"להחזיק בנכסי סיכון, להשקיע בשקל ולשמור עדיין גם זהב בתיקים"

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר: "אנו מצפים שהביקוש לשמות האיכותיים בתחום הבריאות והטכנולוגיה יימשך בשנת 2021, במיוחד לאחר שלב ההתאוששות הראשוני"

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס
מסחר בוול סטריט./ צילום: רויטרס

לאחר הטלטלות שעברו העולם והשווקים השונים ב-2020 כעת, לקראת 2021 וההבטחה לחיסונים נגד נגיף הקורונה, ישנה אופטימיות (שחלק ממנהלי ההשקעות מעריכים כמוגזמת..) וציפייה לחזרה לפעילות הפיננסית שהייתה טרום המגפה. חיסון, צעדים לשמירה על בריאות הציבור, הוצאות ממשלתיות יוצאות דופן ותמיכה במדיניות מוניטרית אמורות להאיץ את ההתאוששות הכלכלית. אך עדיין הצפי הוא שהשפעות המגפה יורגשו לאורך 2021, ושנמשיך לראות דפוס לא אחיד בתפיסות כלכליות לאורך השנה. הציפייה להתאוששות נובעת מכך שהגורם שהוביל למשבר היה חיצוני - ולא חולשה מהותית בכלכלה העולמית.

עד שהחיסונים יגיעו למיליארדי אנשים, חברות וצרכנים ימשיכו להזדקק לתמיכה כדי לפצות על אובדן הרווחים וההכנסות שלהם. הסיכון הגדול ביותר הוא שקובעי המדיניות יפסיקו את התמיכה הזו בטרם עת. עם שיעורי ריבית בשפל חדש בעולם, תהליך הנורמליזציה של האינפלציה לא צפוי להגביל את התערבות הבנקים המרכזיים.

בתחזית לשנת 2021 שפרסם סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, הוא מעריך שלא כל השווקים יתאוששו באותו האופן. לומברד אודייר הוקם בשנת 1796 בז'נבה ומנהל כיום כ-300 מיליארד דולר. 

להערכתו, ישנן כלכלות שהשתקמו מהר יותר, כמו כלכלות אסיה, לעומת ארה"ב ומדינות אירופה שמתאוששות לאט יותר. "ההתאוששות בין המגזרים הכלכליים תהיה לא אחידה - תחומי הדיור, ייצור ומסחר יראו ביצועים טובים יותר מאשר תחומי השירותים, כלכלה, ואנרגיה. "אנו צופים התחדשות בסחר העולמי בזכות שינוי השיח בין ארה"ב לסין, ושיפור האקלים העסקי במגזרים התלויים ברשתות ייצור ולוגיסטיקה מורכבות. זה צפוי לעודד התאוששות חזקה בקרב הכלכלות המתפתחות", הוא כותב. מונייה ניסח עשרה כללי אצבע להשקעות בשנת 2021:

1. הישארו מושקעים בנכסי סיכון

התפתחויות החיוביות בנוגע לפיתוח החיסון והמשך התמיכה המוניטרית והפיסקלית אמורות להאיץ את התאוששות הכלכלה. נתוני הרווחיות של חברות הפתיעו לטובה ברבעון השלישי של 2020, וכל עוד שיעורי הריבית ימשיכו להישאר נמוכים, המניות צפויות להמשיך לעלות כשאסטרטגיות החזקה באג"ח ממשיכות לספק רווחים. 

2. שימרו על תיק ההשקעות מגוון

ההתאוששות ממגפת הקורונה לא תהיה תהליך לינארי. סביבת התשואה הנמוכה הופכת את מייצבי התיקים המסורתיים כמו אג"ח ממשלתיות לפחות יעילות - לכן "אנחנו מעדיפים להחזיק מערך מגוון של מייצבי תיקי השקעות, דוגמת אג"ח ממשלתיות אמריקאיות וסיניות, זהב, מטבע היין, ואופציות מכר. נכסים אלה יכולים להתפתח עצמאית מסיכון ההון שרוצים לשכך, ולכן זקוקים לניהול טקטי".

3. החזיקו בזהב, בינתיים

חוסר וודאות לטווח קצר צריך להשאיר את מחירי הזהב בטווח של 1,850 עד 2,000 דולר לאונקיה. "הזהב מציע הגנה יעילה מפני תנודתיות במניות. ירידת הערך של הדולר האמריקאי עשויה לתרום לביקוש הפיזי לזהב, אך אנו מצפים שהביקוש הפיננסי יישאר מנוע המחירים החזק ביותר. מאוחר יותר בשנת 2021, ברגע שתחל ההתאוששות, הריבית הריאלית תחזור לרמות נורמליות והמשקיעים שוב יגדילו את חשיפתם לנכסים מסוכנים, וכך מחירי הזהב ככל הנראה יתקרבו לערך החזוי שלנו לעוד שנה - 1,600 דולר לאונקיה".

4. השתמשו באסטרטגיות החזקה כדי לייצר תשואה

בעוד שנכסי הגידור המסורתיים של אג"ח ממשלתית עשויים להיות מופחתים בהתחשב ברמות התשואה הנמוכות הנוכחיות, האשראי התאגידי אמור להמשיך לתרום לתיק ההשקעות כשמשקיעים מחפשים תשואה. "אנו חושבים שהדינמיקה הזו, בסביבה של אינפלציה נמוכה ומדיניות מוניטרית מעוגנת, תימשך. בהקשר זה, אג"ח מבוסס מטבע קשיח בשווקים מתעוררים נראות אטרקטיביות במיוחד".

5. התאוששות בעזרת מחזוריות מאוזנת, ומניות בצמיחה

החדשות על החיסונים ביטלו את התרחיש הגרוע ביותר להתאוששות הכלכלית והפכו את המניות המחזוריות, כולל מניות קטנות, ליותר אטרקטיביות. זה נתן את הבמה לעדכון חלקי בהערכות שווי ורווח למניות בתחומי התעשייה, בנייה, חומרים, כספים ואנרגיה, כמו גם בשווקים באירופה שבהם המגזרים הללו השולטים. "כל המגזרים הללו סבלו מהאטה עקב ​​המגיפה ונוטים להציג ביצועים בשלב מוקדם של עלייה כלכלית. אנו מצפים שהביקוש לשמות האיכותיים בתחום הבריאות והטכנולוגיה יימשך בשנת 2021, במיוחד לאחר שלב ההתאוששות הראשוני, כיוון שיסודותיהם נשארו חזקים".

6. אל תפספסו מניות באסיה

ההתאוששות הכלכלית של סין והכלכלה שמבוססת על גורמים מניעים מקומיים הופכים את שווקי המניות במדינה לכאלה שהמתאם שלהם לשאר מדדי המניות בעולם הולך ויורד. המדינה תהיה מהנהנות הראשונות מהתקרבות יחסי הסחר עם ארה"ב תחת ממשל ביידן. בשווקים מתעוררים אחרים, הסיכויים לצמיחה אמורים להשתפר על רקע תחיית הסחר העולמי, לאחר שנתיים של התכווצות.

7. השקיעו בכלכלה ריאלית

משקיעים פרטיים יכולים להפוך את התיקים שלהם לעמידים יותר על ידי השקעת הון בחברות שאינן ציבוריות. פעילות ההשקעות בשוק זה האטה במהלך משבר הקורונה. הערכות שווי נמוכות יותר של חברות עבור יעדי השקעה רבים ורמות שיא של מזומנים בתעשייה פותחות כעת הזדמנויות משמעותיות להשקעה. הון זה אמור לעזור לחברות לחזור למסלולן וליצור צמיחה בת-קיימא. בנוסף, נכסי התשתית נמצאים בפוזיציה להפיק ערך מהזרמות כספים מסיביות של ממשלות עקב המגפה. בשווקי הנדל"ן, שינוי דפוסי ההגעה לעבודה והעבודה מורידים את הביקושים לנכסים מסחריים בטווח הקצר.


8. תכניסו לשיקולים דולר חלש יותר

למרות הירידה של הדולר האמריקני ב-12% מאז מרץ 2020, המטבע נותר בהערכת יתר ומגלם בתוכו עדיין חלק מהסיכון לקיומו של כאוס בבחירות בארה"ב (מאבק משפטי של טראמפ וכו'). הניצחון של ג'ו ביידן בנשיאות מייצג חזרה לנורמליות, אשר יחד עם ההתקדמות בנושא החיסונים, אמורים לאפשר לצמיחה העולמית ולסחר להתאושש. בעקבות זאת, "אנו מצפים להיחלשות נוספת של הדולר עד שנת 2021". 

9. חשפו תיקים לשיפור המסחר במטבעות של שווקים מתפתחים

באופן ספציפי, חזרת הצמיחה בשווקים המתעוררים, תקוות החיסונים וסיכונים קיצוניים נמוכים עבור המטבעות החלשים ביותר של השווקים המתעוררים, אמורה להעלות את מדד המטבע של השוק המתפתח של JP Morgan ברבעון הראשון של שנת 2021. "אנו מעדיפים מטבעות הנהנים משיכוך זעזועים בהערכת המחיר, איזונים חיצוניים טובים, וחשיפה להתאוששות המסחר העולמי דוגמת היואן הסיני, הוואן הדרום קוראני, הקרונה הצ'כית והפזו הצ'יליאני, כמו כן גם בדולר הטאייווני ובשקל הישראלי שיצליחו להתחזק בתרחיש של ריבית נמוכה לטווח ארוך".

10. קיימות היא המניע העיקרי לביצועים טובים בתיקי השקעות

כל פעילות כלכלית תלויה במשאבי הטבע, ובכל זאת המודל הכלכלי השולט בעולם הוא בזבזני ואינו בר קיימא. "חברות בעלות פתרונות שאפתניים וברי-קיימא בכל מגזר וענף מובילות את המעבר לכלכלה נקיה, רזה, כוללנית ומעגלית. אנו מעדיפים חברות המפתחות טכנולוגיות ומוצרים חדשים בכדי לבלום את פליטת ה- CO2 הגבוהה שלהן, ולכן תורמות משמעותית להתמודדות עם שינויי האקלים". 

*** אין לראות באמור לעיל המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.