ביל גייטס: לנשים יש תפקיד קריטי בהשגת גישה שוויונית לשירותים פיננסיים לכל

בכנס מקוון שנערך השבוע אמר המיליארדר שהקים את מיקרוסופט כי "היתרון בהעברת הכסף לניהול הנשים הוא שיש סיכוי טוב יותר שהוא ישמש לתזונה וחינוך ודברים אחרים, שיוציאו את אותה משפחה ממעגל העוני"

ביל גייטס / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס
ביל גייטס / צילום: Shannon Stapleton, רויטרס

נשים הכרחיות לכך שכספים - וחינוך לניהול נכון של כסף - יגיעו לכל חלקי החברה, כך אומר המיליארדר ביל גייטס. לדבריו, ממשלות וחברות שמתייחסות ברצינות לנושא של מתן גישה שוויונית לשירותים פיננסיים, חייבות להקדיש משאבים לנשים. גייטס אמר את הדברים בכנס טכנולוגיה פיננסית שנערך בסינגפור ביום שלישי.

"זה לגמרי חיוני", אמר גייטס בכנס שנערך השנה באופן מקוון, וציין גם כי פעמים רבות הנשים הן האחראיות לניהול כלכלת ביתן. "היתרון בהעברת הכסף לניהול הנשים הוא שיש סיכוי טוב יותר שהוא ישמש לתזונה וחינוך ודברים אחרים, שיוציאו את אותה משפחה ממעגל העוני".

במדינות המאופיינות בשכר נמוך, רק ל־35% מהאוכלוסייה יש בכלל גישה לחשבון בנק. לעומת זאת, במדינות עם הכנסות בינוניות־נמוכות ובינוניות־גבוהות יש בהתאמה ל־58% ול־73% אנשים גישה לחשבון בנק. במדינות עם שכר גבוה, רוב מוחלט של האוכלוסייה - 94% מהאזרחים - הם בעלי גישה לחשבון בנק. אלא שצריך להוסיף כוכבית קטנה לנתונים האלה: בקרב הנשים השיעורים האלה נמוכים יותר.

מגפת הקורונה רק הבליטה את חוסר השוויון, כאשר ממשלות נאבקו לתת סיוע כלכלי לנזקקים ביותר תוך כדי סגרים והגבלות אחרות. "אתם יודעים, חשוב שנבין עד כמה אנחנו רחוקים מכוללנות פיננסית אוניברסלית", אמר גייטס.

מזה כמה שנים פועל גייטס להגדיל את "הגישה הפיננסית האוניברסלית" - מתן אפשרות ליותר אנשים לקבל שירותים פיננסים - במסגרת הקרן הפילנתרופית שהקים ביחד עם אשתו, מלינדה. הארגון עובד בשנים האחרונות עם ממשלות ובנקים מרכזיים על-מנת לשפר את הגישה של האזרחים לשירותים פיננסיים במדינות מתפתחות.

"הרבה מהזמן שלנו יוצא על פגישות עם בנקאים בבנקים מרכזיים ווידוא שהם רואים מה עשו החלוצים בתחום", אמר גייטס' שפועל במסגרת הקרן להגדיל את החשיפה לפתרונות דיגיטליים. לדבריו, אלה יכולים לעזור למדינות להדביק את הקצב - או אפילו לזנק רחוק יותר ממה שקיים במדינות מפותחות, ש"מפעילות מערכות מיושנות".

גייטס סיפר בכנס כי בניגריה, באינדונזיה ובאתיופיה, הממשלות קיבלו בברכה את היוזמה ואימצו תוכנות פתוחות כמו MOSIP שמאפשרת לממשלות ליצור זהויות דיגיטליות לאזרחיהן על-מנת לחלק משאבים.

"אנו חושבים שבמהלך חמש השנים הקרובות רוב הבנקים המרכזיים יגידו אוקיי, אפשר לעשות זאת, מפני שרוב אבני הבניין נגישות, וקיימת דרך כמעט ישרה בה הן יכולות להגיע לכל האזרחים", אמר גייטס.

גייטס אמר כי הקרן שהקים עם אשתו שואפת להביא כוללנות פיננסית לשני שליש מאוכלוסיית העולם בתוך עשור.