אין מפכ"ל, אין פרקליט מדינה, וכעת נתניהו מעכב גם את ועדת האיתור למשנה ליועמ"ש

דינה זילבר, שכיהנה בתפקיד היועמ"ש, מסיימת את כהונתה לאחר שהוארכה בשלושה חודשים • ועדת האיתור לתפקיד לא יצאה לדרך משום שנתניהו מסרב למנות נציג מטעמו לוועדת האיתור

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

משרת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ייעוץ וחקיקה (משפט מנהלי-ציבורי) תישאר מיותמת מסוף החודש עד להודעה חדשה. בסוף 2020 תפרוש עו"ד דינה זילבר מתפקידה כמשנה ליועמ"ש, אולם ועדת האיתור ששר המשפטים אבי ניסנקורן ביקש להקים כבר לפני למעלה מחודשיים, טרם הוקמה בשל "תרגיל" של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

על פי החלטת הממשלה מספטמבר 2002, מינוי משנים ליועמ"ש פטורים ממכרז פומבי, והממשלה ממנה אותם באמצעות ועדת איתור. בראש ועדת האיתור עומד, על פי החלטת הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה, ויחד עימו יושבים ארבעה נוספים: "נציב שירות המדינה; מנכ"ל משרד המשפטים; משפטן הבקיא במשפט ציבורי שימונה על-ידי רה"מ בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה; איש אקדמיה מתחום המשפט שימונה על- ידי היועץ המשפטי לממשלה בהתייעצות עם נציב שירות המדינה".

למעשה, עד היום הזה נתניהו טרם יצר קשר עם היועמ"ש כדי למנות את נציגו לוועדת האיתור. לעמדת נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, כיוון שנתניהו מסרב למנות נציג מטעמו, לא ניתן להוציא כתב מינוי לוועדה והיא תוקפא לזמן בלתי מוגבל עד שנתניהו יודיע על נציגו בוועדה. לשיטת הרשקוביץ, אין לו סמכות לכפות על ראש הממשלה למנות נציג או לכנס אותה בהרכב חסר.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לגלובס כי "ראש הממשלה לא מכיר בכלל שהוא צריך למנות נציג". נראה כי מדובר בטענת כזב. ב-2 באוקטובר פנה ניסנקורן לנתניהו במכתב רשמי וכתב כי "הריני לעדכנך בהחלטתי לפתוח בהליכי האיתור למשרה... לפי החלטת הממשלה האמורה, אחד מחברי ועדת האיתור יהיה "משפטן הבקיא במשפט ציבורי שימונה על ידי ראש הממשלה בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה". אודה לקבלת הודעתך בדבר המשפטן שמונה על ידך בהסכמת היועמ"ש".

אשר חיון, ראש הסגל של ראש הממשלה, אישר בהודעה חוזרת ללשכת שר המשפטים כי המכתב התקבל. גם מנציבות שירות המדינה הזכירו לנתניהו כי עליו למנות נציג מטעמו.

חודש חלף ומשרד המשפטים הודיע רשמית על הקמת ועדת האיתור. במודעה שפורסמה בעיתונות ובאתר האינטרנט של נציבות שירות המדינה נכתב כי המועד האחרון להגשת מועמדויות יחול ב-30 בנובמבר.

ב-22 בנובמבר פנה שר המשפטים ניסנקורן אל נתניהו במכתב נוסף בעניין וגם מכתב זה נענה על ידי לשכת נתניהו כי הוא התקבל ובטיפול.

זו אינה ההתנהלות התמוהה היחידה בנוגע לזילבר, שהייתה אמורה לסיים את כהונתה כבר ב-21 לספטמבר. מאחר שלא מונה לה מחליף, כונסה ועדה מיוחדת הכוללת את הרשקוביץ, ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ והיועמ"ש מנדלביט, ש ישרו בשיחת ועידה את הארכת כהונתה בשלושה חודשים. לשכת ניסנקורן מיהרה להודיע זאת בהודעה לעיתונות, והנציב ביקש פורמלית ממנדלבליט ופרץ לחתום על פרוטוקול הישיבה שמאשר את המינוי. הרשקוביץ ומנדלבליט אכן חתמו מיד, אלא שפרץ פתאום נעלם. רק ביום האחרון לכהונת זילבר, ב-30 בספטמבר, חתם פרץ על המסמך והודיע כי יש אישור להארכת הכהונה בשלושה חודשים.

סוגיית מינוי הבכירים במערכת המשפט נמצאת בלב המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן. הליכוד מתעקש כי תוקם ועדה שתבחן את דרכי המינוי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני, אולם עד כה ועדה זו לא הוקמה בשל התנגדות שר המשפטים אבי ניסנקורן.