יינות ביתן | בלעדי

רודב, הבן של ביתן וחדר המידע: מאחורי הקלעים של העימות הדרמטי בצמרת יינות ביתן

נחום ביתן פיטר לכאורה את היו"ר רודב, שהורה לסגור את המחשב של יוסי ביתן • מקורבים לסכסוך: רודב גילה כי ביתן העביר חומרים מחדר המידע של עסקת הפניקס למשקיעים פוטנציאליים

סניף יינות ביתן. בעיגול: נחום ביתן / צילום: שוקה כהן, רמי זרנגר
סניף יינות ביתן. בעיגול: נחום ביתן / צילום: שוקה כהן, רמי זרנגר

סוף שבוע סוער במיוחד עבר על חברת יינות ביתן, שגם ככה עוברת תקופה לא קלה. נחום ביתן פיטר לכאורה את שלמה רודב בסוף השבוע האחרון, ואולם רודב ממשיך לשמור על מקומו ותפקידו כיו"ר הקבוצה. עתה נחשפים אחורי הקלעים של המשבר בין הבעלים לבין היו"ר הדומיננטי.

בסוף השבוע האחרון הודיע ביתן למנהלי הקבוצה שבבעלותו, כי הוא מפטר את היו"ר רודב לאחר שזה חסם את הגישה של בנו, יוסי ביתן, למחשבי החברה. לפי גורמים המעורים בסכסוך, הסיבה לחסימה היא שלרודב נודע כי ביתן הבן נכנס לחדר המידע שהקימה החברה עבור קבוצת המשקיעים בהובלת הפניקס, שחתמה על מזכר הבנות לרכישת 45% מהמניות של קמעונאית המזון בתמורה לכ-400 מיליון שקל. לפי גרסתם, רודב הבין שביתן הבן לכאורה הוציא מתוך החדר חומרים רלוונטיים והעביר אותם לגורם חיצוני, כנראה גורם שעמו מנהלת משפחת ביתן מגעים להגשת עסקה מתחרה.

מדובר בחדר מידע וירטואלי, שהוקם על מנת שקבוצת המשקיעים תקבל גישה למידע פנימי של החברה במסגרת בדיקת הנאותות בין הצדדים. לפני כחודש יינות ביתן חתמה על מזכר הבנות לעסקה, שבמסגרתה זרוע ההשקעות של הפניקס צפויה להזרים כ-200 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות, כשיתרת המניות תתחלק בין קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל. את הקבוצה מוביל צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

ביתן ממשיך לחפש משקיעים חדשים

בכל אופן, ככל שמהלך כזה התרחש, על פניו מדובר בפעולה אסורה המפרה את הסכם הבלעדיות עליו חתומים ראשי יינות ביתן - היו"ר שלמה רודב, והמנכ"ל מיכאל לובושיץ - מול קבוצת המשקיעים עמה חתמה על מזכר הבנות.

כך או כך, שורה ארוכה של גורמים בשוק הישראלי קיבלו בחודשים האחרונים פניות מביתן או מגורמים מטעמו, בניסיון להביא הצעה מתחרה לזו שהביא היו"ר רודב, שתאפשר לו להמשיך ולהישאר בעלי השליטה בקבוצה. בין היתר מדובר בחברות ציבוריות דוגמת אלקטרה צריכה, קבוצת פוקס, ושחקנים מתחרים בשוק קמעונאות המזון.

בענף מעריכים כי גורם נוסף אותו ניסו לעניין אותו בעסקה הוא איש העסקים מוטי בן משה, אשר מחזיק בשליטה בחברת רבוע כחול נדל"ן, כדי לבחון היתכנות שיגיש הצעה מתחרה. בן משה, נציין, מכחיש כי קיים מגעים עם ביתן.

בכל אופן, מה שברור הוא כי על אף המתיחות בין משפחת ביתן לבין רודב, זה האחרון ממשיך בתפקידו וממשיך בקידום העסקה אותה הוא מוביל. נראה שעומדות בפני ביתן לא מעט משוכות על מנת להדיח את רודב. לפי גורמים מעורים, במסגרת ההסכם שהביא ביתן לבנקים, הוא התחייב שהיו"ר שמינה לא יוחלף ללא הסכמתם. כדי לפטר את רודב, ביתן נדרש לשנות את הקובננטים מול הבנקים.

ככל הידוע, החוב של הקבוצה לבנקים עומד על 450-400 מיליון שקל, כאשר החוב הגדול ביותר הוא לבנק מזרחי טפחות ולפועלים.

הבנקאים מתנגדים לשינויים חד-צדדיים

בנקאי בכיר אמר כי "אנחנו מצפים שנחום ביתן יעמוד בהתחייבויותיו כפי שהציג לבנקים כשהוא בא עם תוכניותיו, כשהציג את רודב כיו"ר שייבחר מטעמו". בנקאי אחר אמר, כי ביתן לא יכול לפטר את רודב "כי בא לו" או לשנות את ההסכם מול הבנקים. הוא הביא את הקבוצה שבראשותו לאיפה שהיא, למרות שהמתחרים צמחו ושגשגו, והוא לא יוכל לשמור שליטה.

המנכ"ל לעובדים: לא לדווח לדירקטוריון

בעקבות האירועים מוקדם יותר השבוע, פנה מנכ"ל קבוצת יינות ביתן במייל בו שהוא אוסר עליהם לקבל הנחיות או לדווח מידע לחברי הדירקטוריון של החברה. במייל שנשלח לעובדי קבוצת קמעונאות המזון כתב המנכ"ל מיכאל לובושיץ למנהלי הרשת, "אינכם יכולים לקבל הנחיות, הוראות, או בקשות מאף אחד, למעט המנהלים הממונים ואני, מנכ"ל הקבוצה", כשהבהיר: "חברי הדירקטוריון הונחו לעבוד אך ורק ישירות מולי ולא לפנות לעובדי ומנהלי הקבוצה".

לובושיץ אף איים כי "אם ימצא עובד או עובדת אשר חרג מהוראה זו, יחשב הדבר כהפרת משמעת חמורה שתטופל אישית על ידי".

לצד אלה, לובושיץ התייחס גם לדיווחים על מצבה הפיננסית של הרשת, אשר לטענתו משתפר. לובושיץ כותב: "בשנה הנוכחית, החל מחודש מרץ 2020, הקבוצה עברה מהפסד לרווחיות תפעולית משמעותית" וכי היא "עומדת בכל יעדי תוכנית המפנה שהציבה לעצמה ואף מעבר לכך".

מרשת יינות ביתן נמסר בתגובה כי "יושרו ההדורים והצדדים עסוקים בהצלחת החברה". בנוגע לקיום מגעים בין נחום ביתן, יוסי ביתן או גורמים מטעמם לבין מוטי בן משה, יועץ התקשורת של מוטי בן משה הבהיר כי "בניגוד לשמועות המופרכות שמפיצים גורמים אינטרסנטיים בשוק, לא היתה כל פנייה של מר ביתן. השניים לא נפגשו לאחרונה ולא מתקיימים כל מגעים בנושא".