בדרך לחקיקה: תשלום על טיסות שבוטלו יוחזר תוך 30 ימים

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעות חוק לפיה משך ההמתנה להחזר כספי על טיסה שבוטלה בתקופת הקורונה יקוצר ל-30 ימים • כיום תקופת ההמתנה להחזר כספי עומדת על 90 ימים • סגן יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות: "בזמן שכל העולם מסייע לסוכני הנסיעות, בכנסת ישראל מנותקים"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

בשורה לנוסעים, ומכה לחברות התעופה: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעות חוק, לפיה משך ההמתנה להחזר כספי על טיסה שבוטלה בתקופת הקורונה יקוצר ל-30 ימים במקום 90 ימים, כפי שקובע החוק כיום. ההצעה לתיקון החוק הוגשה בעקבות לחץ שהפעיל יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי, והיא צפויה להיכנס לתוקף ב-15 בדצמבר, לאחר אישור סופי במליאה ופרסומה ברשומות.

חוק התעופה, המסדיר את נושא ההחזר הכספי לנוסעים בגין טיסות שבוטלו, שונה בתקופת הקורונה, כשהוא משהה כמה מזכויות הצרכנים - בראשן הזכות לקבל פיצוי בנוסף להחזר הכספי. בגלל הבור הכלכלי שאליו שקעו חברות התעופה הוחלט להקל עליהן, ולאפשר החזר של 90 ימים במקום 21 ימים - פרק הזמן הקבוע בחוק המקורי. בנוסף, החוק מאפשר לחברות להציע שובר למימוש עתידי במקום החזר כספי. מרגי נימק כי הסיבה לקצר את משך ההחזר מ-90 ל-30 ימים היא לאור "התמשכות משבר הקורונה".

יצוין כי יש נוסעים שעדיין ממתינים לכספם בגין טיסות שבוטלו, ושטווח ההחזר בגינן כבר חלף. אל על דיווחה בדוחות הרבעון השלישי שלה כי לא הצליחה לעמוד בדד-ליין שקבע המחוקק ולא הצליחה להשיב לכל הצרכנים את כספם על טיסות שבוטלו.

תמונה עגומה עולה מהנעשה בסוכנויות הנסיעות 

נושא נוסף שאליו נדרשו חברי הוועדה הוא החזרים שמבוצעים דרך סוכני נסיעות, ושלטענת צרכנים רבים לא מגיעים אליהם בחזרה. לאור זאת עלתה ההצעה של ח"כ הילה שי וזאן, שביקשה לחייב את סוכנויות הנסיעות להשיב לצרכנים את הכסף שקיבלו מחברות התעופה. היא הציעה כי הסוכנויות ישיבו את הכסף תוך 10 ימי עסקים מיום שקיבלו אותו מחברת התעופה, בניכוי העמלה עליה הוסכם עם הלקוח בעת הרכישה.

יודגש כי מדובר בעמלה ששולמה עם רכישת הכרטיסים, כאשר חוק התעופה אוסר על גביית עמלה נוספת על שירותי החזר הכספים ללקוחות, ולמרות זאת סוכנים רבים גובים עמלה זו. ח"כ יבגני סובה תמך בהצעה, ואמר כי מהנעשה בסוכנויות הנסיעות עולה תמונה עגומה ויש תלונות רבות של צרכנים שלא קיבלו את הכסף שלהם. מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות וסוכני התיירות בישראל, עו"ד טלי לאופר, ביקשה להאריך את התקופה ואמרה כי חברות התעופה קיבלו דחייה משמעותית, בזמן שהסוכנים נדרשו לטפל בפניות של לקוחות ללא תמורה. היו"ר מרגי אמר כי ברור שכסף ששייך לצרכן צריך גם לחזור אליו, אך הסכים להאריך את התקופה ל-15 ימי עסקים, אך לא מעבר לכך.

המשמעות היא כי חברות התעופה יחויבו, החל מ-15 בדצמבר, להחזיר את הכסף תוך 30 ימים מיום ביטול הטיסה, לצרכן או לסוכן. סוכן שקיבל את הכסף יחויב להחזיר אותו לצרכן תוך 15 ימי עסקים מיום שקיבל אותו מחברת התעופה. באשר לטיסות שבוטלו לפני 15 בדצמבר - הסוכנים יידרשו להחזיר את הכספים תוך 15 ימי עסקים מיום פרסום החוק ברשומות.

רונן קרסו, סגן יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות וסמנכ"ל באיסתא, הגיב לתיקון בחקיקה באמרו: "בזמן שכל העולם מסייע לסוכני הנסיעות, בכנסת ישראל מנותקים ויוזמים עוד רגולציה. הכול על-מנת להקשות על עסקי התיירות שנמצאים במצב אנוש ולתקוע מסמר בארון הקבורה. במקום להתמקד בפעילות מול אתרים בינלאומיים, פעילות מתבקשת וקשה - הולכים לקל ביותר, לכחול לבן ומגבירים רגולציה.

"סוכני הנסיעות בארץ החזירו כספים לכ-90% מהלקוחות מתחילת משבר הקורונה, בו בזמן שאלו שעשו זאת בחלק מהאתרים הבינלאומיים שמו כספם על קרן הצבי ואין להם יכולת לקבל את כספם בחזרה. הפופוליזם בכנסת שובר כל יום שיאים חדשים ומחוקקים חוקים שמקשים על חברות ישראליות למול החברות הבינלאומית. טוב יהיה אם תיקבר הצעת חוק זו ולא תגיע לספר החוקים".