השוחד בשירות המזון הארצי: 30 חודשי מאסר נגזרו על יועץ המזון רפי ניניו

ניניו הורשע במתן טובות הנאה משמעותיות לשישה עובדי שירות המזון הארצי בהיקף מצטבר של מעל ל-140 אלף שקל, בתמורה לטיפול של אותם עובדים בבקשות שהגיש לאישור ייבוא מוצרי מזון • הוא הודה במסגרת הסדר בכתב אישום מתוקן ללא הסכמה לעניין העונש

משרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס
משרד הבריאות / צילום: איל יצהר, גלובס

30 חודשי מאסר נגזרו על רפי ניניו, יועץ מזון שהורשע בתיווך לשוחד, מתן שוחד וסיוע להפרת אמונים בכך שנתן טובות הנאה לשישה עובדי שירות המזון הארצי במשרד הבריאות. בנוסף נגזר קנס בסך 300 אלף שקל.

ניניו הורשע במתן טובות הנאה משמעותיות לשישה עובדי שירות המזון הארצי בהיקף מצטבר של מעל ל-140 אלף שקל, במקביל לטיפול של אותם עובדים בבקשות שהגיש לאישור ייבוא מוצרי מזון. בחלק מהמקרים, תעדפו עובדי שירות המזון את בקשותיו של ניניו. הוא הודה במסגרת הסדר בכתב אישום מתוקן ללא הסכמה לעניין העונש.

השופט ירון לוי מבית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בגזר הדין כי: "צבר המעשים שבהם הורשע הנאשם מצביע על כשל ערכי ומוסרי עמוק ומתמשך של הנאשם. אין חולק שאלמלא שיתוף הפעולה של עובדי הציבור, לוקחי השוחד, עמו, לא היה מצליח הנאשם להתנהל בצורה כה מושחתת, פרק זמן כה ממושך".

במסגרת הפרשה הוגשו חמישה כתבי אישום על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה נגד 19 נאשמים - עובדי הציבור ונותני השוחד. רוב הנאשמים הודו במסגרת הסדרי טיעון וההליכים נמצאים בשלבים שונים.

שירות המזון הארצי הוא גוף במשרד הבריאות המשמש כסמכות העליונה לקביעת הנחיות לכל יבואני המזון, בעלי עסקי המזון, היצרנים והצרכנים במדינת ישראל. כחלק מתפקידו, מפקח השירות על המזון המיוצר בישראל ומיובא אליה.

מערכת יחסים "שוחדית" עם שישה עובדים בשירות המזון

ניניו הוא יועץ מזון וותיק שעסק במתן שירותי ייעוץ מזון לרבות טיפול בנושא ייבוא המזון מול שירות המזון משנת 1999 ועד לתחילת החקירה בשנת 2017. הוא נהג לבקר בתכיפות במשרדי שירות המזון ברחוב הארבעה בתל אביב ובתחנת ההסגר באשדוד לצורך הגשת בקשות לאישורי ייבוא, תעודות שחרור וקידום קבלתם עבור לקוחותיו. הוא פיתח יחסי ידידות עם העובדים ונהג לבלות עימם. לפי גזר הדין קיים מערכות יחסי "שוחדי" עם 6 עובדים בשירות המזון במשך שנים רבות.

המקרה החמור ביותר המתואר הוא מתן שוחד לארתוב פטחוב מהנדס מזון בשירות המזון בסכום מצטבר של 60 אלף שקל על פני תקופה של 10 שנים. במקביל נתן ניניו לפטחוב טובות הנאה שכללו בילויים במסעדה, מוצרי מזון וצריכה, הלוואות . בתמורה נענה פטחוב לבקשותיו של ניניו והורה על ביטול דגימות מוצרים.

מקרה אחר המתואר הוא מתן כספים וטובות הנאה למנהלת תחנת ההסגר ויקטוריה שמיט בהיקף של 30 אלף שקל במשך כשנה. השופט לוי מבקר את הפרקליטות על כך שלשמיט, מקבלת השוחד יוחסה עבירה של הפרת אמונים בלבד על המעשים במסגרת הסדר טיעון ואילו לניניו - שוחד.

לוי קובע כי ייחוס עבירה מקלה לנאשם תוך הותרת עבירה חמורה לנאשם אחר, באותן נסיבות, לא מתיישבת עם ההגינות הבסיסית המחייבת את המדינה אלא אם יש נימוקים כבדי משקל שלא מתקיימים במקרה זה. לוי קובע כי התוצאה הסופית, בכל הנוגע להרשעתו של ניניו במתן שוחד לשמיט, לא מתיישבת עם עקרון השוויון ובהתאם ניתן משקל מסוים בקביעת העונש.

בתיק טיפלו עורכי הדין טל פרג'ון, אלעד אשכנזי וליאור אחרק מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

תגובת עו"ד קובי סודרי, המייצג את רפי ניניו: "גזר דין שגוי. מאמין ומקווה שישתנה בבית המשפט העליון".