ללא שינוי של הרגע האחרון, פעילות מועצת הכבלים והלוויין תשותק מחר

הקיפאון הממשלתי ממשיך לשתק פעילותם של גופי פיקוח ורגולציה, וכהונתה של נציגת משרד המשפטים במועצת הכבלים והלוויין תסתיים מחר - כך שהמועצה תישאר למעשה ללא קוורום

נתי שוברט / צילום: רוני שיצר
נתי שוברט / צילום: רוני שיצר

הקיפאון הממשלתי ממשיך לשתק פעילותם של גופי פיקוח ורגולציה: לגלובס נודע כי אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ממחר (ה') תשותק פעילותה של מועצת הכבלים והלוויין, זאת לאחר שיפקע מועד כהונתה של נציגת משרד המשפטים לאה רקובר, והמועצה תישאר למעשה ללא קוורום.

מועצת הכבלים והלוויין מפקחת על שידוריהם של הוט ו-yes, שתלויות בה לסוגיות רבות ופרטניות, עד לרמת באיזה תוכנית צריך להשקיע כדי לעמוד בתת קטגוריה הקבועה בחוק או איזה ערוץ מותר להוסיף/להחסיר לחבילות הבסיס. על-פי חוק התקשורת אמורה המועצה למנות 13 חברים, מתוכם שבעה חברים אמורים להיות נציגי ציבור ושישה נציגי ממשלה. המועצה פועלת בהרכב חסר כבר תקופה ארוכה, אולם רוב הזמן היו בה לפחות 9-10 חברים, וכך גם שהמצב לא היה אידיאלי ניתן היה לקיים פעילות שוטפת.

בשנה האחרונה הוחמר המצב באופן דרמטי, כאשר כהונתם של ארבעה חברים פקעה בזה אחר זה. בנוסף, נתי שוברט, שכיהן כחבר מועצה, החליף בתפקיד היו"ר הזמני את אשר ביטון, שמונה לתפקיד מנכ"ל משרדו של השר דוד אמסלם. כתוצאה מכך נותרו ארבע חברי מועצה מכהנים - המספר הנדרש "על הקשקש" לצורך פעילות המועצה. עתה כאמור פקעה כהונתה של לאה רקובר המכהנת כנציגת משרד המשפטים. זאת הקדנציה הראשונה של רקובר ולכאורה ניתן להאריך אותה על-ידי אישור של ועדת גילאור, אלא שלמרות שהיום (ד') הוא היום האחרון לפני פקיעת התוקף האישור המיוחל טרם הגיע.

העובדה שהמועצה פועלת בחסר איננה חדשה, אך שיקולים פוליטיים ומשחקי כוח מונעים את השלמת מניין החברים. שני מועמדים - אחד מטעם שר התקשורת ואחד מטעם שר התרבות מחכים שמזכירות הממשלה תעלה את המינוי שלהם לאישור. בנוסף ממתינים לאישורו או בחירתו של שר התקשורת חמישה מועמדים נוספים - נציג של שר התרבות, שני נציגי שלטון מקומי, ושני נציגים נוספים (אחד מהם נציג היוצרים) שהשר אמור לבחור.

המשמעות של הקפאת הפעילות של המועצה הינה שהתנאים שחלים על הוט ויס הם אלה הבאים לידי ביטוי ברישיונות שלהם בלבד, ועד שהמועצה לא תחזור לפעול לא ניתן יהיה לאפשר חריגות כלשהן.

מינוי יו"ר המועצה תקוע

הפיאסקו של אי מינוי בכירים בא לידי ביטוי גם בסוגית יו"ר המועצה. נזכיר כי מאז פרישתה של דוקטור יפעת בן-חי-שגב מתפקיד היו"ר, לא מונה למועצה יו"ר קבוע. באוגוסט 2018 מונה לתפקיד יו"ר זמני אשר ביטון, שכיהן אז כחבר מועצה. את היו"ר הזמני החליף לפני חודשים ספורים יו"ר זמני אחר - נתי שוברט, שאמור היה לפרוש לפנסיה, אך סביב סאגת אי מינוי יו"ר קבוע התבקש להישאר.

נזכיר כי מי שהיה אמור לכהן כיו"ר הוא ניר שוויקי, כיום מנכ"ל זמני ברשות השנייה, שנבחר במסגרת מכרז לתפקיד שנערך בתקופת איוב קרא, ונבחר מחדש על-ידי שר התקשורת יועז הנדל. הנדל מבקש להביא את מינויו של שוויקי לאישור הממשלה, אך במאבק כיפופי הידיים הפוליטיים זה לא קורה. כך גם באשר למינויה של מישל קרמרמן, שאמורה להתמנות לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה, שגם מינויה תקוע.

נזכיר כי סביב אי השלמת המינויים של שוויקי וקרמרמן הגישה עמותת הצלחה שלוש עתירות לבג"ץ, האחרונה בהן לפני מספר שבועות. השבוע הוציא בג"ץ צו על-תנאי המורה לממשלה לנמק מדוע לא יקיימו דיון לאישור המינויים. לנוכח ההסכמה של היועמ"ש עם עמדת הצלחה, תודיע הממשלה תוך שבוע האם הצו יהפוך לקבוע.

נזכיר כי לא רק מועצת הכבלים והלוויין עלולה למצוא עצמה באי תפקוד, גם מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" לא פועלת מזה כשמונה חודשים, ומתוקף כך אין מי שמפקח על פעילות התאגיד.