העליון דחה עתירת המפלגה הרפובליקאית לפסול את ניצחון ביידן בפנסילבניה

כפי שנהוג בצווים דחופים, בית הדין לא פירט את הסיבות בגינן דחה את העתירה • אף אחד מהשופטים לא הציג דעת מיעוט

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

בית המשפט העליון של ארה"ב דחה ביום שלישי ניסיון אחרון של הרפובליקאים לחסום את ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בפנסילבניה, ונתן מהלומה נוספת לתומכיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, שערערו על תוצאות הבחירות ברחבי ארה"ב.

בית המשפט, בפסיקה בת משפט אחת, פסל עתירה של חבר קונגרס מפנסילבניה ושל רפובליקאים אחרים שרצו לערער באופן דחוף על שיטת הבחירות בדואר הנהוגה בפנסילבניה, שנכנסה לשימוש בשנת 2019.

"הבקשה לצו מניעה שהוגשה לשופט העליון וממנו לבית הדין - נדחתה", נכתב בתגובת בית הדין.

בתביעה ביקשו המערערים אחת משתי אפשרויות: או שכל 2.5 מיליון ההצבעות שנעשו בעזרת הדואר יימחקו, או שבית הדין יבטל את ניצחונו של ביידן וינחה את הרשות המחוקקת של פנסילבניה, הנשלטת בידי הרפובליקאים, לבחור מישהו כמנצח של עשרים קולות האלקטורים במדינה.

כפי שנהוג בצווים דחופים, בית הדין לא פירט את הסיבות בגינן דחה את העתירה. אף אחד מהשופטים לא הציג דעת מיעוט המבקשת לקבל את העתירה או לשקול אותה לחיוב.

טראמפ אמר שהוא מאמין שבית המשפט העליון יקבע בסוף את תוצאת הבחירות, ובקמפיין התחייב שיגיש תביעה לבית המשפט העליון - ששלושה מהשופטים בו מונו על ידיו - אך לא עשה כן. אנשיו של טראמפ לא הצטרפו לעוררים.

בחמשת השבועות שחלפו מאז הבחירות, טראמפ ובני בריתו הגישו עשרות ערעורים בפנסילבניה ובחמש מדינות מפתח אחרות, בניסיון נואש לשלול את ניצחונו של ביידן. הם הפסידו כמעט בכל המקרים.

הטוענים בפנסילבניה הפסידו קודם לכן בבית הדין העליון של פנסילבניה, אשר דחה את העתירה ב־28 בנובמבר, וציין את "הכישלון המוחלט של העותרים לפעול באופן תקין" -בכך שהגישו את העתירה יותר משנה שלמה לאחר שבמדינה אימצו את נוהל ההצבעה בדואר.

בית הדין העליון של פנסילבניה אמר שטענות הרפובליקאים "היו מסתכמות בשלילת זכות ההצבעה של מיליוני מצביעים בפנסילבניה". ביידן ניצח בפנסילבניה בפער של יותר מ־81 אלף קולות.

הקביעה של בית הדין העליון של ארה"ב הגיעה זמן קצר לאחר שסיים בית הדין לקבל טיעונים בכתב מהמפלגות. היא פורסמה גם ביום שהוא התאריך האחרון בו מדינות צריכות לוודא שהאלקטורים שלהן נספרים, כאשר הקולג' האלקטורלי - גוף נציגים שנבחר לאחר הבחירות לבחור את הנשיא על בסיס הבחירות במדינות - הולך להצביע ב־14 בדצמבר.

אמנם רוב הדיונים המשפטיים שהוגשו בעקבות הבחירות הסתיימו, אך ישנם כמה מקרים שנותרו פתוחים בערכאות נמוכות יותר. הפרקליט הרפובליקאי של טקסס, קן פקסטון, ניסה אתמול להגיש תביעה שיש לה סיכוי קלוש להצליח ובה תבע את מדינות מישיגן, פנסילבניה וויסקונסין על כך שלכאורה ניהלו את הבחירות תוך הפרת כללים שנקבעו ברשויות המחוקקות של המדינות עצמן.

דנה נסל, תובעת המדינה הדמוקרטי של מישיגן, הגדירה את התביעה של פקסטון "תרגיל ביחסי ציבור" שסופו להיכשל.