איש 230 מיליארד הדולר של אבו דאבי מהמר שהעולם יתגבר על הקורונה

חאלדון אל מובארק העריך עוד במרץ שהשנה המאתגרת הזו תביא הזדמנויות חדשות להקטין את התלות של ארצו בנפט • הוא השקיע מיליארדים כדי לקדם אמונה זו

חלדון אל מובארק מדבר עם אוהדים בכניסה לאיצטדיון איתחאד במנצ'סטר / צילום: Rui Vieira, Associated Press
חלדון אל מובארק מדבר עם אוהדים בכניסה לאיצטדיון איתחאד במנצ'סטר / צילום: Rui Vieira, Associated Press

בסוף מרץ, כאשר מגפה חדשה זעזעה את הכלכלה הגלובלית, האיש ששולט ב-230 מיליארד דולר מהכסף של אבו דאבי התקשר לכמה מהמשקיעים הגדולים ביותר בעולם. חלדון אל מובארק רצה לברר עד לאן דברים יכולים להידרדר.

המיליארדר היפני מסיושי סון הרגיע את מנכ"ל חברת ההשקעות מובדלה (Mubadala), המחזיקה 15 מיליארד דולר מהכסף של מובארק שהקרן מגוונת מספיק על מנת להתמודד עם הסערה. מנכ"ל בלקרוק (BlackRock) לארי פינק הסביר למובארק איך סיוע ממשלתי עשוי לעודד את כלכלת ארה"ב. אגון דורבן, מנכ"ל שותף בחברת ההשקעות הפרטית סילבר לייק (Silver Lake), טען שהשוק הפך לדובי ותלה תקוות בחיסון שלבסוף הגיע.

"בימים ראשונים אלה הייתי כל הזמן בטלפון", אמר מובארק, בוגר אוניברסיטת טאפטס, בן 44 שמרגיש בנוח ללבוש חליפה כמו גם בגדים מסורתיים של האמירויות. "בשבילי, זה היה חשוב כדי באמת לבסס דעה משלי".

הדעה שביסס הייתה שהעולם, בסופו של דבר, יחזור לעצמו מהמגפה ושהמשבר חסר התקדים יביא איתו הזדמנויות גדולות. מובארק הימר על אמונה זו במיליונים, התחייב לשותפויות השקעה חדשות עם החברות האמריקאיות הפרטיות אפולו (Apollo Global Management) וסילבר לייק והימר על הכל, מניסיון חברת אלפאבית לייצר מכונית אוטונומית ועד חברה העובדת על חיסון לקורונה.

את הדחיפה הזו קדימה עשה בעת שהרבה מהמקבילים לו נסוגו אחורה. נכון ל-1 לדצמבר מובדלה השקיעה יותר מ-11 מיליארד דולר השנה, כך לפי Global SWF, חברת ייעוץ. 46% יותר מבכל השנה שעברה. להשוואה, הייתה ירידה של 36% בהון חדש בכל הקרנות הממשלתיות בתקופה זו. קרן גדולה יותר של איחוד האמירויות הערביות, רשות ההשקעות של אבו דאבי, שיש לה 500 מיליארד דולר, השקיעה פחות, כך נמסר מחברת Global SWF. רשות ההשקעות של אבו דאבי סירבה לאשר את הדיווח.

המהלך ממצב את מובארק כשחקן מפתח במאמץ נרחב יותר של נסיך הכתר של אבו דאבי, מוחמד בין זאייד אל נהיין, השליט בפועל של האיחוד, להפחית את ההסתמכות ההיסטורית של הפדרציה על הכנסות מנפט ולחפש אפיקי השקעה חדשים יותר הצומחים מהר יותר. באמירויות מצאו נפט בשנת 1958, ומאז הפכו לאחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם. מובארק הוא גם יושב ראש מועדון הכדורגל מנצ'סטר סיטי, אחד הנכסים הנחשקים של אבו דאבי, ומפקח על תוכנית האנרגיה הגרעינית של אבו דאבי וגם על יחסי המדינה עם סין.

לגדול מהר

עלייתו משקפת את עלייתה של אבו דאבי ככוח כלכלי ופוליטי עולה. משפחתו של מובארק קרובה מזה שנים למשפחת המלוכה באבו דאבי; סביו היה השופט העליון הראשון באיחוד האמירויות לאחר שנוצר בשנת 1971 ואביו היה דיפלומט אשר נרצח בשנת 1984 בידי מתנקש בפאריז. אחותו של מובארק היא ראשת הסוכנות לאיכות הסביבה של אבו דאבי ואחיו מוביל את רשות התיירות במדינה.

מות אביו כשהיה בן שמונה ומות אמו בגיל 19 הכריחו את מובארק לגדול מהר. הוא חי בסביבה טיפוסית לאמירויות, עם סבא וסבתא דלת לידם ודודים במרחק הליכה. הוא הלך לביה"ס של הקהילה האמריקאית באבו דאבי ולמד כלכלה בטאפטס במסצ'וסטס. הוא מדבר אנגלית היטב כמו ערבית ונעשה מוכשר בגישור על פערי התרבות שהזיקו לקרנות ממשלתיות אחרות. זו אחת הסיבות שהוא נבחר להיות הפרצוף של משפחת המלוכה ברכישת מנצ'סטר סיטי, כך לפי אנשים הקרובים למובדלה.

הוא התחיל קריירה בחברת הנפט הלאומית של אבו דאבי הרבה לפני שהצטרף לקבוצה הממשלתית שתפקידה היה למשוך ידע והשקעות אל תוך איחוד האמירויות. בתפקיד זה, עזר לסגור הסכם לבניית צינור גז תת מימי מקטאר לאיחוד האמירויות ואז על פני האדמה הלאה לעומאן. מובארק היה בן 26 בשנת 2002 כאשר הגיע לראשות מובדלה, החברה שנפתחה על מנת להשתמש בהון הנפט כדי ליצור תעשיות חדשות ולגוון את כלכלת המדינה הרחק מדלקים פחמניים. הנסיך מוחמד רצה לחזק אמירתים מוכשרים ומובארק הדגים מנהיגות בפרויקט הגז המסובך, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

עם מובארק בחזית, מובדלה הקימה שותפות הלוואות יחד עם GE Capital, החלה לייצר חלקי חילוף למטוסים בסיוע בואינג ואירבוס והשקיעה בבית החולים של מרפאת קליבלנד באבו דאבי, שיש בו 364 מיטות. הוא עזר בדיונים על החוזה שהביא את מירוצי הפורמולה 1 לאבו דאבי והטביע חותם אישי על מובדלה בכך שהפך אותה לארגון מבוסס מחקר שיכול להתחרות עקב לצד אגודל מול כל חברת השקעות מערבית, אומרים אנשים המכירים את הנושא.

בשנים שלפני משבר הקורונה, מובארק חיזק את מעמדו על ידי צבירת הרבה נכסים נוספים. בשנת 2017 מובדלה ספגה עוד קרן של הון ממשלתי, International Petroleum Investment, אשר הסתבכה בסקנדל שבסופו ראשה הלך לכלא. בשנת 2018 מובדלה גדלה בערך פי שניים ל כ-230 מיליארד דולר על ידי מיזוג עם חברת השקעות ממשלתית נוספת. מובארק גם שיחרר כסף מזומן. מובדלה הרוויחה כשלושה מיליארד דולר נטו ב-2019 ממכירת חלק בחברת הנפט והגז הספרדית Cepsa, והשנה הנפיקה אגרות חוב בשווי ארבעה מיליארד דולר, לאחר שמכרה את חלקה בחברת הפטרוכימיה האוסטרלית Borealis תמורת 4.68 מיליארד דולר.

כאשר באמירויות סגרו את הגבולות במרץ, מובארק נקט בכמה פעולות. הוא התקשר לתריסר משקיעים גדולים ומומחי בריאות ושאל את דעתם - הוא התקשר למומחים מאסיה בבקרים, מאירופה אחרי הצהריים ומארה"ב בערבים. הוא ביקש ממועצת ההשקעות שלו להעריך מה התסריט הגרוע ביותר האפשרי להשקעות מובדלה בעוד מנהלי מובדלה בדקו עם מנהלים מחברות בהן יש לקרן חלק מה החברות שלהם צריכות. באפריל חייג למנג'ר של מנצ'סטר סיטי פפ גוארדיולה לאחר שאימו של גוארדיולה נפטרה, עקב נגיף הקורונה.

"זה היה קשה", אמר מובארק. "אין דבר קשה יותר מלאבד הורה".

הימורים גדולים ואמיצים

סדרה של שותפויות בחברות השקעה פרטיות הדגימה את המוכנות שלו להסתכן אפילו מעבר למה שצריך בזמנים לא ודאיים כמו אלו. יחד עם סילבר לייק, החברה הפרטית היושבת בניו יורק ובמנלו פארק, קליפורניה, השתתפה מובדלה בסבב המימון בפברואר למכונית האוטונומית של חברת אלפאבית, אז גויסו 2.25 מיליארד דולר. במאי הקרן התחייבה לנתח של 1.2 מיליארד בענקית הטכנולוגיה והטלפוניה ההודית Jio Platforms - חברה המגובה על ידי פייסבוק, סילבר לייק וקרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, בין היתר. בספטמבר, סילבר לייק הודיעה על התחייבות של שני מיליארד דולר מצד מובדלה על מנת להזניק אסטרטגיה חדשה שתאפשר לקרן הפרטית להשקיע את הכסף על פני תקופה של 25 שנים, הרבה יותר ממה שלרוב טיפוסי לגבי קרנות מסוג זה. מובדלה גם לקחה חלק בסילבר לייק, הממוקדת בטכנולוגיה ובפני עצמה התגלתה במהלך המגפה כמשקיעה פעלתנית ביותר.

"אנשים שמוכנים להיות יזמיים בתעשייה הפיננסית הם מאוד, מאוד נדירים", אמר דורבן מסילבר לייק על מובארק וסגניו. "אלה אנשים שעושים הימורים גדולים ואמיצים".

כמו כן, להתנהג כמלווה בתקופה לא ודאית זו היה חלק מהאסטרטגיה של מובדלה. מתוך חשש שההפרעה של הקורונה בשווקים עשויה להפוך את זה ליותר קשה ללוות כסף, מובדלה הפכה למשקיעה הראשית בחברה אפולו, עסק של 12 מיליארד דולר שנועד לבצע הלוואות גדולות. בזמן שהדיונים על כך התקיימו בשנה שעברה, המגפה המשיכה להפוך לדחופה יותר ויותר, כך לפי מישהו המכיר את החשיבה בקרן. מאוחר יותר הודיעו במובדלה על שותפות של 3.5 מיליארד דולר עם חברת Barings על מנת לתת הלוואות דומות אך קטנות יותר לחברות אירופאיות בינוניות.

"מובדלה אמרו: 'כל האחרים משותקים, אז זה הזמן שלנו להתחיל שותפויות גדולות'", אמר ג'יימס צלטר, נשיא שותף באפולו.

מובארק יודע מהניסיון שלו שבשותפויות השקעה חדשות יש עליות ויש ירידות. בשנת 2017, הקרן התחייבה לסכום של 15 מיליארד בקרן החזון של סופטבנק שגובהה הכולל 100 מיליארד דולר. סון ושותפיו השקיעו את הכספים בסטארט-אפים טכנולוגיים. מובדלה הלכה בעקבות קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, אשר השקיעה 45 מיליארד דולר. מנהלים בקרנות השקעה ממשלתיות הביעו בשיחות סגורות תסכול מסגנון ההשקעה של היזם היפני וההימורים שהקרן שלו עושה על חברות כמו WeWork, שאין לה נתיב ברור לרווחיות, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל. באופן פומבי כולם אומרים כל הזמן שהיחסים טובים. מובדלה וקרן ההשקעות הסעודית בינתיים לא הסכימו להשתתף בהשקעה נוספת בקרן החזון.

בשנת הכספים שנגמרה במרץ, קרן החזון הראשונה הייתה אחראית להפסדים גדולים בסופטבנק. אך בינתיים הקרן מצליחה להתמודד עם נגיף הקורונה, בדיוק כפי שסון אמר למובארק שתעשה. היא הציגה רווחים משמעותיים ברבעון שנגמר בסוף ספטמבר השנה.

"מהרגע שנפגשנו, לחלדון ולי היה חזון משותף שטכנולוגיה תוכל לעשות מהפכה בכל סקטור", אמר סון בהודעה בדואר אלקטרוני על יחסיו עם מובארק. מובארק אמר שבזמנים מאתגרים הוא למד לא להפנות אצבע מאשימה לאף אחד. "אם אתה מסתכל על הביצועים של קרן החזון, היא הייתה חזקה", הוסיף.

פחד מהזדמנויות מוחמצות

ההשקעות הישירות והשותפויות הגדולות עם חברות אחרות, משמעותן שכעת מובארק אחראי יותר מתמיד על הצלחות עתידיות כמו גם על כשלונות. במקרים מסוימים הקרן שלו מיהרה להציע סיוע לחברות שבעבר תמכה בהן. כאשר הסגרים באירופה הגיעו לשיא, הקרן ומשקיעים אחרים נתנו הלוואה הניתנת להמרה לחברת הקטנועים החשמליים Tier Mobility, מה שאפשר לחברת הסטארט-אפ מברלין להמשיך לפעול במהלך המשבר אפילו כאשר אנשים היו תקועים בבתים. מאוחר יותר החוב הומר בנכסים כחלק מסבב מימון בגובה 250 מיליון דולר שכלל את קרן החזון השנייה של סופטבנק.

"במגפה, הם היו מאוד תומכים בעוד שאר המשקיעים היו מפוחדים מעט ולא ידעו מה לעשות", אמר על מובדלה מנכ"ל Tier לורנס לוישנר.

מה שעזר היה שלמובדלה כבר היו משרדים בסן פרנסיסקו, ניו יורק ולונדון. זה אפשר לקרן לאתר חברות טכנולוגיה פחות מוכרות וחברות אמריקאיות שיכלו להרוויח מהכאוס של הקורונה, כך לפי אנשים איתם הקרן השתתפה בהשקעות.

השנה מובדלה הובילה או הייתה חלק בהשקעות בחברת התקשורת והתוכנה הרפואית Envision Pharma Group, בחברת הפתרונות להפצת תרופות האמריקאית PCI Pharma Services מפנסילבניה, ובחברת המחקר ופיתוח התרופות Evotec, שמושבה בגרמניה. בחודש שעבר הקרן השקיעה בחברה מאיחוד האמירויות הערביות העובדת עם סינופארם (Sinopharm) הסינית על שלב שלישי בניסויים קליניים של חיסון קורונה.

כאשר נהיה ברור שהמגפה מרתיעה אנשים משימוש בתחבורה ציבורית, הקרן השקיעה יותר בחברות שהיא חשבה שירוויחו משינוי בהרגלי התחבורה. היא התרכזה עוד ב-Tier, הצטרפה לסבב מימון נוסף בשוק המכוניות המשומשות הבריטי Cazoo והשקיעה 100 מיליון דולר ביצרנית המכוניות החשמליות הסינית Xpeng Motors.

מובדלה, שהשתכנעה שגם תעשיית המשלוחים תרוויח מהמגפה, השתתפה עם Oaktree Capital Maangement בהלוואת מיליארד דולר לחברת Reef Technology. החברה הופכת קרקעות פרטיות שאינן בשימוש למרכזים לוגיסטיים לחברות שילוח, מרפאות של חברות רפואה גדולות ומטבחים למסעדות המבקשות להיות קרובות יותר ללקוחות שלהן. ב-Reef אומרים שהחברה יכולה דרך המרכזים שלה, שרבים מהם ממוקמים במגרשי חניה, להגיע לכ-70% מהאוכלוסייה העירונית בצפון אמריקה.

"לפני המגפה, האם היינו משקיעים כל כך מהר? לא", אמר איברהים עג'אמי, ראש מחלקת הון סיכון במובדלה. "המגפה אפשרה צמיחה שלא תיאמן".

מובארק אמר שהחשש שלו השנה היה שהוא יפספס הזדמנויות שצומחות בתוך המשבר. הוא רוצה להימנע מהחרטה שהוא אומר שחש לגבי השקעה קודמת בחברת המעבדים האמריקאית AMD, שהקרן שלו רכשה לראשונה בשנת 2007. היא מכרה את רוב חלקה בחברה בשנת 2019 כאשר מחיר המניה של AMD היה בערך 35 דולר, והשיגה רווח נאה, אבל אז ראתה את מניות AMD מטפסות, אמר מובארק. כיום נסחרת מניה של AMD במחיר של כ-94 דולר.

"חשוב לא להחמיץ הזדמנויות", אמר.