ועדת הכספים מקדמת הטבות מס למשפרי דיור - האוצר מתנגד

חברי ועדת הכספים מקדמים הצעת חוק לפיה התקופה שבין ה-1 במרץ 2020 ל-28 בפברואר 2021 לא תילקח בחשבון לצורך חיוב במס רכישה ומס שבח למשפרי דיור • אלא שהאוצר מתנגד למהלך וטוען כי עלותו מגיעה ל-41 מיליון שקל

משה גפני / צילום: רפי קוץ
משה גפני / צילום: רפי קוץ

חברי ועדת הכספים מקדמים תיקון לחוק, לפיו על רקע הקושי למכור דירות בתקופת הקורונה, לא תיחשב במסגרת מניין התקופות לחישוב מס רכישה ומס שבח, התקופה שבין ה-1 במרץ 2020 ל-28 בפברואר 2021.

מדובר בהארכת התקופה שנקבעה בחודש יולי ועמדה על התקופה שבין ה-1 למרץ 2020 ל-1 באוקטובר 2020. ההטבה הצפויה לא תכלול משקיעי נדל"ן. עם זאת, האוצר הביע התנגדות לתיקון, ויו"ר ועד הכספים משה גפני לא מקדם אותו מעבר לקריאה ראשונה, עד להגעה להסכמות.

על פי החוק, משפרי דיור שרכשו דירה לפני שמכרו את דירתם הקיימת ושלא ימכרו את הדירה הקיימת בתוך שנתיים - ייחשבו למשקיעים וייגבה מהם מס רכישה גבוה. משה כחלון קיצר את התקופה הזו לשנה וחצי במסגרת הוראת שעה שתפוג בסוף אפריל 2021. התיקון לחוק לא יחשיב את שנת הקורונה שבין מרץ 2020 למרץ 2021 כחלק מהמועדים הקבועים, מה שיאפשר לאותם משפרי דיור למכור את דירותיהם מבלי לשלם ה-1את המס הגבוה.

רשות המסים והאוצר ציינו בדיון שהתקיים עוד בשבוע שעבר, כי הם מתנגדים לתיקון. בין היתר נטען, כי הקורונה לא הפחיתה את מספר עסקאות הנדל"ן, למעט בחודש מרץ ועל כן אין הצדקה אמיתית לאורכה הנוספת. עוד הם טענו כי העלות תקציבית של המהלך יעמוד על כ-41 מיליון שקל, דבר שעורר את זעמם של חברי הוועדה, שתמהו כיצד נטען לעלות תקציבית כה גבוהה, שעה שמדובר בדחיית תשלומים ולא בביטולם.

ואולם יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר כי "אנחנו מקבלים פניות אחת אחרי השנייה, אף אחד לא ביקש פה 41 מיליון שקל, אל תעבדו עלינו, איך אתם מגיעים לסכום הזה?! הרי אם נאמר שאנחנו רוצים להעביר עפרון תטענו שהעלות היא 16 מיליון".

לאור התנגדות האוצר, קבע ח"כ גפני כי הוועדה תצביע על הסעיף לקריאה ראשונה ולא תקדמו, עד להסכמה עם משרד האוצר. "אנשים קורסים תחת המשבר הזה, הפניות אלינו הולכות ונערמות, אין חבר כנסת שלא קיבל פנייה בנוגע לאנשים שלא מצליחים למכור את דירותיהם, נפעל בכל תחום שנוכל לסייע בו", אמר גפני.

השאלה הקובעת , לפיכך, היא עד כמה האוצר באמת ישנה את עמדתו.