישיבת הקבינט שתתקיים מחר סעיף נוסף שעוסק בסגר לילה ובאפשרות להטיל אותו במקום החמרות על המסחר.

משרד הבריאות: לא לסגר בחנוכה, כן לסגירת כל המסחר

משרד הבריאות המליץ לקבינט הקורונה על מדיניות "ריסון מהודק": לסגור את כל המסחר כולל חנויות הרחוב ומרכזי הקניות הפתוחים. זאת לאחר שלטענת משרד הבריאות יש עלייה ברורה בתחלואה מאז פתיחת המרכזים הפתוחים. עוד נודע כי במשרד הבריאות לא מתכוונים להכריז על סגר בחג חנוכה ולא בחגי דצמבר. מדיניות "ריסון מהודק" משאירה מקומות עבודה ללא קהל פתוחים.

פרויקטור הקורונה נחמן אש בעצם טען בפני שרי הקבינט שיש שתי אפשרויות לבלימת העלייה בתחלואה: לעבור לריסון מהודק במתווה שהוא הציג בפניהם, או לבחור בסגר מלא.

בנוסף, משרד הבריאות המליץ לקבינט להפחית את התחבורה הציבורית חזרה ל-50% ולסגור את כל הכיתות (כולל א'-ד') בערים אדומות וכתומות. בנוסף, חיוב בידוד מכל המדינות, גם הירוקות. חוזרים מטורקיה ומסרביה יחוייבו להיכנס למלונית קורונה לשבוע. בנוסף, אש אמר כי יש להימנע ממפגשים גדולים בחנוכה וצריך למצוא את הדרך להגביל את קיומם.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לוועדת החיסונים בקבינט, ואמר כי "יש ועדה מקצועית שקמה ומטפלת בנושא החיסונים ואופן חלוקתם. יש להרחיק את הגורמים המדיניים ממנה, כך גם נהוג בעולם, בדקנו את זה במדינות אחרות וזה מה שעושים שם. מדובר בוועדה מקצועית לחלוטין".

במל"ל מבקשים לדחות פתיחת קניונים נוספים

ראש המל"ל מאיר בן שבת הציג בפתח ישיבת קבינט הקורונה המלצות מחמירות גם כן בהתאם להתפרצות המחודשת בתחלואה. בן שבת אמר כי יש לדחות פתיחת קניונים נוספים - למרות הצלחת הפיילוט. עוד דרש בן שבת לקבוע רף שההגעה אליו תחייב סגר ולהכריז על כך וכן לחייב כל מי שנכנס לישראל ממדינות אדומות להיבדק (כתנאי לבידוד ביתי) או לשהות בבידוד במלונית.

בנוסף המליצו במל"ל לקיים בדיקות שגרתיות נרחבות במערכת החינוך, בהתאם לתוכנית המשותפת למשרדי החינוך והבריאות. בנוסף, למנוע תנועות ומגעים מול הרשות הפלסטינית ומערים אדומות לאזורים אחרים. ולסיום גם להאיץ את המוכנות לחיסון האוכלוסייה בישראל.

פרץ תומך בהרחבת פיילוט הקניונים

שר הכלכלה עמיר פרץ הציג בקבינט עמדה מנוגדת לחלוטין והוא תומך בפתיחת 40 קניונים החל ממחר. במצגת שהציג בקבינט מפורטים ממצאי הביניים שעיבד צוות בין משרדי של המל"ל, הבריאות, האוצר והכלכלה מימי הפיילוט בקניונים והוא מוגדר כ"הצלחה" לאחר שהקניונים "צייתו בצורה מקסימלית להוראות". על-פי הנתונים, לאורך ימי הפעילות בקניונים התפוסה עמדה על 29% בממוצע בכל הקניונים, אך בקניונים הגדולים של עזריאלי ומליסרון עמדה התפוסה בפועל על כ-75% בשבוע האחרון. 

שר האוצר ישראל כ"ץ תמך בעמדתו של פרץ. כך, אמר כ"ץ כי "אני מסכים עם שר הכלכלה. הפיילוט של הקניונים נפתח בסערה ביום שישי ולאחר מכן הנושא התייצב. המסקנות של הצוות קבע שהפיילוט הצליח. אני חושב שהמסקנה צריכה להיות פתיחת הקניונים". עוד אמר כ"ץ כי "אני חשוב שמי שעמד בתנאים ובהקפדה על תו סגול צריך לאפשר לו לפתוח".

הארכת אזור מוגבל בכפר מנדא, יפיע ושפרעם

בתוך כך, ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה היום (א') את המלצת משרד הבריאות להאריך את ההכרזה על כפר מנדא ועל יפיע כאזור מוגבל, למשך חמישה ימים נוספים, עד ליום שישי, ה-11.12.20, בשעה 17:00. אושרה גם המלצת המשרד להאריך את ההכרזה על שפרעם כאזור מוגבל למשך שלושה ימים נוספים עד ליום חמישי, ה-10.12.20, בשעה 17:00.