כ"ץ חתם על התוכנית של ליצמן, ודיור במחיר מופחת יכול לצאת לדרך

התוכנית של שר השיכון יעקב ליצמן מהווה תחליף למחיר למשתכן של שר האוצר לשעבר משה כחלון • כ-40 מכרזי קרקעות המתינו לאישורה הסופי של התוכנית על ידי כ"ץ

ישראל כ"ץ ויעקב ליצמן / צילום:  אמיל סלמן-הארץ, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ ויעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן-הארץ, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

באיחור של שלושה חודשים חתם שר האוצר ישראל כ"ץ על תוכנית "דיור במחיר מופחת" שמקדם שר השיכון יעקב ליצמן. חתימתו הייתה זו שנדרשה כדי לאשר את החלטת מועצת מקרקעי ישראל מספטמבר השנה, ואולם זו התעכבה במשך תקופה ארוכה. תוכנית זו אמורה להחליף את "מחיר למשתכן", שאותה יזם שר האוצר לשעבר משה כחלון.

בעקרון, מתווה התוכנית כולל חלוקה של המדינה לשלושה אזורים, בהם יתבצעו שיטות שיווק שונות של הקרקע: פריפריה, אזורי ביקוש ואזורי יוקרה. בפריפריה תימשך שיטת ההגרלות לזכאים ויתקבלו הנחות על דירות, אם כי במחיר נמוך מאשר במחיר למשתכן.

התחרות על הקרקע בין הקבלנים המתמודדים תהיה באחת מכמה חלופות, שיותאמו למידת הביקוש של הקרקע. בחלופה הראשונה התחרות תהיה על גובה תשלום הוצאות הפיתוח; בחלופה השנייה המדינה תקבע מחיר קרקע מינימלי והוצאות פיתוח, והיזמים יתמודדו על מחיר למ"ר ותשלום נוסף עבור הקרקע; בחלופה השלישית התחרות תהיה על מחיר הקרקע (כלומר לא ייקבע לה מחיר מינימום כמו בחלופה השניה), בעוד שמחיר למ"ר בנוי והוצאות הפיתוח יהיו קבועים.

נכון לעכשיו קיימים כ-40 מכרזי קרקעות לפי תוכנית זו שהמתינו לאישורה הסופי על ידי כ"ץ, ובקרוב ניתן יהיה לוודא, עד כמה התוכנית אכן אפקטיבית. בדיקות מקדימות שביצענו בגלובס הראו כי בעוד שבפריפריה מחירי דירות שיימכרו לפי דיור במחיר מופחת, יהיה דומה לזה של דירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן, כשמדובר במרכז הארץ דירות שנמכרו לפי מחיר למשתכן עשויות להימצא כזולות, לעתים בעשרות אחוזים לעומת דירות שמיועדות להמכר בדיור במחיר מופחת.

כ"ץ מסר כי הוא "מברך על המתווה שגובש בשיתוף פעולה בין משרדי. מדובר בבשורה גדולה בעת הזו לשוק הנדל"ן ולאזרחי ישראל. המתווה מאוזן מבחינת תמהיל מחיר מופחת ושוק חופשי באופן שיעודד פיתוח ובניה ויגביר כדאיות כלכלית של פרוייקטי בינוי. המתווה צפוי להביא להאצת שוק הנדל"ן ויאפשר לאלפי אנשים לרכוש דירה במחיר נמוך משמעותית. אמשיך לפעול להורדת יוקר המחייה וחיזוק המשק הישראלי".

מטעם ליצמן נמסר כי הוא "מברך את שר האוצר ישראל כ"ץ שחתם הערב על מתווה השיווקים שיזמנו. המהלך יאפשר את הגברת השיווקים והעצמת ענף הדיור כמנוע צמיחה מרכזי בייחוד בתקופה מורכבת זו".