התוצאות של אסטרהזנקה ממשיכות להראות 90% יעילות גם אחרי ניתוח סטטיסטי נוסף שדרש כתב העת Lancet

לקראת פרסום התוצאות המלאות בכתב העת המדעי Lancet, התבקשה אסטרהזנקה לערוך ניתוחים סטטיסטיים נוספים • גם תחת הניתוח הזה, היעילות של החיסון במינון המופחת הגיעה לכ-90%

חיסון קורונה של אסטרהזנקה / צילום: שאטרסטוק
חיסון קורונה של אסטרהזנקה / צילום: שאטרסטוק

לפני כשבועיים הודיעה חברת אסטרהזנקה על תוצאות מניסוי שלב III שלה בבריטניה ובברזיל בחיסון לקורונה (Covid-19). החברה הודיעה כי החיסון שלה יעיל ב-70%, אולם בתת קבוצה שקיבלה מנה ראשונה מופחתת של החיסון, היעילות הייתה 90%. תחילה התקבלה ההודעה בשמחה, מתוך הנחה שהחברה תשתמש במינון היעיל, אולם כאשר הסתבר כי המינון היעיל יותר ניתן רק לחלק קטן ממתנדבי הניסוי, וכולם מתחת לגיל 55, וכי הדבר קרה בטעות, החלה הקהילה המדעית להרים גבה לגבי הניסוי.

לקראת פרסום התוצאות המלאות בכתב העת המדעי Lancet, התבקשה החברה לערוך ניתוחים סטטיסטיים נוספים שיתנו השוואה יותר מדוייקת בין הקבוצה שקיבלה את המנה המופחתת, לבין מתנדבים דומים לה בקבוצת הביקורת. מסתבר, כי גם תחת הניתוח הזה, היעילות של החיסון במינון המופחת, הגיעה לכ-90%. ממצא נוסף לפיו המינון המופחת היה גם יעיל יותר ממינון רגיל במניעת הדבקות לא סימפטומטיות, הוביל את החוקרים לביטחון רב יותר בכך שההבדל בהשפעת המינונים הללו אינו מקרי.

החוקרים ציינו כי בניסוי כולו נרשמו רק עשרה מקרי קורונה חמורה, מהם מקרה מוות אחד, וכולם בקבוצת הביקורת. כך, שייתכן שהחיסון אפקטיבי במניעת תחלואה חריפה. החיסון של אסטרהזנקה יהיה זמין בכמויות גדולות יותר במהלך שנת 2021 מאשר החיסונים של החברות פייזר ומודרנה, שנמצאו יעילים ב-95% בקבוצות חולים גדולות יותר, וכן ניתן לשנע אותו בנוחות רבה יותר, והוא גם זול יותר משמעותית. לכן עבור מדינות ואוכלוסיות רבות בעולם, חיסון עם פרמטרים כאלה, אם אכן ניתן יהיה לשחזר אותם בניסויים נוספים, הוא בחירה טובה.